Wednesday, November 20, 2019

PAS SEMENTARA SABAH- BEZA TOLAK DAN KAJISEMULA

ADA portal atas talian Sabah yang pro-Parti Warisan menulis dengan Tajuk “PSS:Bersatu Sabah Tolak Pengumuman Muhiyiddin”. 

Kalau istilah “tolak” digunakan, ianya boleh diterima, kerana “keputusan itu” merupakan keputusan tergesa-gesa, malah tidak terkandungpun dalam syor RCI PATI Sabah. Tetapi, Ketua Bersatu Sabah, tidak menggunakan istilah TOLAK, tetapi KAJISEMULA. Dua perkataan ini, berbeza sekali maknanya. 

Sebenarnya, pengumuman Muhiyiddin hanya merupakan tindakan protokol kerana beliau merupakan Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab berkaitan jabatan-jabatan yang berkaitan dengan dokumen kerakyatan. 

Hakikat sebenarnya, pemberian dokumen PSS adalah keputusan Kerajaan Sabah, kerana pengaruh berbagai pihak penyokong Parti warisan, yang melihat dokumen baru tersebut terselit maksud tertentu. 

Pengalaman Sabah yang lalu, apabila kerajaan melaksanakan pemutihan PATI, apa yang berlaku, terwujudnya sindiket memproses Kad Pengenalan biru yang melibatkan oknum-oknum dalam Jabatan Pendaftaran Sabah untuk tujuan kewangan. Kerana tindakan sindekit tersebut beberapa orang yang terlibat menjadi jutawan segera, meskipun akhirnya ditahan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), tetapi wang yang mereka perolehi, tidak disita, melainkan terus menjadi hak milik mereka. Selepas dibebaskan daripada ISA, mereka tetap kaya. 

Hajiji menjadikan pengalaman Sabah yang lalu, sebagai panduan untuk meminta mengkaji semula pemberian PSS, kerana tidak mustahil perbuatan yang lalu tidak berulang. 

Adalah lumrah, apabila sesuatu polisi membabitkan wang, ada sahaja jalan tidak betul untuk menghalalkan cara, janji, bayaran dibuat. Senario ini lah yang dikhuatirkan, kerana demi wang, demografi penduduk Sabah akan berubah dengan cepat. 

Bagi mereka yang berusia dalam lingungan 60 tahun sekarang ini, sudah tentu tahu betul, komposisi penduduk Sabah, namun sebagai impak kepada pemutihan, demografi Sabah sekarang berubah dengan drastik sekali, sehinggakan kadar pertambahan penduduk negeri, diluar batasan kemampuan kelahiran manusia. 

Adalah dikhuatirkan, jika PSS diteruskan, ianya menjadi pemangkin membazirnya PATI ke Sabah, seperti mana impak kepada keputusan memberikan mereka IMM13, Kad Burung-Burung (kerana masa itu jatah Sabah menggunakan burung) dan Banci Penduduk. 

Menghalalkan PATI dengan memberikan mereka dokumen untuk bebas bergerak, adalah stimulan yang amat hebat sebagai penggalak kedatangan mereka. Bagi maksud bisnes, semakin ramainya kedatangan, maka semakin besar lah peluang mendapatkan wang segera. 

Sebagai negeri yang berdaulat, mengapa begitu mudah mengiktraf PATI? Mengapa tidak ikut cara negara lain mengurus rakyat asing? Adalah tatacara antarabangsa, setiap rakyat sesebuah negara masuk ke negara lain, wajib menggunakan dokumen perjalanan yang sah, Pasport!!!, mengapa Sabah melonggarkan syarat itu, malah memberikan dokumen bagi mereka yang masuk secara HARAM?. 

Jika Portal atas talian pro Warisan itu menganggap hujah Datuk Hajiji Haji Noor yang juga ADUN Sulaman di sesi Sidang DUN Sabah, semalam sebagai menolak pengumuman Tan Sri Muhiyiddin Yassin, maka Hajiji berjaya menyuarakan aspirasi rakyat Sabah secara umum, sudah tentunya tidak mewakili penyokong Parti warisan dan UPKO. 

Menerusi hujjah Hajiji itu, akan menerangkan dengan sendirinya, bahawa Keputusan kerajaan negeri yang mempergunakan Menteri Dalam Negeri untuk menghalalkan keputusan, sebenarnya bukan keputusan yang mewakili suara rakyat Sabah.

2 comments:

Anonymous said...

Itulah, si rejim2 PEROMPAK/PERASUAH warisanHOMO/DAPbangkai ANJING homo JIJIK Zionis Israel ni mmg. nak mengHALALkan berJUTA2 PATI kat SABAH, supaya MENGUNDI depa nati diPRU15 PENIPU, terutamanya dr. FILIPINA (ramai yg. MENYAMAQ sbg. Islam,. dpt IC2 PALSU)!!!

Tgk. pemimpin ORANG ASAL Islam/Melayu paling BIJAK kita, YAB DS Hishamuddin Tun Hussein Onn terCINTA kita sdg. diSERANG habis2an oleh geng BARUA2 BANGKAI BABI zahid/anwar PARIA HOMO/DAPbangkai BABI homo JIJIK Zionis ISrael - utk. mengHALANG pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu yg. TULEN kita dr. UMNO-PAS-PPBM-KEM AZMIN dari BERSATU segera - utk. MENUBUHkan KERAJAAN baru SEKARANG juga, dan mengHALANG habis2an anwar PARIA HOMO jadi PM HOMO amat JIJIK dan KEJI yg. PERTAMA kat NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan TPM dia dr. PEROMPAK/PERASUAH TUAN guan eng bangkai ANJING dia, si bangkai SAMPAH DAP ANJING kurap HOMO jijik ZIONIS ISrael , serta PENJAJAHAN amat BUAS oleh PENGGANAS2 Hindu hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPpembunuh, dibawah hak asasi 'KESAMAAN' SAMPAH, RASIS, FASIS dan PENIPU Zionis depa, yg. mahu mengHAPUSkan UNDANG-UNDANG PERLEMBAGAAN 153!! Lihat blog2 BANGKAI ANJING ni, di -

1. http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2019/11/disciplinary-complain-filed-against.html

Disciplinary complain filed against Hishamuddin

November 04, 2019;

2. http://theunspinners.blogspot.com/2019/11/hishamuddin-bawa-17-mp-umno-sujud-di.html

Hishamuddin Bawa 17 MP UMNO Sujud Di Kaki Azmin, Ada Dapat Restu Majlis Tertinggi Ker?

Posted by SnapShot at 11/20/2019 ; dan di

3. http://theunspinners.blogspot.com/2019/11/presiden-umno-17-ahli-parlimen-umno.html

Presiden UMNO - 17 Ahli Parlimen UMNO Berjumpa Azmin Tanpa Pengetahuan MT, Akan Di Panggil Oleh Lembaga Displin UMNO

Posted by SnapShot at 11/21/2019

Anonymous said...

Percayalah, PRU15 juga mungkin akan diSABOTAJ oleh ’NGO‘ Pengganas/Penjajah Zionis MOSSAD/CIA-SOROS dan KULI2 DAPpembunuh/PariaKR-anwar PARIA HOMO depa, yg. berPUSAT di SWITZERLAND, iaitu BERSIH DAPpembunuh yg. dah kuasai SPR baru haram jadah tu, mcm. PRU14 diSABOTAJ depa, utk. MENAKLUK habis2an SELAT MELAKA kita dan LAUT CHINA SELATAN kita yg. amat KAYA dgn. bahan2 KIMIA spt. ZIRCON/THORIUM/URANIUM, di GUNUNG2 BERAPI bawah laut amat dlm. yg. berBILLION thn. (SUBMARINE VIOLCANOES), utk. pembuatan SENJATA2 NUKLEAR Barat-ZIONIS, hingga akhir zaman!!!!!

Maka, kalau PRU14 dah TERANGAN diSABOTAJ oleh Pengganas/Penjajah Zionis BERSIH yg. mengHASUT POLIS/TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR – tak kan si pemimpin2 ISLAM/MELAYU dr. PAS/UMNO, nak ‘BERHEMAH‘ konon dan TUNDUK mcm. KULI kpd. DEMOKRASI Zionis PENIPU, utk. TUNGGU shj. PRU15, mcm. si LEMBU2 diCUCUK HIDUNG oi?!! GILA BABI apakah ini?!!

**Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS si BANGKAI2 BABI DAP/PKR-Anwar paria HOMO!! Lihat anwar paria BANGKAI BABI HOMO plg. JIJIK-si PENJILAT DUB*Q berLENDIR berNANAH HANYIR guan eng/kit siang-DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, di –

https://www.thethirdforce.net/anwar-defends-dap-tells-malays-to-stop-attacking-the-party/

Anwar defends DAP, tells Malays to stop attacking the party

By Raggie Jessy

The Third Force net
November 3, 2019

Blog Archive