Thursday, July 30, 2020

JIKA SHAFIE UMUM BUBAR DUN-APA IMPLIKASI?

DATUK Shafie Apdal mempunyai tag suka melanggar undang-undang, dan tidak patuh kepada Perlembagaan.

Memang benar, Presiden Warisan itu berada di Istana selama 3 jam, dan berjaya berjumpa TYT-Tun Juhar Mahiruddin pada malam rabu, ekoran sidang akhbar Tan Sri Musa Aman pada pukul 6.00 petang di kediaman beliau, bahawa gabungan baharu yang beliau ketuai siap sedia menubuhkan kerajaan negeri, kerana telah memperolehi majoriti mudah daripada 65 kerusi DUN Sabah.

Ekoran pertemuan tersebut, pejabat beliau mengeluarkan jemputan media, bahawa satu sidang khas (hari ini) di aras 26 Pusat Pentadbiran Negeri Sabah (PPNS) jam 10 pagi.

Tidak pasti, apa butiran sidang media tersebut, namun berasaskan sifat Shafie, penulis menjangkakan, beliau akan mengumumkan pembubaran DUN, walaupun tidak mendapat kebenaran daripada TYT.

Penulis difahamkan, pihak Shafie berusaha keras menghalang TYT Sabah berjumpa Tan Sri Musa untuk menyerahkan surat akuan daripada para ADUN yang menyokong beliau sejak semalam, apabila laluan ke Istana dijaga dengan ketat selepas Shafie meninggalkan perkarangan istana negeri pada jam 11 semalam.

Jika Shafie mengumumkan bubar DUN, tanpa kebenaran TYT, apa kah pihak SPR mengambil kira? Rupanya, Shafie mahu mengekalkan kedudukan, tanpa memikirkan implikasi undang-undang. Walaupun apapun, sama-sama kita tunggu perkembangan selanjutnya, kerana di pihak TSMA, siap sedia bergerak ke Istana.

3 comments:

Anonymous said...

sabah ohhh sabah

on ke tak on nih...!! kikikiki

dooniaa ohhh dooniaaa

jangan lupa... who is behind the scene


"Atok The Legend"



kikikikiki...

Unknown said...

Hak mutlak tyt bubar dun.. Serah balik kpd rakyat memilih kerajaan sabah

Anonymous said...

Giler betul kesan sumpah laknat kali ni...

Hari pertama sumpah laknat, esok Sabah nak Melingkup

Hari ke dua sumpah laknat, esoknya snap election Sabah onn ke tak onn...!! Macam tak Onn jer Melingkup ler Sabah



Atok the legend onn ke tak onn snap election kat Sabah!? kan bakal PM atok kan dari Sabah..


Salam Korban dari Sabah Atok!!


kikikiki..

Blog Archive