Friday, October 29, 2010

Pengundi Batu Sapi tahu Yong Teck Lee hanya uji popularitinya

Terang-terangan calon SAPP Datuk Yong Teck Lee yang juga persiden parti itu mengatakan bahawa PRK Batu Sapi adalah untuk menguji sambutan rakyat kepada partinya menjelang PRU-13.

Yong Teck Lee tidak menaruh harapan untuk menang bagi PRK Batu Sapi, tetapi melihat sejauh mana sambutan pengundi kepada partinya.

Yong berkata, suasana pilihanraya kecil jauh berbeza dengan pilihanraya umum. Jika pada PRK calon parti itu mendapat undi hampir separuh daripada pengundi, maka walaupun jumlah itu belum boleh memenangkannya, maka, itu adalah pertanda, bahawa parti itu mendapat sokongan, demikian kata Yong sebelum penamaan calon pada 26 Oktober lalu.

Pada hari penamaan calon, penyokong yang mengiringi Yong sangat minima sekali, dibanding penyokong yang mengiringi calon BN Datin Linda Tsen Thau Lin. Pada penamaan calon, jika dinilai melalui jumlah bendera dan sepanduk, jelas calon BN sudah boleh dikatakan telah menang.

Namun setelah berkempen selama 3 hari, calon BN yang dijangka pada awalnya tidak mempunyai saingan, kerana perpecahan undi pembangkang, sangkaan itu ternyata meleset.

Di kawasan cina, ternyata kempen Yong lebih mendapat sambutan dibanding kempen BN. Penganalisis tempatan mengatakan bahawa kehadiran para pemimpin cina BN, termasuk persiden LDP Datuk VK Liew kurang berkesan.

Kalau dilihat daripada segi kehadiran di kawasan cina, ternyata sambutan kepada Yong terlalu didepan dibanding calon BN apatak lagi calon PKR.

Namun di kawasan bumiputera, tidak dinafikan bahawa BN masih didepan dibanding 2 calon lain.

Kawasan parlimen P-185 Batu Sapi adalah kawasan campuran yang bermajoriti penduduk bumiputera. Tetapi yang menguatirkan BN adalah trend yang keluar mengundi di kalangan bumiputera sangat rendah. Pada PRU-2004, dan PRU-2008, peratusan pengundi bumiputera di bawah 40% dibanding kaum lain yang menjangkau 80%.

Mengingat sokongan kaum cina tertumpuh kepada Yong Teck Lee, nampaknya jika trend pengundian akan sama dengan trend sebelumnya, maka kemungkin besar BN akan kehilangan kerusi Batu Sapi.

Isu kempen Yong yang bertemakan Sabah for Sabahan dan borneozation rupanya lebih mendapat sambutan daripada isu BN yang berkisar kepada pembangunan. Menurut beberapa pengundi tempatan, pembangunan kawasan Batu Sapi akan lebih meningkat jika jatuh ke tangan pembangkang, kerana kerajaan akan menumpuhkan pembangunan di situ, untuk menawan semula hati pengundi.

Namun bagi AYT, sambutan dikala berkempen tidak semestinya diterjemahkan kepada undi. Jumlah bendera atau sepanduk juga tidak menggambarkan sokongan.

AYT teringat pada PRU-Sabah tahun 1985, di mana pondok PBS, tidakpun dikunjungi oleh para pengundi, sebaliknya pondok Parti Berjaya penuh sesak. Namun, setelah pengiraan undi, ADUN tersebut dimenangi oleh calon PBS dengan majoriti yang besar sekali.

Apapun PRK Batu Sapi akan menentukan mana kah yang dipilih rakyat, ketokohan Yong Teck Lee kah atau simpati kepada Datin Linda Tsen Thau Lin.

Pada pilihan raya umum 2008,Edmund Chong Ket Wah suami Datin Linda mendapat 9,479 undi menewaskan calon Bebas Dr Chung Kong Wing dengan majoriti 3,708 undi.

Batu Sapi mempunyai 25,582 pengundi termasuk 1,535 pengundi pos.

Sejumlah 15,099 atau 59.02 peratus pengundi adalah Bumiputera Islam, 689 Bumiputera bukan Islam (2.69 peratus), 9,737 Cina (38.06 peratus) dan lain-lain, 57 (0.22 peratus).

No comments:

Blog Archive