Sunday, August 02, 2020

BUBAR DUN SABAH - KEANGKUHAN SHAFIE BERAKHIR

Datuk Shafie Apdal begitu angkuh kerana disokong oleh 45 ADUN daripada 65 ADUN Sabah. 

Atas sebab jumlah sokongan 2/3, maka Shafie  bertegas akan memerintah Sabah seperti mana Kelantan sejak tahun 1990 yang membangkang Kerajaan Persekutuan.

Kerana sokongan sedemikian juga, maka kedudukan Shafie kukuh dan kerajaan yang beliau pimpin tidak akan goyah. Malah ada penganalisis politik  Sabah, tegas menyatakan, kerajaan Shafie tidak akan tergoyangkan sehingga tamat penggal.

Apabila beberapa kerajaan negeri di Semenanjung tumbang seperti domino rentetan tumbangnya kerajaan PH pada 24 Februari, 2020, ramai pengamat politik yakin kerajaan Sabah juga bakal tumbang, namun pemimpin Warisan dan sekutunya, menafikan keadaan itu bakal berlaku, kerana majoriti kerajaan bukan majoriti mudah, tetapi majoriti 2/3.

Bukan mudah menumbangkan kerajaan yang kukuh, seperti kerajaan Warisan dan sekutunya, tetapi, usaha melepaskan rakyat Sabah daripada cengkaman Kerajaan yang bertindak seperti syarikat sendirian berhad, tidak henti-henti dilakukan, dan penggerak utamanya adalah Tan Sri Musa Aman.

Mereka yang bercita-cita menjadi calon pilihan raya, dan bakal wakil rakyat kini dipercepat peluang mereka, malah masa itu sangat singkat hanya kurang 60 hari, berbanding menunggu 3 tahun. Mereka ini, mungkin memejamkan mata mereka, mengapa kah, peluang mereka dipercepat, tanpa sedar, peluang itu tercipta hanya kerana tindakan dan gerak atur yang dimainkan oleh seorang pemimpin yang bernama Musa. 

Kini mereka itu, kerana keasyikan bakal menjadi wakil rakyat, terlepas pandang, malah tidak mampu berpijak di bumi nyata, dan keluar lah keangkuhan mereka, tanpa memberi kredit kepada usaha yang dilakukan Tan Sri Musa.

Cepatnya mereka berubah, seperti juga tindakan Shafie semasa memerintah, yang hanya asyik potong pita hasil kerja Tan Sri Musa.

Kini mereka itu, menanam propaganda di kalangan penyokong mereka untuk disebar luaskan, bahawa Musa perlu berehat daripada dunia politik, dan tidak perlu lagi menyertai PRN ke-15 Sabah, kerana kononnya, mereka boleh berjaya menang pilihan raya tanpa pengelibatan Musa. Mereka itu tidak sedar, bahawa pemimpin yang amat digeruni Shafie ada lah Musa, selain daripada itu, Shafie hanya memandang dengan mata sebelah.

Sejarah politik Sabah terpahat lagi, pada 29 Julai, 2020, walaupun Musa dinafikan kembali sebagai Ketua Menteri, tetapi berjaya menumbangkan kerajaan Warisan pimpinan Shafie.

2 comments:

Anonymous said...

Lawak ba kau Ni boss 😂😂😂 kau Ni yg pengalisis politik tu ka🙊🙊🙊tpi aku Tak nampak kau Ni cam pengalisis politik aku nampak kau Ni cam pengalisis si Musa Aman ja🐸🐸🐸 aku Tak sokong siapa2 cuma aku rasa biar la rakyat sabah tentukan...

Unknown said...

Rusa yang angkuh tanduk dah patah?

Blog Archive