Monday, August 19, 2024

PUNCA PROJEK SAKIT DAN BERMASALAH DI SABAH

PEMBINAAN LPB (Lebuhraya Pan Borneo) untuk memenuhi tanggungjawab Persekutuan pada Sabah dan Sarawak.

Selain itu matlamat pembinaan tersebut untuk meningkatkan akses, pergerakan, perhubungan dan ketersambungan melalui rangkaian jalan raya bermutu tinggi, selamat dan selesa.

Kesan yang diharapkan antara lain memangkin pertumbuhan ekonomi penduduk tempatan.

Sementara di Sarawak LPB Fasa 1 telah siap dan digunakan, di Sabah pula hanya sebahagian siap dan sebahagian lagi dijangka siap hanya pada tahun 2026.

Antara penyebab lambatnya penyiapan di sebelah Sabah, kerana bermula setahun lewat berbanding Sarawak; selain perubahan pelaksanaan, apabila PDP dibatalkan oleh Kerajaan Warisan, yang menyebabkan 20 pakej daripada 35 dinilai semula termasuk perlantikan kontraktor baharu.

Apa yang menyedihkan, walaupun pembinaan LPB bahagian Sabah giat dilaksanakan, akan tetapi projek tersebut terkategori projek sakit dan bermasalah.

Jika sesebuah projek berkedudukan sakit dan bermasalah, tentunya penyiapan juga terbantut.

Di Sabah apa yang tidak berkategori sakit dan bermasalah? era Datuk Shafie Apdal menteri KKLW berbilion ringgit peruntukan diberikan untuk menaik taraf kemudahan asas luar bandar seperti Bekalan Air Bersih Luar Bandar (BABLB); Bekalan Elterik Luar Bandar (BELB); Jalanraya Luar Bandar (JRLB) tidak selesai walaupun peruntukan habis dibelanjakan.

Pendek kata, apabila isu-isu pembangunan dipolitikan, maka kesudahannya projek-projek tersebut bertukar sebagai projek sakit dan bermasalah.

Demikian juga berkaitan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dipolitikan, maka pelaksanaannya terbantut atau tertangguh.

Yang paling merugikan rakyat dan Sabah, apabila politik juga dipolitikan, apabila parti-parti politik dan para pemimpin parti-parti itu saling menekan antara satu sama lain, bagaikan enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing.

Sabah yang hanya mempunyai 25 kerusi parlimen, dan kedudukan itu lah asas kekuatan politik negeri dalam politik Persekutuan, pun demikian terpecah-pecah, sehinggakan kehilangan kesan malah berkedudukan seperti melukut di tepi gantang.

Perpecahan ada lah sumbangan para pemimpin yang tidak saling mengalah, tiada yang sanggup menjadi pemimpin nombor 2, melainkan mesti pemimpin nombor 1.

Apabila pemimpin diberikan kedudukan nombor 1 oleh rakyat menerusi pilihan raya, pemimpin lain tidak mahu menerima, dan sepanjang masa digerakan berbagai kaedah agar pemimpin tersebut hilang pada kedudukan tersebut.

Mengapa berlaku tindakan tumbang menumbang? atas sebab perbezaan kepentingan. Perbezaan kepentingan antara pemimpin lah yang menyebabkan Sabah dalam segala aspek berada dalam dalam keadaan “sakit dan bermasalah”.

Mengapa berlaku perbezaan kepentingan? sebabnya yang ada kuasa bertindak “take all” daripada yang sekecil-kecil hingga ke besar. Contoh sederhana, projek-projek kecil daerah, samada peruntukan wakil rakyat atau kementerian atau peruntukan khas, berpusing-pusing untuk orang-orang tertentu dalam “inner circle’ atau “dalam sistem”, termasuk yang separti atau seperjuangan akan tetapi bukan “inner circle” atau bukan “dalam sistem” bau pun tidak lepas, apa tah lagi daripada parti lawan.

Tindakan mereka yang ada kuasa, berbuat demikian, kerana dalam pengertian mereka, mereka sahaja yang layak makan isi, melainkan yang lain, hanya tulang, air sup pun tidak merasa.

Pada yang berkuasa cuba tanya diri sendiri, apa yang anda lakukan? Walaupun masih ada pemimpin berbudi luhur, tetapi bilangan mereka sangat sedikit.

Apabila niat pemimpin sentiasa dikongkong kepentingan peribadi, maka tindakan sehingga menyebabkan pembinaan LPB sebelah Sabah tidak akan menjadi projek SAKIT DAN BERMASALAH.

Berdepan dengan rakyat semasa pilihan raya, jangan marah atau salahkan rakyat apabila yang pernah menyokong menarik sokongan.

Rakyat yang pernah menyokong kemudian menarik sokongan, berpunca daripada pemimpin yang mereka sokong, mengharapkan pembelaan, mengharapkan harapan & aspirasi ditunaikan, malangnya, tidak kesampaian, melainkan, apa yang mereka lihat perubahan yang amat ketara daripada segi gaya hidup (life style) pemimpin yang disokong yang melahirkan penyokong/pengikut yang besar-besar kepala.

Keadaan ini (Rakyat yang pernah menyokong kemudian menarik sokongan, berpunca daripada pemimpin yang mereka sokong, mengharapkan pembelaan, mengharapkan harapan & aspirasi ditunaikan, malangnya, tidak kesampaian, melainkan, apa yang mereka lihat perubahan yang amat ketara daripada segi gaya hidup (life style) pemimpin yang disokong yang melahirkan penyokong/pengikut yang besar-besar kepala.) lah yang berlaku di Sabah, dan menjadi punca kerapnya bertukar kerajaan.

Antara tahun 2003-2018, tindakan tidak memilih bulu, memungkinkan kerajaan negeri bertahan melepasi jinx dua penggal, namun, kemaruk kuasa daripada pemimpin tertentu, dengan menubuhkan parti sendiri dan bersengkokol dengan parti lawan telah menyebabkan perpecahan, kesannya parti tunjang menjadi lemah, dan akhirnya terus berpecah, apa tah lagi kini dipimpin oleh mereka yang hanya menunggang parti untuk kepentingan peribadi.

Mereka yang menjadikan kerajaan negeri lemah dan tumbang, tidak menerima hakikat, bahawa projek LPB tidak akan terealisasi jika bukan hasil kepimpinan kerajaan pada masa itu. Bukan itu sahaja kerana dendam dengan kepimpinan yang ditumbangkan, maka “giving the last blow” dengan menukar kaedah pelaksanaan pembinaan LPB, kesannya, rakyat dan negeri yang merasainya, sehinggakan kesan yang diharapkan terbantut dan tertangguh.

Apa kah rakyat Sabah terus melayari kehidupan dengan penuh masalah? masalah politik, kemajuan dan pembangunan? jika rakyat tidak ingin lagi keadaan berdekad-dekad berterusan, maka perlu menentukan pilihan terbaik pada PRN-17, dan menentukan kerajaan yang dapat menunaikan harapan dan aspirasi rakyat selamanya.

Rakyat perlu menyahkan pemimpin politik toksik, pilih lah pemimpin berorentasi rakyat secara menyeluruh.

No comments:

Blog Archive