Wednesday, April 10, 2019

PUTRAJAYA KENDALI LEBUH RAYA PAN BORNEO SEKTOR SABAH- SATU LAGI KEGAGALAN SHAFIE

TUN Dr Mahathir pada Rabu, dipetik sebagai berkata, penyiapaan Pan Borneo sektor Sabah yang hanya siap 12% setakat Mac,2019, akan diambil alih Jabatan Kerja Raya (JKR) Persekutuan.

Sebelum ini, semasa kerajaan BN, penyiapan projek tersebut dikendalikan oleh PDP (project Delivery Partner),yang mana fasa pertama telah diberikan pada April, 2016. 

Pan Borneo sektor Sabah berjarak 700km, yang terbahagi kepada 3 laluan; iaitu Sindumin-Tawau, Tamparuli-Ranau dan Kimanis-Keningau

Fasa pertama berkos RM12.86bilion bagi jajaran Sindumin-Berungis-Tuaran-Kudat,Ranau-Tawau. Manakala Fase kedua jajaran Tamparuli-Ranau, dan Fase ketiga Kimanis-Keningau-Tawau kos laluan itu belum ditentukan.

Selepas Kerajaan Sabah bertukar, Kerajaan yang diterajui Datuk Shafie Apdal, bersungguh-sungguh agar Kerajaan Negeri melaksanakan projek itu menerusi JKR Negeri dimana menterinya adalah Datuk Peter Anthony, bekas kontraktor yang menceburkan diri dalam politik menerusi Parti Warisan Sabah.

Tun Dr Mahathir, seorang Perdana Menteri yang mahir melihat ke depan, ibarat kata peribahasa, ikan di airpun, beliau mampu meneka, jantan betina.

Perdana Menteri itu, pasti telah mengambil kira, bagai mana dana KKLW untuk Sabah dibelanjakan masa lalu, yang mana para individu yang terlibat, adalah sebahagian daripada Kerajaan yang bersungguh-sungguh mengambil alih projek Persekutuan itu.

Projek Pan Borneo, bukan sahaja berbentuk hadiah kepada rakyat Sabah, akan tetapi lebuh raya itu mempunyai erti yang sangat signifikan kepada kemajuan Sabah, kerana apabila ianya siap kelak mampu merancakkan aktiviti ekonomi rakyat. Bayangkan jika projek itu gagal disiapkan sesuai dengan standard yang telah digariskan, ianya bakal merugikan rakyat dan negeri.

Tun Dr Mahathir tidak mahu pisang berbuah dua kali, seperti mana yang berlaku pada dana KKLW untuk Sabah yang berjumlah berbilion ringgit, yang tidak sampai kepada sasaran, meskipun wang sudah habis dibelanjakan.

Keputusan Putrajaya untuk melaksanakan Projek Pan Borneo melalui JKR Malaysia, itu bererti Putrajaya meragui keupayaan Kerajaan Sabah menerusi Kementerian Pembangunan Infrastruktur Sabah yang diterajui Datuk Peter Anthony.

3 comments:

Anonymous said...


Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafie HOMO warisan ANJING-KULI DAPbangkai ANJING Zionis - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukri HOMO BANGKAI PARASIT/SPRM BANGKAI BABI yg. makin TAK GUNA dan PEGUAM NEGARA PARIA PENIPU BANGKAI BABI tu (sbb. tu shafieeHOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 madey PARIA tu sampai ada hampir 100 syarikat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. timbalan setiausaha yg. TERLIBAT dlm. kes RASU-AH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia!

Lihat di - https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice

July 6, 2018

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Begitu juga si anwar PARIA Homo/parti HOMO PariaKR/DAP BANGKAI BABI homo jijik ZIONIS ISrael dan 'NGO'2 BANGKAI BABI depa, yg. diRASUAH berBILLION oleh si PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Zionis HOMO jijik Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS!!

Sbb. tu anwar PARIA homo BANGKAI ANJING-si PENJILAT DUB*Q2 kit siang/guan eng/ramasamy/waythamoorti, sebenaqnya lebih jahat dan merbahaya dr. mahathir PARIA ni, dan asyik galak MENARI mcm. si LEMBU HOMO SEWEL di pesta2 PARIA DAP - nak MENDERHAKA juga kpd. DYMM YDPA kita dgn. mahu mengHAPUSkan HAK bangsa BUMIPUTERA kita pula, yg. diLINDUNGI oleh UNDG2 PERLEMBAGAAN 153 kita dan DYMM YDPA sbg. Pelindung HAK/IDENTITI/WARISAN/SEJARAH bangsa BUMIPUTERA mengikut Undg2 Perlembagaan 153 itu!

Mana syukriHOMO/SPRM/PEGUAM NEGARA PARIA BANGKAI2 BABI PENIPU tu?!!

Lihat di –

1. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/ ;

2. https://www.malaysia-today.net/2018/11/06/anwar-malays-need-time-to-accept-eradication-of-racial-nep/ ;

3. https://wrlr.blogspot.com/2019/03/anwar-tolak-agenda-ekonomi-berasaskan.html2 (AWAS: ini BLOG 'reformasi' BANGKAI BABI PariaKR);

https://www.malaysia-today.net/2019/04/07/anwar-ibrahim-menari-di-rantau/ ;

4. https://www.thethirdforce.net/pendedahan-panas-tony-pua-lim-guan-eng-dan-agenda-anti-islam-anti-bahasa-melayu-pro-komunis-dan-pro-zionis-dap/

Tgk. sj. PARTI PariaKR BANGKAI ANJING ni, dah jadi KLON si DAPbangkai ANJING, memperGUNAkan si JANTAN2 Islam/Melayu HOMO mcm. si KULI2 amat BANGSAT!!! Lihat media BANGKAI ANJING ni, di

5. https://www.malaymail.com/s/1707942/let-anwar-lead-wan-azizah-tells-azmin-after-tiff-over-pkr-leaders-appointme

Lihat si anwaq HOMO JIJIK PariaKR BANGKAI ANJING JIJIK terus berSUKARIA dgn. JANTAN HOMO BANGKAÌ ANJING JIJIK-suka berBOGEL dia!!! Mana Jab Agama Islam?!!!

Lagipun, kalau TAK benaq berita ni - awat si anwaq HOMO ni TAK buat REPOT POLIS mahupun SAMAN, aaahhhh?!!!! Lihat di -

6. https://www.malaysia-today.net/2018/12/27/photos-and-porn-videos-of-anwars-alleged-gay-partner-going-viral/ ; dan di

7. https://www.malaysia-today.net/2018/12/28/video-saya-bogel-itu-mana-ada-muka-anwar/

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Hiyaaaa

Blog Archive