Saturday, April 13, 2019

RUU PINDAAN PERKARA 1 (2) PERLEMBAGAAN- BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH

TIADA ungkapan yang lebih sesuai selain BUANG YANG KERUH AMBIL YANG JERNIH, berkaitan tewasnya RUU pindaan Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan.

Mencari siapa salah, siapa yang menggagalkan, atau siapa yang paling betul TIDAK lagi relevan, kerana perkara lalu sudahpun berlalu. 

Keadaan di Dewan Rakyat pada 9 April, 2019 tepat 10.25 malam atau 22.25hours, wakil rakyat menyokong 138, berkecuali 59, tidak mengambil bahagian 8 dan tidak hadir 16. Menerusi bilangan yang menyokong, kurang 10 undi, maka dengan sendirinya RUU Pindaan 2019 itu, tidak perlu dibaca kali ke-3, ertinya ditolak atau ditewaskan.

Apa yang perlu sekarang adalah bergerak ke depan. Jangan matikan mengembalikan MA63, kerana jika ianya telah berakhir, maka akan digali kemudian hari, bahawa pembentangan RUU itu bersifat perangkap dan tiada keikhlasan.

Kepada pihak menyediakan deraf pindaan itu, penulis mengerti, ianya dilaksanakan dengan penuh kesadaran, sesuai dengan kemampuan pengetahuan dan ilmu manusia, namun apapun perancangan manusia, Tuhan jua yang menentukan.

Perancangan manusia berkaitan RUU itu, walaupun seramai 46 wakil rakyat membahasnya, malah MP Beluran semasa bangun menyokong RUU itu yang membawa mesej ORI Sabahan, pun demikian, RUU itu tidak berjaya mendapat undi 148, undi 2/3 seperti mana diperlukan.

Apa yang boleh dipelajari atau menjadi tauladan  kepada mana-mana kerajaan jika tidak mempunyai kuasa 2/3 dan memerlukan sokongan daripada pembangkang, perkara pokok yang perlu diambil, adalah situasi MENANG-MENANG. lenyapkan perasaan ego atau sewaktu dengannya, dan perlu bergerak bersama ke arah satu tujuan.

Kepada Menteri Undang-Undang Persekutuan, Datuk Liew Vui Keong, perhalusi lagi apa yang telah berlaku, ambil lah kegagalan pertama itu sebagai langkah pertama untuk berjaya.

2 comments:

Anonymous said...

SYUKUR ALHAMDULILLAH!

Sebenaqnya, kalau rang Undg2 PENIPU si PENJAJAH/PENGGANAS/PEMBUNUH/PERASUAH/PEROMPAK DAPbangkai ANJING HOMO jijik ZIONIS ISrael ni LULUS, Sabah/Sarawak dan LAUT CHINA SELATAN (juga di Semenanjung) yg. amat KAYA dgn. MINYAK/GAS dan THORIUM/URANIUM bawah dasar laut (utk. pembuatan SENJATA NUKLEAR Barat-ISrael sampai ke akhir zaman) - akan jadi ISrael-no 2, melalui PEMISAHAN amat halus Sabah/Sarawak dr. Kerajaan Persekutuan akhirnya, melalui polisi "Equal Partner" ni!!

Anonymous said...

*Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal/Pribumi Melayu Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Peoples Liberation Group).

Motto:

Berjuang untuk KEMERDEKAAN Bangsa Orang Asal/Pribumi Melayu Malaysia dari Penjajahan Parti Anti-Islam/Anti-Melayu DAP, yang amat rasis, ganas, persuah dan rakus (Fighting for the LIBERATION of Malaysian Indigenous Malay Peoples from the extremely racist, violent, corrupted and greedy Colonization by the Anti-Islam/Anti-Malay DAP Party)

Nota:

Sesiapa dari bangsa Orang Asal/Pribumi MELAYU kita, yg. dari pelbagai suku kaum atau etnik, cthnya suku kaum Sungai, Jawa, Bugis, Melanau, Sulu, Sulok, Irranun, Cagayan, Bajau, Acheh, Minang, Melayu Brunei, Obiyan dan sbgnya, dari seluruh Malaysia, yg. ingin menyertai kumpulan kami atau ingin dana utk. Berdemo, termasuk PELAJAR2 di UNIVERSITI2 AWAM/SWASTA, termsuk dengan POSTER2 BADUT sebenar dlm. KES2 RASU-AH/ROMPAKAN/PENGGUBAHAN WANG HARAM guan eng/mahathir/kit siang/mazlee/anwar dsbnya, serta dana utk. tambang pengangkutan, sila hubungi kami, di Pn. Noor Brenner, di – jhm4614@gmail.com

Blog Archive