Tuesday, July 14, 2009

Ismail Shah Abdul Wahab: Kena penjara 50 tahun dan sebatan 34 kerana rogol, liwat

Hukuman Rogol di Brazil

Apa perasaan kamu ketika melalukan perbuatan ini? Mangsa kanak-kanak dan wanita, kamu rogol dan liwat, ada antaranya kamu ambil gambar bogel mereka, apa yang kamu fikir masa itu?

Soalan itu dibangkitkan oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd. Sheriff sebelum membuat keputusan rayuan bekas penjual barangan antik Ismail Shah Abdul Wahab,26 tahun yang sebelum ini dijatuhi hukuman penjara berjumlah 50 tahun dan 34 kali sebatan oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur dan Ampang.

Ulasan

Kes rogol,liwat dan hubungan sex luar tabii serta pembunuhan mangsa telah menjadi kronik di negara kita. Pencegahan,undang-undang dengan hukuman yang keras terhadap pejenayah ini telah dilaksanakan di negara ini. Pun demikian tanpa hari kita terlepas dengan laporan dan berita mengenai jenis jenayah ini.

Hukuman keras dan cara-cara pencegahan jenayah seumpama ini perlu dikaji keberkesananya, kerana jika ianya berkesan, sudah tentulah hukuman berat yang pernah dijatuhkan oleh para hakim akan menjadikan gejala seumpama ini terhapus kalau tidak pun berkurang.

Kalau di ikutkan hati, manusia seperti Ismail Shah Abdul Wahab ini, tidak perlu di penjarakan atau di sebat, kerana selain ianya tidak berbaloi lagi, unsur menyedarkan tidak timbul lagi dalam kes ini. Hukuman yang seharusnya adalah hukum gantung!!! kerana binatang buas seumpama ini, perlu dinyahkan dari muka bumi ini serta merta.

No comments:

Blog Archive