Tuesday, May 12, 2009

Implikasi Kemenangan Mohammad Nizar lawan Dr Zamry Abd Kadir

Sungguh keputusan yang adil. Keadilan yang telus. Kebebasan badan kehakiman terserlah di negara dan mengembalikan keyakinan rakyat terhadap kehakiman, merupakan ungkapan dan telaah media massa bukan pro aliran perdana. Para bloger pro pakatan menyambut keputusan Justice Abdul Aziz Abd Rahim yang memihak kepada Mohammad Nizar Jamaludin sebagai keputusan yang sangat tepat dan jitu.

Para pemimpin Pakatan semua menyambut keputusan Justice Abdul Aziz Abd Rahim sebagai keputusan yang memihak kepada sistem demokarasi dan kehendak rakyat negara ini.


Telah menjadi kebiasaan- apabila sesuatu keputusan memihak kepada kita- sambutan kita terhadap keputusan itu sangat luarbiasa. Kalau boleh kita ingin mengungkapkan apa sahaja kata-kata yang boleh mengaggungkan keputusan itu. Kata-kata yang tersusun, kata-kata sopan dan santun terus dilaungkan, walaupun kita jarang menggunakan kata-kata itu.

Kita juga sering mendengar kata-kata cemohan, latahan, tudingan serta tuduhan apabila sesuatu keputusan itu tidak memihak kita. Sambutan sanjungan jauh ikan dari panggang, kerana pada kita kuman diseberang laut ternampak gajah di depan mata terlepas pandang.


Keputusan mahkamah tinggi yang diproceeding oleh Justice Abdul Aziz Abd Rahim, bagi Datuk Mohammad Nizar Jamaludin menunjukan bahawa keputusan Sultan Perak melantik Dr Zamry Abdul Kadir dari awal-awal lagi telah melanggar undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak, kerana itulah beliau menggunakan mahkamah untuk membuat keputusan agar supaya titah sultan tidak selalunya betul dan benar. Titah sultan boleh dicanggah. Titah sultan boleh diketepikan.

Mohammad Nizar menggambarkan keputusan ini merupakan keputusan bersejarah, walaupun keputusan seumpama ini pernah di buat suatu masa dahulu dalam kes Datuk Stephen Kalong Ningkan.

Mohammad Nizar perlu tahu,bahawa delibarsi undang-undang yang membawa kepada keputusan Justice Abdul Aziz Abd Rahim, adalah masalah teknikal, kerana keputusan yang dibuat oleh Sultan Perak, kebetulan tidak berada dalam situasi dan kondisi yang diinginkan oleh undang-undang. Di samping itu- sultan Perak sebagai insan biasa terperangkap dengan keinginan Datuk Najib yang masa itu merupakan pengerusi UMNO Negeri yang agak tergesa-gesa kerana rasa terkejut yang amat sangat- bahawa kerajaan BN telah dapat menubuhkan kerajaan. Akibat nasehat Datuk Najib kepada sultan Perak yang tergesa-gesa itu mengakibatkan beliau alfa bahawa penurunan atau pemecatan menteri besar hanya boleh dilaksanakan melalui undi tidak percaya semasa persidangan dewan undangan.


Undang-undang yang telah termaktub dan tertulis tidak mengenal apa itu kesilapan, bagi undang-undang- apa sahaja yang tertulis dan termaktub wajib diikuti, kerana jika tidak maka kehadiran hakim sebagai pentafsir undang-undang serta membuat keputusan berasaskan undang-undang tidak perlu ada. Kehadiran hakim sebagai pentafsir dan menguatkuasakan undang-undang adalah perlu, bagi maksud penghormatan dan keluhuran undang-undang.


Menurut hemat saya- Justice Abdul Aziz Abd Rahim mengetahui dan arif tentang kesilapan teknikal ini yang berlaku dalam proses perlantikan Dr Zamry oleh Tuanku Sultan Perak, tetapi sebagai hakim yang diamanahkan membuat keputusan, maka beliau tiada pilihan selain membuat keputusan berasaskan undang-undang yang sedia ada.


Datuk Seri Najib sebagai ketua negara, sebaik sahaja keputusan memihak kepada Pakatan, terus mengeluarkan kenyataan bahawa barisan nasional akan membuat rayuan terhadap keputusan itu dan akan memfailkan rayuan untuk mengenepikan keputusan mahkamah tinggi ke mahkamah rayuan hari ini (selasa 12/5/2009). Terserah kepada mahkamah yang lebih tinggi untuk menafsir kesilapan teknikal dalam proses perlantikan Dr Zamry Abdul Kadir. Sama-sama kita tunggu keputusan itu: pihak manapun yang diistiharkan sebagai pemenang pada masa itu, haruslah disambut secara “gentleman” baik dari pihak Pakatan maupun Barisan Nasional.

Sembah Muhammad Nizar Jamluddin kepada Tuanku Sultan Perak untuk membubarkan DUN untuk mengembalikan kuasa membentuk kerajaan negeri Perak, perlu difikirkan dengan mendalam, kerana jangan lagi berlaku kesilapan kedua kali- yakni kuasa majoriti tidak berperanan dalam sistem demokarsi kita.


Di negara ini, perbuatan bertukar parti bukan merupakan kesalahan. Pertukaran parti bagi sesiapa sahaja termasuk wakil rakyat adalah bebas dilakukan, walaupun suatu ketika dahulu undang-undang apa yang disebut undang-undang anti lompat pernah dikuatkuasakan di Negeri Sabah semasa pemerintahan Parti Bersatu Sabah (PBS), akan tetapi undang-undang itu telah dimansuhkan kerana bertentangan dengan perlembagaan negara.


Menjunjung luhur undang-undang sebagaimana yang diinginkan oleh semua pihak patutlah dihormati dan disanjung tinggi sepertimana undang-undang yang tidak melarang wakil rakyat untuk berpindah parti. Wakil rakyat yang diberi mandat oleh rakyatnya adalah bertanggungjawab terhadap rakyat yang diwakilinya dan membela dan mensejahterakan mereka adalah suatu keutamaan. Berpaksi kepada asas ini,maka wakil rakyat seharusnya bebas memilih manakah parti atau organisasi yang mereka patut ikuti- jika menurut hemat wakil rakyat itu- pilihannya boleh membantunya melangsaikan semua janji maupun keperluan rakyat yang diwakilinya.


Persekongkolan wakil-wakil rakyat untuk membentuk majoriti adalah wajar dilakukan dalam usaha membentuk kerajaan. Sesiapa yang sahaja yang mempunyai majoriti hendaklah diberi laluan dan menerima hakikat bahawa kelompok majoritilah yang patut memerintah dan patut membuat keputusan-keputusan yang difikirkan sesuai untuk rakyat. Kaedah pembentukan persekongkolan wakil-wakil rakyat ini merupakan cetusan dan ilham pemimpin defacto Pakatan- Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam usahanya membentuk kerajaan bukan melalui pilihanraya. Apabila cetusan dan ilham DSAI ini digunapakai oleh 3 orang wakil rakyat- kelompok Anwar pula yang mencemooh dan memberi berbagai alasan, bahawa cara-cara ini adalah cara-cara bukan demokarsi.


Rupanya ilham DSAI ini hanya boleh digunapakai oleh kelompok DSAI, manakala jika ada pihak yang menggunapakai ilham ini dianggap jumud dan tidak adil. Rupanya ilham DSAI ini, cuma boleh digunapakai menurut acuan DSAI, sesiapa yang menggunakannya dianggap memplagiat dan mencetak rompak.

Untuk mempergunapakaikan sesesutu ilham atau idea atau temuan- seharusnya ilham itu boleh dikongsi bersama rakyat lain agar supaya ilham itu dapat diguna pakai secara meluas dan berdayaguna kepada masyarkat keseluruhannya- bukan terhad kepada kelompok-kelompok tertentu agar supaya ilham itu dianggap canggih dan maju.

No comments:

Blog Archive