Tuesday, October 22, 2019

KERANA SABAHAN UNTUK MALAYSIA

KERANA konsep Sabahan untuk Malaysia, maka berdiri lah Universiti Malaysia Sabah (UMS) tahun 1994. Kerana konsep Sabahan untuk Malaysia maka Lebuhraya Pan Borneo terwujud. Kerana konsep itu, maka berbagai peluang untuk Sabahan, bukan sahaja jawatan-jawatan menteri persekutuan, juga anak watan Sabah dilantik menjadi duta, CEO agensi Persekutuan, Ketua Setiausaha Kementerian (KSU), pengarah, Ketua Hakim, dan banyak lagi, jika disenaraikan.

Kerana konsep Sabahan untuk Malaysia, Datuk Shafie Apdal menimba ilmu di Persekutuan sejak tahun 1995, sehinggakan menerajui sebuah kementerian yang cukup besar peruntukan KKLW. 

Kerana konsep Sabahan untuk Malaysia yang diperopori bermula tahun 1994-2018, maka kemajuan dan pembangunan Sabah dari hari ke sehari terus bertambah, termasuk pembinaan jalan-jalan bertingkat yang didanai Kerajaan Persekutuan. 

Kerana konsep Sabahan untuk Malaysia, maka komitmen Kerajaan Persekutuan menurunkan kemiskinan Sabah daripada 38% tahun 1990, menurun kepada 2.9% pada tahun 2016, dan jika Halatuju Pembangunan & Kemajuan Sabah tidak terhenti, kadar itu bakal menurun ke paras 2% tahun 2019, namun kerana konsep Sabahan untuk Malaysia bertukar kepada konsep Sabahan untuk Sabah, nampaknya kadar kemiskinan akan kembali kepada rekod sebelum ini, kerana rakyat kekurangan peluang mendapatkan pendapatan, kerana perekonomian negeri bukan sahaja lembab tetapi menjunam dengan teruk sekali. Bayangkan pertumbuhan ekonomi Sabah pada tahun 2017 adalah 8%, bagi tahun 2018, selepas kerajaan yang berkonsepkan Sabahan untuk Sabah, kadar pertimbuhan ekonomi menurun kepada 1.5%. 

Tiada yang dibanggakan dengan pertambahan sekali ganda geran tahunan Sabah daripada RM26.7juta kepada RM53.4juta, kerana jumlah itu terlalu kecil jika dibandingkan dengan dana Persekutuan yang diluncurkan ke Sabah sebelum ini, yang berjumlah puluhan bilion, sehinggakan dana RM1.5bilion tidak sampai ke sasaran, kerana karenah pemimpin tertentu, yang kini membawa konsep Sabahan untuk Sabah dan Sabah kita punya. 

Sebelum ini, kerana konsep Sabahan untuk Malaysia, dana untuk pembaikan sekolah-sekalah daif berjumlah RM1bilion, jalur lebar menerusi Kementerian Multimedia dan Komunikasi berjumlah RM2bilion, kerana konsep Sabahan untuk Malaysia dinyahkan, maka dana besar itu, tidak kedengaran lagi, malah projek-projek yang didanai Persekutuan yang mana sebelumnya diurus oleh kerajaan negeri diambil alih semula oleh Persekutuan. 

Berasaskan pengalaman lalu, Pengerusi PPBM Sabah tidak salah menilai, bahawa untuk pembangunan dan kemajuan Sabah daripada sekarang dan seterusnya perlu berlandaskan kepada konsep Sabahan untuk Malaysia, kerana wakil rakyat terlama itu, tahu betul sejarah pembangunan dan kemajuan Sabah, sejak merdeka lagi. 

Hajiji telah melalui, sebuah pemerintahan tahun 90-an yang berkonsepkan Sabahan untuk Sabah, yang mana impaknya, Sabah hampir muflis, malah gaji kakitangan kerajaan pun dibayar menerusi pinjaman. Kerana konsep Sabahan untuk Malaysia, yang mana ADUN Sulaman itu sebahagian daripadanya telah menyaksikan sendiri, bagaimana ampuhnya konsep itu, kerana berlandaskan konsep itu, maka Kerajaan Persekutuan meluncurkan dana yang cukup besar. 

Berselindung dengan konsep Sabahan untuk Sabah, hanya bermotifkan politik jangka pendek untuk mendapatkan kuasa bagi pemimpin tertentu, akan tetapi dalam jangka panjang memudaratkan rakyat Sabah secara umumnya.

Kerana para pemimpin seperti Hajiji dan para pemimpin PPBM (bersatu) Sabah sedar, bahawa hanya menerusi konsep Sabahan untuk Malaysia sahaja, rakyat Sabah bukan sahaja berpeluang di peringkat yang lebih luas, juga akan mengwujudkan persaingan yang lebih luas, kerana tidak hanya berlegar-legar dalam kolam, akan tetapi lautan!!!. Mereka yang berkonsepkan sempit seperti Sabahan untuk Sabah, hanya menjadikan rakyat Sabah lemah dan jumud!!!.

1 comment:

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

Blog Archive