Friday, October 29, 2010

PRK Batu Sapi: Kalau BN tidak hati-hati-Peluang SAPP cerah

Setelah 3 hari masa berkempen di Batu Sapi, sangkaan awal bahawa BN dengan mudah mengekal kerusi Batu Sapi kerana pembangkang tidak mampu meletakkan calon satu lawan satu terhadap BN, ternyata meleset.

Kedudukan BN tergugat oleh kehadiran Yong Teck Lee.

Tinjauan di lapangan menunjukkan, sambutan kempen Yong teck Lee terutama di kawasan cina sungguh menggalakkan dibanding sambutan kepada kempen BN.

Malah pengamat politik tempatan mengatakan bahawa setakat ini lebih 40% pengundi cina akan memberi undi kepada Yong Teck Lee.

Sebelum penamaan calon pada 26 Oktober lalu, Yong Teck Lee pernah berkata bahawa dia hanya memerlukan undi 1,000 pengundi bumiputera untuk menang.

Melihat keadaan kempen Yong di merata tempat di Batu Sapi, dakwaan Yong itu mendekati kebenaran, namun apa kah sambutan kepada kempen Yong itu diterjemahkan dalam bentuk undi?

Yong kini di khabarkan menumpuhkan masa kempennya kepada para pengundi atas pagar yang dikatakan mempunyai jumlah yang cukup ramai.

Kehadiran para pemimpin BN berketurunan Cina, nampaknya tidak mampu bersaing dengan ketokohan Yong.

Jika BN mahu mengekalkan kerusi Batu Sapi- sesuatu tindakan luarbiasa perlu dilakukan. AYT yakin Datuk Musa Aman mempuyai cara dan jalan untuk mengekalkan kerusi Batu Sapi. Jika BN kalah, Sabah sebagai simpanan tetap BN, setidak-tidaknya tergugat.

No comments:

Blog Archive