Tuesday, October 22, 2019

KERAJAAN WARISAN BERI ISYARAT SALAH

MUNGKIN terpaku dengan slogan atau misi parti pimpinan Datuk Shafie Apdal-SABAH UBAH & SABAH KITA PUNYA, maka tindakan dan keputusan kerajaan berbeza dengan amalan-amalan kerajaan yang berpandukan kepada akta-akta/ordinan/perintah-pertintah kerajaan/surat-surat pekeliling, sebaliknya kerajaan pimpinan Shafie mengubah kebiasaan itu, sehinggakan menimbulkan kecelaruan atau kucar kacir dalam segi pentadbiran. 

Tindakan melantik bukan rakyat Sabah sebagai presiden Majlis kerajaan tempatan, melantik bukan pegawai awam sebagai Pengarah Jabatan Air (mahkamah sudah sahkan lantikan tidak sah), meluluskan/cuba meluluskan tanah-tanah kerajaan kepada “rakyat baharu”, cadangan mengezetkan perkampungan setinggan sebagai kampung baru, menukar tanah komunal kepada geran persendirian (kembali menggalakan pertukaran hak milik-seperti mana rekod sebelum ini lebih 1juta tanah geran NT sudah bertukar tangan-antara alasan pengwujudan geran komunal, sebagai usaha kerajaan, tanah NT dapat diwarisi) selain “menghalalkan” pendatang asing tanpa izin(PATI) dengan memberi Pas Sementara Sabah (PSS), membatalkan berbagai kontrak yang membabitkan konsensi air, penyelenggaran jalan raya, konsensi pembalakan, memberi pinjaman kepada syarikat yang bakal golong tikar, melantik suku sakat di semua peringkat, samada kerajaan atau syarikat-syarikat berkaitan kerajaan termasuk juga Yayasan Sabah telah memberi isyarat kepada pelabur khasnya dan umumnya kepada rakyat Sabah, bahawa kerajaan hari ini, bertindak bukan berasaskan peraturan tertulis, akan tetapi berasaskan keinginan hanya semata-mata untuk menunjukkan, bahawa Pemerintahan Sabah, TELAH BERUBAH DAN SABAH KITA PUNYA. 

Tidak pernah berlaku dalam negara ini keputusan mahkamah yang membabitkan kerajaan tidak dipatuhi, seperti Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu berhubungan dengan perlantikan Pengarah Jabatan Air Sabah. 

Pembatalan berbagai kontrak oleh Kerajaan Warisan sehinggakan kerajaan Sabah hari ini berdepan dengan saman hampir RM1.5bilion, boleh menjadi penada aras bahawa kerajaan Sabah akan datang juga bakal melakukan tindakan yang sama, kerana apabila sesuatu tindakan ada pemulanya, maka ianya pasti berantai. 

Penulis melihat kerajaan Sabah hari ini, ibarat melakukan “overhull” pada enjin kereta yang masih elok dan baharu, sehinggakan mengsahkan bahawa mereka seperti kata peribahasa, kera mendapat bunga. 

Kerajaan sepatutnya mencipta berbagai pendekatan yang membolehkan rakyat mendapat peluang pekerjaan, peluang-peluang ekonomi, sebagai tindak balas melawan kesengsaran berhadapan dengan kos sara hidup yang terus meningkat. Namun, di lapangan, sejak berubahnya kerajaan, aktiviti ekonomi merudum, diimbagi dengan tiadanya hala tuju jelas kerajaan. 

Apa yang rakyat nampak, adalah perubahan “lifestyle” para menteri atau wakil rakyat, termasuk keputusan kerajaan membeli kenderaan mewah sekadar menunjuk-nunjuk, sedangkan semua itu, tidak mendatangkan apa-apa kebaikan kepada rakyat, malah menyebabkan pendayagunaan kewangan negeri untuk kepentingan rakyat umum dinyahkan. 

Pengalaman Sabah apabila diperintah oleh mereka yang tidak kompiten, sebelum ini, Sabah hampir muflis, sehinggakan gaji kakitangan awam kerajaanpun dibayar menerusi wang pinjaman. Pada masa pertukaran kerajaan pada tahun 1994, simpanan kewangan kerajaan hampir kosong, malah pada tahun 2003, hanya berjumlah RM184juta. Sebagai impak kepada kebolehan pemimpinan Sabah yang diterajui Musa Aman (kini Tan Sri) yang memperkenalkan HALATUJU PEMBANGUNAN & KEMAJUAN SABAH (HALATUJU), maka simpanan kewangan Sabah meningkat kepada RM3.74bilion pada Disember, 2017, malah simpanan itu berbaki RM3.4 bilion pada Jun,2018 (disahkan sendiri di Dewan undangan negeri oleh Datuk Shafie Apdal). 

Penulis menunggu, pada pembentangan Bajet 2020 Sabah pada November nanti, apa kah wang simpanan kerajaan Sabah masih kekal/bertambah atau pun sudah banyak berkurang.

1 comment:

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

Blog Archive