Saturday, July 31, 2021

ISU DERHAKA-TIDAK TIMBUL

CUBA rujuk kembali KRISIS PERLEMBAGAAN tahun 1994. Kuasa Agong sudah ditarik balik. Sepatutnya mereka yang menjadi aktitek JANGAN mengelirukan rakyat.

Apa yang berlaku, akitek-akitek itu lah yang terlompat-lompat menuduh Perdana Menteri derhaka, sedangkan Perdana Menteri dengan kerajaan beliau sudah bertindak mengikut lunas undang-undang dan perlembagaan, dan hormat kepada Raja Berperlembagaan.

Bukti jelas, menerusi kronologi tindakan kerajaan berkaitan isu yang dijadikan kemelut- isu ordinan darurat. Menerusi kronologi tersebut jika berpandukan kepada Raja Berpelembagaan, ianya cukup teratur.

Isu derhaka yang ditimbulkan, bukan pun isu undang-undang atau perlembagaan, ianya isu politik, yang dirancang, untuk mengelirukan rakyat, yang mungkin terlupa berkaitan KRISIS PERLEMBAGAAN tahun 1994. Atas sebab itu, mantan Hakim Persekutuan Datuk Gopal Sri Ram, tidak merujuknya, akan tetapi merujuk kes duluan yang berlaku tahun 1963, juga berkaitan ordinan.

Secara sepintas lalu, akta pun, jika telah diluluskan parlimen dan dipersetujui dewan negara, jika pun tidak mendapat perkenaan Agong, ianya tetap menjadi undang-undang selepas 30 hari. Ini kan pula ordinan darurat, yang tamat dengan sendirinya apabila proklamasi tamat sesuai dengan tarikh luput.

Kalau bercakap soal derhaka, ianya berlaku pada tahun 1994, akibat penderhakaan tersebut kuasa-kuasa Agong telah ditarik, bukannya pada 21 julai atau 26 julai, 2021.

Penulis sengaja tidak memberi ulasan berkaitan titah Agong, biar lah rakyat menilai dan memahami dengan sendirinya dengan merujuk apa yang berlaku pada tahun 1994. Apa yang berlaku tahun 1994 kekal sehingga ke hari ini.

Bagi penulis, Kerajaan sudah bertindak dengan betul, bertindak dengan penuh penghormatan kepada Agong, sesuai dengan amalan dalam Raja Berpelembagaan.

Mereka yang menuduh kerajaan derhaka, Perdana Menteri derhaka, sehingga wakil rakyat DAP pun membuat laporan polis, mendesak Perdana Menteri meletakkan jawatan, dengan alasan derhaka, sangat jelas, kekecohan di parlimen oleh pihak pembangkang, ada lah satu rancangan untuk menjatuhkan kerajaan.

Satu perkara yang menarik berkaitan isu derhaka ini, mereka bersetuju dengan mereka yang bermasalah moral dan integriti, akan tetapi tidak bersetuju pula dengan mereka yang bebas isu moral dan integriti.

4 comments:

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

BANGKSI ANJING lu si blogger BERSATU NAZI nak MENIPU tak habis2!! Pakai CEKUP shj. mana2 UNDG2 PERLEMBAGAAN dia suka shj.!

JAHATnya si PEMBUNUH/PEROMPAK HOMO Zionis Nazi DIKTATOR mahiaddin-GILA SEKS Haram/Identiti PALSU-rejim BERSATU ni!! Punyalah nak terus MENIPU & mengGERTAK DYMM YDPA, & UNDG2 PERLEMBAGAAN kita!!

Kononnya juga ORDINAN2 DARURAT telah diBENTANGkan di Sidang PARLIMEN - tapi TAK perlu diBAHASkan lagi, setelah diBATALkan, yg. SENGAJA nak MENIPU & MENDERHAKA kpd. Perintah2 DYMM YDPA & MAJLIS RAJA2 sblm. ini yg. mahu ORDINAN2 DARURAT ni diBAHASkan, bukan MAIN2, hanya utk. diBENTANGkan di Sidang PARLIMEN skrg., & kononnya lagi, si Jemaah Menteri telah menasihati DYMM YDPA utk. memBATALkan ORDINAN2 DARURAT ni, sblm. Sidang Parlimen ni, sdgkan dah diBATALkan pd. 21/07/2021 SEBELUM menasihati & diPERKENAN oleh DYMM YDPA - yg. mana ini jelas MENIPU & MELANGGAQ Perintah2 DYMM YDPA & MAJLIS RAJA2 sblm. ini, serta UNDG2 PERLEMBAGAAN 150 2(b) & (3)!! GILA betul PENIPUAN si NAZI2 mahiaddin/peguam negara/BERSATU ni!!

Lu ingat DYMM YDPA & DYMM RAJA2 ISLAM/MELAYU - KULI2 lu berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 40 semata2 - dgn. mengABAIkan UNDG2 PERLEMBAGAAN lain, apalagi yg. lebih PENTING!! Jadi kalau lu nak mengKAFIRkan @ mengHOMOkan NEGARA ISLAM kami ni, yg. akan MELANGGAQ Undg2 Perlembagaan Perkara-perkara 3, 32 & 44, serta Per. 37 Jadual Ke-4 berkaitan Sumpah Jawatan DYMM YDPA utk. memPERTAHANkan ISLAM/UMATnya setiap masa (ISLAM termasuk UMATnya) - maka, sudah tentu TAK boleh diterima yg. Kuasa/Hak/Tanggungjawab DYMM YDPA @ DYMM RAJA2 Islam/Melayu kita bawah Sistem RAJA BERPERLEMBAGAAN - kena TUNDUK sewenangnya pula, mcm. KULI2 PM @ JEMAAH MENTERI, apalagi bila 3 KUASA2 EKSEKUTIF/PERUNDANGAN/KEHAKIMAN yg. bawah Sistem Demokrasi Berparlimen diKUASAI si BINATANG2 BUAS dr. puak2 KAFIR DAPpengganas/Melayu liberal HOMO Bersatu NAZI-si MUSUH2 Islam/Melayu, aaahhh?!!

Baca balik UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 40 sendiri yg. menyebut "DYMM YDPA bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri ATAU seorg. Menteri, KECUALI sebagaimana yg. diperuntukkan SELAINnya oleh Perlembagaan ini....." - ya, KUNCInya, ada "KECUALI" tu!!

Sbb. tu DYMM YDPA, dlm. PENGUGUMAN terbaru baginda - menekankan HAK/KUASA/TANGGUNGJAWAB baginda berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 32 sbg. KETUA UTAMA NEGARA & juga sebenaqnya, sbg. KETUA PARLIMEN berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 44 - utk. juga MENASIHATI Jemaah MENTERI yg. diPERKENANkan baginda, berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN 43, sekiranya telah MELANGGAQ Undg2 Perlembagaan, termsk. SUMPAH JAWATAN & IKRAR depa sbg. MENTERI & AHLI PARLIMEN dlm. JADUAL Ke-6 !!

PECAT Peguam Negara PENJENAYAH ni, di - https://www.hmetro.com.my/utama/2021/07/736331/tindakan-pembatalan-ordinan-darurat-selaras-peruntukan-undang-undang

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Ini penjelasan ringkas pakar PERLEMBAGAAN, di - https://www.astroawani.com/berita-malaysia/beza-antara-pembatalan-proklamasi-darurat-dengan-pembatalan-ordinan-darurat-prof-shamrahayu-311229

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Lagi, di - https://www.utusan.com.my/berita/2021/07/kerajaan-wajib-patuh-titah-yang-di-pertuan-agong/

Pertahan Hak Orang Asal Islam/Melayu Malaysia (Defend Indigenous Malaysian Muslim/Malay Peoples' Rights) said...

Dan makin TERUK Parti PAS ni!! Isu PENDERHAKAAN & PENIPUAN kpd. DYMM YDPA, MAJLIS RAJA2 & UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara-perkara 32, 44, 150 (2b) & 3 - diEJEK dgn. JIJIK kononya TAK penting & hanya permainan Parti Pembangkang!!

Si BINATANG2 BUAS Melayu liberal HOMO Bersatu NAZI, yg. diKUASAI si azmin jantan SUNDAL & geng2 KAFIR-ejen2 DAPpengganas depa, termasuk Sistem PERUNDANGAN & KEHAKIMAN ala-BARAT/ZIONIS amat JAHAT depa - nak mendpt. KUASA2 MUTLAK yg HARAM dgn. mengHAPUSkan @ MELUMPUHkan Sistem RAJA BERPERLEMBAGAAN & UNDG2 PERLEMBAGAAN habis2an supaya DYMM YDPA & kesemua DYMM RAJA2 Islam/Melayu hanya sbg. KULI2 depa - dgn. mempergunakan Wabak COVID-19 utk. MEMBATALkan secara HARAM Ordinan2 Darurat ni TANPA diBAHASkan di PARLIMEN & diPERKENANkan oleh DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA & PARLIMEN, berdasarkan PERINTAH2 DYMM YDPA & MAJLIS RAJA2 sblm. ni & UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 32, Per. 44 & 150 Perkara-perkara (2b) & 3 ini - TAK penting bagi PAS?!!!

PAS ni mmg. parti PENYAMAQ 'Islam' habis - yg. mmg. hanya GILA KUASA!!

Di -
https://www.astroawani.com/berita-politik/pengumuman-batal-darurat-lebih-kepada-isu-teknikal-naib-presiden-pas-311248

Blog Archive