Thursday, October 03, 2019

SHAFIE IKTIRAF SIJIL UEC- BAYANGAN PENOLAKAN SUARA MAJORITI RAKYAT

SEMENTARA melayu/bumiputera beragama islam merasa terpinggir di bumi sendiri, sehinggakan 4 universiti termuka negara, Universiti Malaya, UPM, UPSI dan UiTM, PERLU mengadakan Kongress Maruah Melayu pada 6 Oktober, 2019 di Stadium Melawati, Shah Alam yang bakal dirasmikan oleh Tun Dr Mahathir Mohammad, Perdana Menteri Malaysia, awal-awal pula Ketua Menteri Sabah-Datuk Shafie Apdal mengiktiraf sijil UEC, sijil persekolahan kaum cina yang jauh berbeza dengan dasar pendidikan kebangsaan.

Malah, menurut Shafie, sijil itu boleh digunakan sebagai kelayakan memasuki IPTA negara ini (mengambil kuasa Persekutuan, kerana kuasa itu hanya ada pada Kerajaan Persekutuan menerusi Kementerian Pendidikan). Jika ianya berkaitan perkhidmatan awam Sabah, maka ianya hanya urusan kerajaan negeri, bagi jawatan-jawatan kontrak dan tidak berpencen.

Shafie tidak peka apa yang berlaku dalam negara, khususnya selepas PRU-14. Beliau terbuai dengan sokongan kaum cina, kerana kaum itu tidak memberikan satu kerusipun kepada parti yang ditunjangi kaum melayu/bumiputera, kecuali kepada parti yang mesra dengan kaum itu seperti Parti Warisan Sabah. Parti warisan Sabah adalah parti berbilang kaum.

Shafie, lupa apa yang berlaku pada Parti USNO, Berjaya dan PBS, kemudiannya BN, apabila kaum cina kenyang, tanpa belas kesihan akan berpaling tadah. Shafie langsung tidak mengambil iktibar sejarah politik Sabah, hanya kerana kuasa sementara. Kuasa sementara itu, hanya boleh bertahan 2 penggal, seperti mana dialami Usno, Berjaya dan PBS. Hanya menerusi BN, kuasa bertahan hampir 25 tahun, kerana bersatunya bumiputera, sehinggakan tiada pilihan bagi kaum itu selain menyokong. Apabila bumiputera berpecah, maka peluang diambil oleh kaum itu semaksimum mungkin, sehinggakan semua kerusi kaum itu yang ditandangi Bn yang mereka "sokong" daripada tahun 1994, menyembah bumi.

Selepas PRU-14, kaum majoriti bukan sahaja merasakan cuba dinafikan haknya di negara sendiri, akan tetapi mempertikainya. Jika kaum itu tidak bangkit sekarang, maka akan melopong di masa depan, kerana kejadian serupa pernah berlaku di Afrika Selatan, kaum minoriti menguasai majoriti.

Hakikat perlu diterima, meskipun melayu/bumiputera adalah majoriti, akan tetapi sebahagian besarnya berkedudukkan lemah, khususnya daripada segi ekonomi. Dalam dunia sekarang, sesiapa yang lemah dalam sektor itu, maka akan terus kelihatan lemah dan sangat rentan untuk diperkotakkatikan. Sebagai misalan, Shafie menjadi katalisnya, apabila mendului berkaitan pengiktirafan sijil UEC!!!.

No comments:

Blog Archive