Sunday, October 20, 2019

ANTARA SABAH UNTUK SABAHAN DAN SABAH UNTUK MALAYSIA

DUA unak dan duri politik Sabah, iaitu, Sabah untuk Sabahan dan Sabah untuk Malaysia. 

Kerajaan Usno tumbang kerana majoriti rakyat Sabah berpindah kepada konsep Sabah untuk Malaysia. Kemudian, parti itu tumbang pula, kerana majoriti rakyat berpindah kepada konsep Sabah untuk Sabahan, kemudiannya konsep itu diketepikan, menerusi kerajaan Bn Sabah bermula tahun 1994. Pada PRU-14, rakyat Sabah terbahagi dua, ada yang memilih Sabah untuk Sabahan dan Sabah untuk Malaysia. 

PRU-14, memang benar-benar rakyat Sabah terbahagi kepada dua fahaman tersebut, sebab itu lah keputusan PRU itu, tiada parti yang menang, melainkan menyebabkan DUN Sabah tergantung, apabila Bn mempunyai 29 kerusi, sementara kolaborasi antara Warisan, DAP dan PKR juga mempunyai 29 kerusi daripada 60 kerusi DUN Sabah yang dipertandingkan. 

Jika diteliti betul, tanpa melihat latar belakang politik dan parti, rakyat Sabah pada PRU-14 masih memilih Sabah untuk Malaysia, yang ditandai oleh 37 kerusi Dun, Bn 29, DAP 6 dan PKR 2, manakala yang memilih Sabah untuk Sabahan hanya diwakili 23, menerusi warisan 21 dan STAR 2. 

Kita sama-sama tahu dan sedar, bahawa kerajaan Sabah yang ada pada hari ini, bukan pilihan rakyat sebenar, kerana kerajaan yang ditubuhkan kerana faktor lompat parti. 

Mendasari senario itu, pendekatan Sabah untuk Malaysia sebenarnya masih pilihan rakyat. Pendekatan ini, masih digunapakai oleh parti Umno, dan seterusnya Parti PPBM memperkasanya lagi, dengan hujah tambahan, bahawa parti itu sebahagian daripada Kerajaan Persekutuan. 

Rakyat Sabah sebenarnya perlu memilih padang yang besar, sesuai dengan perubahan dunia, dunia tanpa sempadan, apa tah lagi, gelombang revolusi industri 4.0 bakal menguasai dunia. 

Rakyat yang masih terpaku dengan Sabah untuk Sabahan dan Sabah kita punya, sebenarnya mereka ini hanya memencilkan diri, menolak kemajuan dan pembangunan, selain memperkecil peluang-peluang, samada dalam aktiviti ekonomi dan perkhidmatan, selain kehilangan daya saing untuk maju ke hadapan. 

Usaha parti seperti PPBM untuk mengingat semula, betapa mustahaknya rakyat Sabah memilih Sabah untuk Malaysia, adalah bekalan kepada generasi seterusnya untuk berjaya dan maju bersama, bukan sahaja di peringkat negara malah dunia.

Sempena siri jelajah PPBM Sabah, Pengerusi PPBM Sabah- Datuk Hajiji Haji Noor, menekankan betapa mustahaknya rakyat Sabah memilih Sabah untuk Malaysia, kerana itu lah pilihan terbaik rakyat negeri ini, untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan semua rakyat di negara ini, tanpa melihat latar belakang kaum dan agama.

Rakyat Sabah perlu memilih medan yang luas untuk maju ke hadapan, dan jangan cuba memencilkan diri pada lapangan sasar yang sempit.

2 comments:

Anonymous said...

Si PENGGANAS/PENJAJAH DAPpembunuh bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, termsk. melalui syafie HOMO ANJING depa ni - sdg. menggunakan AGAMA KRISTIAN sbg. SENJATA POLITIK dajal depa, utk. mengHASUT bangsa Bumiputera BUKAN ISLAM (termsk. MENGAHWINI depa); terutamanya bangsa IBAN, PENAN, DAYAK, KADAZAN MURUT dsbnya - utk. MEMBENCI bangsa ORANG ASAL/PRIBUMI Islam/Melayu kita (yg. dari pelbagai suku kaum atau sub-etnik, cthnya suku kaum Sungai, Jawa, Bugis, Melanau, Banjar, Sulu, Sulok, Irranun, Cagayan, Bajau, Acheh, Minang, Melayu Brunei, Obiyan dan sbgnya), di Sabah/Sarawak dan Semenanjung kita!!

Sebenaqnya juga, kalau rang Undg2 PENIPU si DAPbangkai BABI PENGGANAS/PENJAJAH/PENIPU/PERASUAH/PEROMPAK/PENYANGAK homo jijik Zionis ISrael tu LULUS, Sabah/Sarawak dan LAUT CHINA SELATAN (juga di LAUT CHINA SELATAN bah. Semenanjung) yg. amat KAYA dgn. MINYAK/GAS dan ZIRCON/THORIUM/URANIUM bawah dasar laut (utk. pembuatan SENJATA NUKLEAR Barat-ISrael sampai ke akhir zaman) - akan jadi ISrael-no 2, melalui PEMISAHAN amat halus Sabah/Sarawak dr. Kerajaan Persekutuan akhirnya, melalui polisi "Equal Partner" PENIPU!! Lihat si PERASUAH/PEROMPAK/PENIPU guan eng BANGKAI BABI HOMO jijik DAPpembunuh, terus mengHASUT bangsa BUMIPUTERA Sabah/Sarawak, terutamanya yg. BUKAN ISLAM, utk. BENCIkan SEMENANJUNG dan bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita! Di -

1. https://www.malaysia-today.net/2019/04/17/sabah-and-sarawak-are-not-states-says-lim-guan-eng/

Sabah and Sarawak are not states, says Lim Guan Eng

By MT Webmaster

Malaysia Today
On Apr 17, 2019; dan di

2. https://www.malaysia-today.net/2019/04/25/vote-for-dap-in-sandakan-to-get-ma63-restored-says-guan-eng/

Vote for DAP in Sandakan to get MA63 restored, says Guan Eng

By MT Webmaster

Malaysia Today
On Apr 25, 2019.

Anonymous said...

PENJAJAH2/PENGGANAS2/PEMBUNUH2/PEROMPAK2/PERASUAH2/PENIPU2/PENYANGAK2 PariaKR/DAPbangkai ANJING HOMO jijik ZIONIS ISrael mmg.nak MEMISAHkan SABAH/SARAWAK kita!!! Lihat lagi di -

1. https://www.malaysia-today.net/2019/07/22/restore-sarawak-rights-or-risk-a-secession-movement-says-ex-dap-pkr-man/

Restore Sarawak rights or risk a secession movement says ex-DAP-PKR man

By MT Webmaster

Malaysia Today net
On Jul 22, 2019; dan di

2. http://www.utusan.com.my/berita/politik/pbk-mahu-bawa-sarawak-keluar-malaysia-laporan-1.914802

PBK mahu bawa Sarawak keluar Malaysia - laporan

Oleh Fadzil Zainol

Utusan Online
10 Jun 2019

Ini sebenaqnya TERORISMA oleh puaka2 DAPpembunuh-EJEN2 MOSSAD/ISrael-CIA/NATO ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mana POLIS bah. TERORISMA oi?!!!! Juga TANGKAP segera PENGGANAS2 DAPpembunuh ni bawah SOSMA oi, Ketua Polis Negara oi?!!!

Blog Archive