DIKALANGAN kaum melayu dan
islam, Muafakat Nasional (MN) iaitu piagam antara Parti Umno dan Parti Pas,
dapat menghimpunkan pengundi yang menyokong Umno dan pengundi yang menyokong
Pas, dengan kata lain 1 campur 1 adalah 2. Sebab itu dua parti itu begitu yakin
bahawa pengundi yang mengundi masing-masing parti pada PRU-14 juga adalah
penjumalahan dijadikan undi MN.
Atas sebab itu
menjelang PRK Dun Chini pada Julai, ada pihak daripada dua parti tersebut
menyarankan, agar PRK itu dibiarkan tanpa pertandingan, atau dengan kata lain,
PH tidak lah perlu meletakan calon, kerana berasaskan keputusan PRU-14, jumlah
undi calon PH terlalu jauh berbanding undi calon UMNO, PAS, apatah lagi jika
dijumlahkan undi dua parti tersebut. Untuk rekod pada PRU-14, calon Umno-
Allahyarham Abu bakar Harun mendapat undi 10,027; calon PAS Mohd Fadhil Abdul
Karim 5,405 dan calon PH (Bersatu) Mohamad Razali Ithnain 1,065. Calon Bn/Umno
menang dengan majoriti 4,522 undi daripada undi calon terdekat.
Jika anggapan MN, akan
mendapat undi 10,027 + 5,405, maka lojik lah saranan agar PH tidak meletakkan
calon.
PRK sebenarnya, bukan
sahaja gelanggang untuk memilih wakil rakyat pada kawasan tersebut oleh
sesebuah parti, tetapi PRK ada lah medan depan bagi parti-parti yang terlibat
menerangkan kepada rakyat secara langsung misi dan visi masing-masing. Atas
sebab itu, walaupun dikatakan calon PH akan kecundang, akan tetapi parti itu
perlu bertanding dan menggunakan peluang itu menerangkan atau memperjelaskan visi
dan misi parti mereka, sebagai bekalan untuk PRU-15.
Juga MN, PRK Chini juga boleh menjadi medan pemanas badan jika ada pertandingan untuk mengharungi PRU-15.
Era komunikasi yang sangat
pantas sekarang, jikapun PRK di satu kawasan seperti DUN Chini, akan tetapi
mesej yang disampaikan di kawasan tersebut semasa tempoh kempen akan sampai ke
seluruh pelosok tanah air.
PH perlu bertanding di PRK
Chini untuk menyuburkan demokrasi, selain pemudah cara untuk mengwujudkan dua
sistem kepartian di negara kita.
Sistem dua parti semacam
mula bertapak, seperti mana berlakunya perubahan kerajaan selepas 22 bulan.
Kini, sangat jelas antara kerajaan dan pembangkang hanya dipisahkan 3 kerusi,
kelebihan yang sangat tipis.
Atas sebab rakyat belum
terbiasa dengan perbezaan antara parti kerajaan dan pembangkang yang begitu
tipis, maka ramai yang menganggap bahawa kerajaan yang ada sangat tidak stabil.
Sedangkan tidak demikian. Kerajaan Kelantan telah membuktikan selepas PRU 2004,
yang mana kerajaan hanya mempunyai kelebihan 2 kerusi, tetapi stabil sehingga
habis penggal.
Memang di kala ini, ramai
rakyat khususnya penyokong Umno bergembira kerana telah menjadi sebahagian
daripada kerajaan, baik di peringkat Persekutuan, mahupun di negeri-negeri
seperti Johor, Melaka, perak, Kelantan dan Terengganu. Selain itu kegembiraan
para penyokong Bersatu juga tidak ketinggalan, kerana kekal sebahagian daripada
kerajaan, kecuali di Sabah, Selangor dan Pulau Pinang.
Demikian juga para
penyokong Pas, perasaan mereka sama seperti mana dirasakan penyokong Umno dan
Bersatu.
Di kalangan penyokong tiga
parti itu, sebenarnya tiada masalah, kerana penggabungan antara mereka menjadi
satu kumpulan yang sangat signifikan ramainya.
Walaupun diantara para
penyokong kelihatan sebagai satu pasukan, masalah besar yang menanti adalah
apabila tiba pilihan raya, iaitu daripada segi pengaihan kerusi.
Dalam pengagihan kerusi
antara Umno, Pas dan Bersatu akan berlaku konflik yang sangat luar biasa,
kerana ketiga-tiga parti tersebut berenang dalam kolam yang sama, iaitu kawasan
melayu/bumiputera.
Umno dengan sejarahnya
pernah menguasai 88 kerusi parlimen majoriti melayu, Pas dengan 31 kawasan
parlimen di kawasan yang didiami kaum melayu/islam. Kawasan yang dikuasai
Bersatu sekarang ini adalah juga sebahagian daripada kawasan-kawasan yang
pernah dikuasai Umno dan Pas.
Pengagihan kerusi semasa
pilihan raya, adalah cabaran utama yang bakal dihadapi oleh tiga parti
tersebut. Jika rundingan atau pengurusan tidak dicapai dengan sebaik-baiknya,
dengan menggunakan cara menarik rambut daripada tepung, maka tidak mustahil,
akan berlaku menang jadi arang kalah jadi abu.
Politik cantas mencatas
bukan baharu dalam poltik Malaysia, ianya sudah mendarah daging. Politik
kepura-puraan atau “bubble’ sesuatu yang nyata, manis di depan jadam di
belakang.
Dalam politik, sehebat
manapun pemimpin itu, ego,irihati, akan jadi panutan, kerana setiap manusia
tidak terlepas dengan nafsu.
Mungkin, dalam percaturan
pengagihan kerusi, para pemimpin yang mempunyai nama akan lebih selamat, namun
bagi yang bukan, akan tenggelam dan seterusnya menjadi sebahagian daripada
kekalahan secara menyeluruh.
Jangan lupa, dalam pilihan
raya sistem yang digunakan di negara ini adalah FPTP-First Past The Post.
Pemenang tidak semestinya yang mendapat sokongan popular.
Pergaduhan tersembunyi
bukan sahaja berlaku di peringkat parlimen akan tetapi diperingkat dewan undang
negeri (DUN). Di Negeri Sabah misalnya, tidak terbayangkan pergaduhan
tersembunyi antara Umno dan Bersatu, kerana masing-masing merasa handal di
kawasan-kawasan bumiputera. Mungkin di peringkat pemimpin dapat diselesaikan
agihan kerusi, akan tetapi di peringkat akar umbi, tidak lah demikian.
Pengalaman PRU-14 lalu, pemimpin seperti Datuk salleh Tun Said, Datuk Rahman
Dahalan, Datuk Ghafur Salleh, Datuk Sapawi Ahmad, dan ramai lagi menjadi mangsa
pergaduhan tersembunyi di peringkat akar umbi.
Apa yang ditakuti dalam
Perikatan nasional, adalah bagaimana mengatasi pertembungan antara 3 parti-
Umno, Pas dan Bersatu. Mungkin Pas, akan lebih sederhana pendekatannya, tidak
lah sangat mengimpikan sebagai lead parti, tetapi Umno? Bersatu?.
Umno sejak merdeka
merupakan parti yang lead dalam kerajaan, sehingga lah tumbang pada 9 Mei,
2018. Dalam kerajaan PN, terpaksa akur
dengan keadaan walaupun merupakan parti yang terbanyak kerusi, kerana
menghormati Tan Sri Muhiyiddin Yassin yang sanggup keluar daripada Pakatan
Harapan dan bekerjasama dengan parti lawan untuk menubuhkan kerajaan.
Mungkin telah ditakdirkan
para pemimpin Umno yang dikira “warlord” mempunyai masalah peribadi,
sehinggakan terpaksa memendam rasa. Jika bukan kerana palitan masalah peribadi,
ada kemungkinan, kerajaan PN tidak bakal wujud.
Penulis melihat, kerajaan
PN adalah kerajaan sementara sehingga PRU-15. Selepas itu, sangat bergantung
kepada rundingan, parti mana yang akan lead dalam pilihan raya. Juga, apa kah
Umno atau Pas masih memberikan kawasan-kawasan yang disandang para pemimpin
Bersatu untuk terus bertanding di kawasan masing-masing? Hanya masa yang menentukan. Atas pertembungan
antara 3 parti tersebut, maka yang biasanya 1+1=2, tidak selamanya demikian.
Sama-sama kita lihat nanti solusi dan hasilnya.
No comments:
Post a Comment