Wednesday, April 10, 2019

PRK RANTAU: PEMBUNUHAN KARAKTER TOK MAT-PILIHAN LAWAN

APABILA jentera PH menyedari menyerang kerjasama Umno/Bn-Pas bukan sahaja tidak menyebelahi mereka, akan tetapi memberi impak positif kepada Tok Mat, akhirnya mereka mengubah strategi kempen kepada serangan pribadi.

Menimbulkan semula kriman wang RM10juta, mendakwa Tok Mat mempunyai rumah ala minangkabu di Seremban, merupakan taktik terdesak jentera PH.

PRK Rantau, pada 13 April, akan ditentukan oleh lebih 20ribu pengundi, yang mana 10ribu adalah pengundi melayu dan islam.

Sejak TOK MAT bertanding pada tahun 2004, majoriti kemenangan beliau sentiasa berkurang, atas sebab ada pengundi kaum melayu dan islam menyokong parti lawan.

Apa kah serangan pribadi terhadap Tok Mat berapa peratus lagi kah pengundi kaum melayu dan islam terpengaruh?

Pada PRK Rantau, tidak pasti sejauh mana sokongan Pas, kerana tiada indikasi mengenainya, kerana parti itu tidak bertanding di Dun itu sejak Tok Mat bertanding.

Sandaran Utama Tok Mat adalah pengundi melayu dan islam. Pengundi cina tiada harapan menyokong apa tah lagi keahilan MCA di kawasan itu hanya sekitar 900. Demikian juga kaum india, walaupun kaum itu kelihatan menyenangi Tok Mat, tetapi akhirnya mereka akan juga mengundi PH.

Kemenangan boleh berpihak kepada Tok Mat, jika pengundi melayu dan islam turun mengundi "full force", iaitu, lebih 80% turun mengundi.

Tumpuhan 72 jam terakhir bagi jentera Bn, untuk memastikan kemenangan, adalah head count pengundi kaum melayu dan islam, menerusi perjumpaan bersemuka, termasuk meminta mereka yang ada saudara di luar Rantau untuk kembali mengundi.

No comments:

Blog Archive