Saturday, June 20, 2009

Krisis?? Krisis UMNO?? -UMNO-PAS Unity Goverment??

UMNO jelas ada krisis, yakni krisis penolakan sebahagian besar pengundi muda, krisis kerana ada pemimpin-pemimpin yang dicap rasuah: rasuah politik, rasuah jawatan, rasuah projek.

Krisis kempimpinan UMNO hampir selesai, tatkala dr Mahathir dan lain-lain keluar UMNO, kerana faktor Abdullah Badawi, dan kemudian masuk semula kerana Najib dan Muhiyidin mengambil alih teraju kepimpinan UMNO.

Memulihkan krisis tidak semudah salin baju, sebaliknya perlu masa, perlu pendekatan berbeza, perlu anjakan, perlu pro aktif, perlu pandangan jauh.

DS Najib berusaha secapatnya mengatasi krisis dengan berbagai pendekatan. Bermula dari konsep, tindakan, pendekatan dan gaya.

Konsep: 1 Malaysia, People First, Performance Now; Tindakan: liberaliasi ekonomi termasuk pemansuhan ekuti bumiputera dalam 27 bidang, mengeluarkan model ekonomi baru, pendekatan: mesra rakyat dan turun padang; gaya: lebih terbuka, bersedia menerima pandangan: pendekatan : Bottom-UP.

Di atas kertas seluruh inovasi PM baru ini, cukup ideal, untuk suatu negara yang diduduki berbagai bangsa,kaum dan agama.

Persoalannya sekarang.. delivery ramuan ini.. agak lembab sampai ke akar umbi, sebabnya pemimpin peringkat berikutnya tidak dapat mengikuti corak ini, kerana mengakibatkan kemusnahan kepentingan-kepentingan individu-individu tertentu.
.
Saya tidak dapat mengambil contoh di tempat lain kerana keterbatasan maklumat, cuma yang dapat dipaparkan dalam artikel ini adalah yang bersangkutan dengan negeri di bawah bayu, di mana saya di lahirkan, di besarkan, di pekerjakan dan seterusnya dipendudukkan.

Sabah Development Corridor misalnya yang telah dilancar pada januari 2008 oleh mantan PM, yang kononnya akan menelan kos 105 billion ringgit untuk tempoh 18 tahun, yakni sehingga tahun 2025. Tujuan murni projek ini adalah: a gateway for trade, investment and tourism, transform the state into harmonius states, to create job opportunities, make the state more technology savvy, and make the state a comportable state to live in.

Malangnya uraian, maklumat, cara, kepada siapa, untuk siapa, siapa pelaksana, terlalu sukar untuk mencarinya. Kerajaan negeri melalui IDS atau SEDIA terlalu tertutup mengenai maklumat apatah lagi panduan kepada rakyat yang berminat mengetahui dan berkeinginan ikut serta dalam projek besar ini. Web Site SDC telah lama under maintenace, apabila kita coba melayarinya.

Kerajaan Sabah, tidak menyahut pendekatan pimpinan DS Najib yang bottom- up approach, sebaliknya mengekal cara lama, yakni top-bottom approach, yang ternyata menjadi faktor penolakan rakyat di Semenanjung kepada kerajaan UBN.

Maklumat yang didengar mengenai projek-projek yang berjalan di Sabah, hanya bersandarkan kepada hear-say, kerana, maklumatnya mengenainya sukar di perolehi, kalaupun diiklankan, biasanya akan diketahui apabila tarikh tutup menghantar sebutharga telah pun tutup atau masa terlalu suntuk untuk ikut meramaikan sebutharga.

No comments:

Blog Archive