Friday, July 10, 2020

PRU-15: PENGUNDI MELAYU PENENTU PARTI YANG DIBERI MANDAT

PADA PRU-14, swing pengundi melayu pada PH, kerana kehadiran PPBM maka menyebabkan BN kehilangan kuasa.

Di negara ini, kalau diamati, sejak 5 PRU lalu, pengundi kaum melayu adalah cerminan kepada pencapaian sesebuah parti, kerana hanya pengundi melayu sahaja trend menyokong yang berubah-ubah, tidak seperti pengundi kaum lain yang konsisten menyokong parti seperti DAP.

Pada PRU-15 pengundi melayu diatas kertas akan kompak dalam muafakat Nasional (MN) atau Perikatan Nasional (PN) kerana UMNO, PAS dan PPBM sepasukan. 

Hubungan antara Umno-PAS-PPBM hanya berlegar-legar kepada pengagihan kerusi. Jika isu utama itu dapat diselesaikan, kecuali kuasa Tuhan Yang MahaEsa sahaja yang menghalang kemenangan calon-calon daripada 3 parti tersebut.

Masalah antara UMNO-PAS, daripada segi pengagihan kerusi, agak mudah diselesaikan, kerana adanya benckmark, pada setiap kawasan, kerana 2 parti itu bertembung pada PRU-14. Kerana pertembungan tersebut, maka terlahir pada semua kawasan, parti mana yang mempunyai kebarangkalian untuk menang.

Berbeza dengan PPBM, kerana parti itu bersama dengan PH semasa PRU-14, namun dapat juga dilihat pencapaian calon-calon antara 3 parti itu di kawasan-kawasan yang ditandangi PPBM.

Jelas, pada PRU-14, PPBM hanya menang 13 kerusi daripada 52 kerusi parlimen yang ditandingi. Makna kata, kawasan tersebut selamat untuk PPBM, demikian juga 11 kawasan parlimen yang diwakili Dato Azmin Ali, maka selamat bagi kumpulan beliau untuk dipilih sebagai calon.

Apa yang menjadi persoalan adalah kedudukan MP Umno yang berpindah, seperti MP Mersing-Dato Dr Latiff Ahmad, yang menang atas tikit Umno/Bn tetapi menyertai PPBM selepas PRU-14. Mungkin, jika tidak timbul kenyataan beliau yang menghina UMNO, ada lagi budibicara, tetapi kerana kenyataan yang menyinggung seluruh ahli Umno, maka UMNO akan bertanding di Mersing.

Sementara kawasan-kawasan mantan MP dan DUN Umno yang berpindah ke PPBM, yang berkerjasama sepasukan dengan Umno tanpa membuat sebarang kenyataan negatif, berkemungkinan dilaksanakan kaedah menang-menang.

Dalam senario sekarang, UMNO-PAS-PPBM, kena ikut aspirasi rakyat, bukannya sebaliknya. Aspirasi rakyat adalah menyokong kerajaan PN pimpinan Tan Sri Muhiyiddin Yassin.

Memang diakui fenomena BOSSKU@ Najib Razak adalah komplimen kepada BN/MN/PN dan apabila digabung dengan TSMY, maka menyebabkan swing tinggi pengundi melayu kepada PN.

Penulis yakin, secara rasionalnya, pemimpin-pemimpin 3 parti tersebut bukan sahaja berkompromi akan tetapi bertolak ansur demi mencapai sebuah kemenangan, termasuk juga di Sabah.

4 comments:

Anonymous said...

PRU Singapura PAP diramal banyak kehilangan kerusi... Parti Pembangkang berjaya menambah bilangan kerusi wakil rakyat

Pengundi remaja tolak Parti PAP. Singapura need more young brave heart like Amos Yee.

Hancur PAP hancur Lee Kwan Yew Legacy

Anonymous said...

Kekalahan Parti PAP semakin nyata.

Tempoh mengundi PRU Singapura dilanjut sehingga 10 malam

Pilihan Raya Umum Singapura 2020 (GE2020) berlangsung agak kontroversi yang menyaksikan pengundi terpaksa beratur dalam barisan lebih panjang daripada biasa serta keputusan mengejut Jabatan Pilihan Raya (ELD) untuk melanjutkan tempoh pengundian sehingga jam 10 malam.

Tempoh membuang undi di pusat pengundian di Singapura telah dilanjutkan selama dua jam walaupun proses Pilihan Raya Umum ke-13 itu dijadualkan berakhir pada jam 8 malam.

"Di bawah Seksyen 39 (3) Akta Pilihan Raya Parlimen, Pegawai Pilihan Raya telah melanjutkan tempoh mengundi kecuali di tempat mengundi yang di kemudahan ditentukan untuk notis jangan keluar rumah (SHN).

AHAMAD FAUDZI ABD said...

Hai semua

Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang dapat keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya mula-mula memperkenalkan saya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih akan menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan hidup, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
Tel ............. +1(304)997-4034
e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60] 1125 693 785

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60] 1125 693 785
WhatsApp Number::::::::[+60] 1125 693 785
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Blog Archive