Tuesday, July 14, 2009

PRK Manek Urai: Harapan UBN belum ke Tahap Kemenangan

Sah PAS masih mempertahankan Dun 41 Manek Urai,apabila calonnya Mohd Fauzi Abdullah (Abe Uji) mendapat undi 5,348 manakalah calon UBN Tuan Aziz Tuan Mat memperolehi 5,283 undi, undi rosak adalah 117.

Melalui perbezaan undi yang amat kecil ini (0.61%), UBN yang pada awal-awalnya merupakan underdog, hampir-hampir melakukan kejutan, memandangkan jumlah majoriti jauh kebih kecil dibandingkan undi rosak.

Dalam situasi yang underdog seperti yang dikatakan oleh DS Najib semasa lawatan ke Kelantan, harapan untuk melakukan upset tetap ada kata PM itu lagi. Berasaskan kepada kemenagan Pas ini, maka harapan PM itu belum cukup diterjemahkan kepada kemenangan.

Bagi UBN, walaupun keputusan PRK Manek Urai ini belum memihak kepadanya, namun trend kepercayaan dan penerimaan rakyat kepada UBN hampir pulih. Jika kita mengimbas kembali kemenangan UBN pada tahun 2004 dengan majoriti 58, dan kemudian kalah dengan majoriti 1,352 pada PRU-12, maka pelonjakan jumlah undi UBN ini merupakan petanda, bahawa penyokong UBN telah kembali semula.

Bagi Pas pula, kemenangan dengan majoriti yang sangat menurun ini, ketokohan Nik Aziz bukan lagi sandaran para pengundi Kelantan. Perasaan bahawa kepimpinan Nik Aziz sebagai untouchable di Kelantan, keputusan Manek Urai ini menerangkan segala-galanya.

Namun, secara nasional UBN tidak boleh bertepuk dada, kerana setiap negeri mempuyai isu yang berlainan, terutama negeri-negeri yang telah maju.

Melalui PRK ini juga, rekod UBN sebelum PRU-12, yang mana setiap PRK kemenangan selalunya berpihak kepada UBN, tetapi setelah PRU-12 setiap ada PRK kemenangan berpihak pula kepada Pakatan. Dengan mengambil kira PRK Manek Urai ini, maka kedudukan sementara bagi setiap PRK di Semenanjung adalah 5 Kosong!!!. kepada UBN. Apa kah dengan kedudukan ini, adalah petanda UBN akan kecundang pada PRU-13, hanya rakyat yang boleh mejawabnya.

No comments:

Blog Archive