Wednesday, November 06, 2019

REALITI POLITIK TANAH AIR

TIDAK dapat disangkal bahawa realiti politik tanah air telah berubah. Perubahan pertama apabila DAP, Amanah dan PKR dengan Tun Dr Mahathir dapat bekerjasama. Kerjasama itu telah berjaya menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional yang berusia lebih 60 tahun yang diterajui parti pre merdeka yang masih bertahan-UMNO. 

Sebelum ini, Parti Golkar, Kongress India, LDP Jepun telah kehilangan kerajaan. Daripada 3 parti itu, hanya Golkar tidak pernah bangkit lagi. 

UMNO cuba bangkit menerusi pendekatan baharu menerusi Muafakat Nasional dengan PAS, musuh tradisi parti itu berdekad lamanya. 

PRK Tg Piai adalah ujian pertama Muafakat Nasional, selepas kerjasama pengenalan pada PRK Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau. Untuk rekod, meskipun kerjasama BN dan Pas hanya diperingkat pengenalan pada 3 PRK itu,terbukti membawa kemenangan. 

Pakatan 4 pihak, PKR, DAP, Amanah Tun Dr Mahathir (Bersatu) yang berjaya membuat kejutan,  merupakan perubahan besar dalam senario politik negara. Malangnya perubahan politik itu membawa kepada isu baharu, khususnya yang terkait dengan kaum terbesar kaum melayu dan islam.

Bahang tercabarnya kaum melayu, sehingga terpaksa mengadakan Kongres Maruah Melayu pada 6 Oktober yang dirasmikan oleh Tun Dr Mahathir sendiri. Sebelum kongress itu berbagai pihak daripada parti-parti Pakatan Harapan (bukan daripada Bersatu) melarang kehadiran Tun pada Kongres tersebut, namun PM-7 itu menggunakan alasan, kehadiran beliau kerana status beliau sebagai pemimpin melayu. 

PRK Tg Piai, menjadi medan menggunakan kaum, malangnya bukan daripada BN, akan tetapi daripada PH. Kenyataan Lim Guan Eng dan Salahuddin Ayub, bahawa jika Umno dan Pas disokong rakyat memerintah negara, maka akan berlaku penindasan kepada kaum bukan melayu dan bukan islam. Sedangkan fakta dalam negara ini, selepas terbentuknya Barisan Nasional pada tahun 1973, tidak berlaku sebarang penindasan kepada kaum bukan melayu dan bukan islam, sebaliknya yang berlaku adalah terhadap kaum melayu dan islam seperti peristiwa Mamali.

Pendekatan mengunakan kaum adalah realiti politik tanah air, hanya kerana mahu mempertahankan kuasa. Selagi kuasa adalah tujuan, mempolitikkan kaum tidak akan berhenti di negara ini, kerana suka atau tidak itu lah realitinya. 

2 comments:

Anonymous said...

MAKIN PANAZZ WAYANG SEMBURIT YABEDA BEDUZZZ..!!
POPCORN TAMBAH KASI TEPUK PADAT KETAT PADUSZZ..!!
KITA TENGOK BARUA SAPA TELINGKUP YEEAZZ
TG PIAI KASI MENANG PERCUMA JE LA HANATTZZ..!

KIKIKI... WOOOIIII APO GEGADUH NI WOOIII..!! BAGI MENANG FREE TG PIAI LA WOOIIII...!! BODOSSS..!!

HAHHHHH YG LAIN CLAPS YUR HAND OKEYYY..!!

FORMULATURUNBARANG = BMF

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

Blog Archive