Friday, October 04, 2019

ADA APA DENGAN KONGRES MARUAH MELAYU?

JANGAN salah tafsir, KONGRES MARUAH MELAYU yang bakal diadakan pada 6 Oktober, 2019, bukan anjuran parti politik, tetapi anjuran 4 Universiti tempatan-UM-UiTM-UPM dan UPSI. Kerana dianjurkan oleh universiti, ertinya kongres itu bersifat ilmiah, kerana pandangan-pandangan atau hujah-hujah yang bakal diutarakan menerusi kongres itu berbentuk ilimiah.

Ada yang menafsir, kerana Kongres itu bakal dirasmikan oleh Tun Dr Mahathir, maka kononnya pengajurannya sebagai jawapan kepada Muafakat Nasional antara Umno dan Pas.

Pemimpin politik seperti Presiden Pas-Datuk Haji Hadi Awang, pemimpin Umno seperti Tan Sri Annuar Musa (memawakli Umno) akan sepentas dengan Tun Dr Mahathir. Mengapa sepentas? sebabnya mereka tahu, bahawa kongres ini bukan bertujuan politik, tetapi mereka sebagai pemimpin kaum melayu, mahu mendengar, pandangan dan hujah para ilmuan berkaitan kecelaruan yang dihadapi kaum terbesar tersebut.

Memang terdapat pandangan orang politik, khususnya daripada PH, Tun Dr Mahathir tidak seharusnya hadir dan merasmikan kongres tersebut, kerana beliau perlu menunjukkan sebagai Perdana Menteri untuk semua. Mereka yang berhujah ini, terlepas pandang, bahawa kehadiran Tun Dr Mahathir bukan sebagai pemimpin politik, tetapi sebagai Perdana Menteri, dan kehadiran beliau adalah sesuai kerana beliau adalah Perdana Menteri untuk semua. Kerana kebetulan Tun Dr Mahathir adalah melayu, maka kerana sebab itu, maka sebagai Perdana Menteri beliau tidak harus hadir? Jika itu berlaku, maka beliau menidakkan, bahawa beliau Perdana Menteri untuk semua.

Majlis politik dan majlis ilmu perlu dibezakan. Rakyat juga tahu, apa itu majlis politik dan majlis ilmu. Mereka yang hadir nanti terdiri daripada pelbagai, termasuk mahasiswa. Menerusi kongres itu, akan mencerminkan, setiap rakyat daripada kaum melayu, tanpa melihat latar belakang fahaman politik boleh besatu dan bergabung untuk mempertahankan maruah kaum mereka.

Hakikat perlu diterima, bahawa perpecahan kaum melayu, kerana faktor fahaman politik. Kerana fahaman politik lah melayu jadi lemah, kerana kini telah berpecah lima. Di negara ini, bukan melayu di Semenanjung sahaja berpecah, malah bumiputera di Sabah dan Sarawak juga berpecah. Di antara perpecahan itu, perpecahan bumiputera Sabah dan Melayu di Semenanjung yang paling parah!!!.

Kongres Maruah Melayu ini, diharapkan menjadi iktibar kepada kaum yang berpecah, untuk bertaut semula, demi masa depan negara dan generasi akan datang.

No comments:

Blog Archive