Friday, July 31, 2020

PRN SABAH- KEPUTUSAN TIDAK BIJAK


KALAU lah menyelesaikan politik Sabah, kononnya menerusi pilihan raya, dalam keadaan negara berhadapan pandemik Covid-19 dan kemelesatan ekonomi impak kepada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diistiharkan pada 18 Mac, 2020, dan kini berada pada fasa PKPP (pemulihan), sebenarnya satu keputusan tidak tepat.

Sebelum pembubaran DUN Sabah pada 30 Julai, 2020, ekoran Kerajaan Warisan yang mempunyai 45 kerusi daripada 65, kehilangan majoriti, apabila 13 ADUN kerajaan menyokong parti-parti dalam Perikatan Nasional (PN). 

Jumlah kerusi 45 adalah kedudukan yang amat selesa, kerana pada kedudukan itu, Kerajaan mempunyai kuasa 2/3 di DUN Sabah, pun demikian boleh tumbang.

Melihat bagai mana kerajaan yang mempunyai kuasa 2/3 pun boleh kehilangan sokongan majoriti, tiada jaminan, jika PRN ke-15 Sabah  bahawa kejadian 29 Julai, 2020 tidak akan berulang.

Tidak tepat, bahawa membubarkan DUN Sabah untuk menyelesaikan kemelut politik Sabah, kerana ianya akan terus bergolak, selagi, parti yang menang nanti tidak sehaluan dengan kerajaan Persekutuan.

Pengalaman Sabah, tahun 1994, parti yang menang tumbang kerana bukan sealiran dengan Kerajaan Persekutuan. Kemudian itu tahun 2018, kerajaan Sabah tumbang, juga dengan alasan yang sama. Demikian juga kerajaan Warisan sepatutnya tumbang pada 29 Julai, 2020, kerana sebab yang sama.

Pada PRN Sabah ke-15, adalah jelas, isyarat kepada rakyat, jika ada yang masih memilih parti Warisan dan sekutunya, kerajaan itu tidak akan kekal, kecuali menang 73-0. 

Semasa membubarkan DUN Sabah, mungkin Shafie berpendapat, bahawa parti beliau dan sekutunya boleh menang 73-0, kerana hanya menerusi kemenangan sedemikian, maka beliau boleh mengekalkan kedudukan. Jika keputusan hampir sama atau hanya mempunyai majoriti mudah, keadaan malam 12 Mei, 2018 akan berulang semula.

Shafie tidak mengambil iktibar pada PRK Kimanis, bahawa DUN Bongawanpun yang ditawan pada PRU-14 kalah.

Berasaskan senario politik sekarang, serta pengalaman rakyat Sabah selama 27 bulan di bawah pemerintahan Shafie, mungkin kawasan Semporna dan beberapa kawasan di pantai timur boleh dimenangi parti itu, kerana faktor kesukuan, namun di kawasan-kawasan lain, di perkirakan kawasan-kawasan yang dimenangi parti semasa PRU-14 akan ditawan semula oleh parti-parti yang menyokong Kerajaan Persekutuan.

Sebenarnya, keputusan Shafie yang dibantu TYT Sabah membubarkan DUN Sabah bagi membuka jalan PRN-15 Sabah adalah mempertaruhkan nyawa rakyat Sabah daripada ancaman VIRUS Covid-19.

6 comments:

Anonymous said...

Giler betul kesan sumpah laknat kali ni...

Hari pertama sumpah laknat, esok Sabah nak Melingkup

Hari ke dua sumpah laknat, snap election Sabah onn ke tak onn...!! Macam tak Onn jer Melingkup ler Sabah



Atok the legend onn ke tak onn snap kat Sabah!? kan bakal PM atok kan dari Sabah..


Salam Korban dari Sabah Wahai Atok!!


kikikiki..

Anonymous said...

Hari tu nama Shafiee menjadi sebutan sebagai calon Perdana Menteri Pakatan. Tapi hari ini, peluang Anwar kembali cerah. Yang hilang kemaluan sudah pastinya Tun Mahathir yang mencalonkan Shafiee sebelum ini!!!

kikiki.. kesian atok kan dah kena lagi..


kikikiki..


tepokkkk...!!

Unknown said...

Katak dan tikus mondok dah terabor

Unknown said...

Katak dah hilang air
Tikus hilang labu

Unknown said...

Lingkup lah umno pas bersatu

Unknown said...

Konon nya nak pijak rakyat
Rupanya katak kena pijak rakyat

Blog Archive