Friday, August 14, 2020

SHAFIE MUSNAHKAN EKONOMI SABAH- PERLU LAGI KAH DISOKONG?

PENGUNDI yang rasional sudah tentu tidak dapat menyokong pemimpin dan kerajaan yang memusnahkan ekonomi. 

Ekonomi yang musnah, bukan sahaja meningkat jumlah pengangguran, malah jumlah rakyat miskin turut meningkat.

Ekonomi yang musnah, menyebabkan rantai perniagaan terhenti. Dengan terhentinya rantai perniagaan yang berakibat buruk pada KDNK. Apabila KDNK menjunam, ianya menggambarkan kemelestan teruk pada perekonomian.

Tahun 2018 dan 2019 kadar KDNK Sabah masing-masing 1.5% dan 0.5% berbanding pada tahun 2017-8.2%. 

Sejak Shafie mentadbir Sabah, ekonomi Sabah terus menjunam, kerana tiadanya hala tuju yang jelas, kerana kerajaan negeri asyik mengumumkan projek-projek atau pelaburan yang bersifat scam, tiada kebenaran mengenainya.

Projek yang jelas, adalah projek yang hanya menghabiskan wang simpanan kewangan negeri warisan daripada kerajaan lalu, misalnya projek penyelenggaran jalan RM1.5bilion dan projek empangan Papar bernilai RM3bilion, tetapi projek-projek itu tidak berimpak kepada pendapatan rakyat secara umumnya.

Pengundi yang rasional, sudah tentu tidak akan memberi sokongan lagi kepada parti atau pemimpin yang memusnahkan perekonomian, kerana jika masih disokong, rakyat Sabah seperti menggali kubur sendiri.

Shafie, hanya berpengalaman makan, tetapi tidak tahu mencari bagai mana makanan itu disediakan, sebab itu lah, hanya 27 bulan, kemusnahan kepada perekonomian Sabah berlaku.

No comments:

Blog Archive