Wednesday, October 23, 2019

DISEBALIK KERAJAAN TANPA DAP ATAU TANPA BERSATU

ISU kerajaan Persekutuan tanpa DAP meskipun sudah didedahkan, tetapi  tidak diketahui siapa dalangnya, walaupun Dato Hishamuddin Hussien menjadi kambing hitam.

Kerajaan tanpa DAP (juga tiada Amanah) dibangkitkan sendiri oleh Presiden PKR dalam satu perbahasan di Dewan Rakyat. Pendedahan itu sebenarnya sebagai tindakan primtif untuk mengekang, jika ada usaha ke arah itu, kerana kolaborasi itu jika benar akan menghalang Anwar menjadi Perdana Menteri untuk penggal ini. Sebagai balasan kepada spkulasi itu, seorang ADUN DAP Ronnie Liu (ADUN Sungai Pelek-mantan exco Selangor) menimbulkan isu kerajaan tanpa Bersatu, dengan terpernci sekali, bahawa kerajaan Persekutuan tanpa Bersatu, boleh mempertahankan kerajaan persekutuan dengan jumlah majoriti mudah dengan 113 MP daripada 222. 

Maksud kerajaan Persekutuan tanpa Bersatu, adalah kombinasi antara PKR-50 MP, DAP=42, Amanah=11, Warisan=9 dan UPKO=1. 

Andaian Ronnie Liu tanpa mengambilkira pendirian beberapa MP PKR termasuklah Azmin Ali. Sebagai nota, semalam, sekali lagi, Azmin menekankan, bahawa Tun Dr Mahathir perlu dibenarkan menamatkan tempoh sepenggal sebagai Perdana Menteri, kerana ianya kehendak rakyat pada PRU-14. 

Hakikatnya, apapun gerakan mengubah kombinasi atau kolaborasi kerajaan Persekutuan, terlalu sukar dilaksanakan, kerana terdapatnya unak dan duri, walaupun di atas kertas kombinasi antara Umno-Bersatu-Pas-GPS-STAR dan PBS serta kumpulan Azmin berkemungkinan besar boleh berlaku, namun halangannya, di peringkat Umno sendiri, kerana para MP parti itu belum sanggup memisahkan diri dengan Dato Zahid Hamidi dan Dato Najib Razak. Jika ‘kesanggupan” memisahkan diri daripada MP Umno berjaya dirungkai, kemungkinan besar boleh berlaku, Kerajaan Persekutuan berubah sebelum PRU-15. 

Menerusi senario yang didedahkan oleh Ronnie Liu, setakat ini tiada seorang pemimpin DAP menyanggah pendedahan tersebut, seolah-olah ianya satu ugutan kepada kepimpinan Bersatu, khususnya Tun Dr Mahathir, malah pemimpin DAP itu menganggap, Tun Dr Mahathir hanya sebagai harimau di atas kertas (paper tiger). 

Melihat senario kerajaan tanpa Bersatu sudah timbul dipermukaan, maka isu ini akan berpengaruh pada PRK Tanjong Piai. Parlimen Tanjong Piai, tradisinya ditandingi DAP, akan tetapi memberi peluang kepada Bersatu pada PRU-14. Jika anggapan pengundi DAP sepertimana anggapan Ronnie, besar kemungkinan akan menghalang calon Bersatu mempertahankan kawasan itu. Di lapangan, berasaskan jumlah undi pada PRU-14, undi Umno dan Pas merupakan jumlah undi popular. Kemenangan calon Bersatu, kerana pertembungan tiga penjuru, sesuai dengan sistem demokrasi negara, First Past The Post.

1 comment:

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

Blog Archive