Monday, May 09, 2011

Perdana Menteri beragama islam-jika islam bersatu: Tun M

Dalam perlembagaan negara, tidak menghalang bukan islam menjadi Perdana Menteri. Pada masa kini, negara mempunyai Perdana Menteri beragama islam dan melayu, kerana parti yang dipimpin orang islam dan melayu masih mempunyai kerusi yang majoriti, demikian kata Tun Mahatahir. Namun, jika parti yang dipimpin orang islam bukan lagi majoriti, maka tiada pilihan terpaksa akur dengan kehendak majoriti.

Jika orang islam di negara ini terus berpecah, maka akan tiba masanya kaum itu akan menjadi minoriti, walaupun peratusan penduduknya majoriti. Lambat laun hakekat ini akan berlaku, jika penyatuan kaum islam dan melayu tidak berlaku.

Pada masa kini, umat islam dan melayu di negara ini telah berpecah tiga, yakni Umno, Pas dan PKR. Melihat kepada perpecahaan ini, maka kaum lain melihatnya sebagai peluang untuk mendapatkan bahagian yang lebih besar, kerana merasakan kaum melayu yang berpecah tersebut memerlukan sokongan mereka untuk mendapat kuasa, walaupun pada hakekatnya sokongan tersebut membuatkan pemimpin melayu seperti boneka. Contoh yang kita lihat apabila kerajaan Pakatan terbentuk di Perak selepas PRU-12.

Selain itu, pengalaman Sabah pada tahun 1985-1994, walaupun bumiputera islam di negeri tersebut adalah majoriti, namun akibat perpecahan, maka terpaksa menerima Ketua Menteri bukan beragama islam. Keadaan ini, tidak mustahil berlaku diperingkat persekutuan, jika kaum islam dan melayu terus berpecah.

Kenyataan Tun Mahathir yang mengatakan, jika kaum melayu dan islam sukar disatukan, maka kaum itu tiada pilihan lain, maka terpaksa menerima Perdana Menteri bukan beragama islam dan bukan melayu.

No comments:

Blog Archive