Friday, May 29, 2020

TINDAKAN TUN -MAIN LANGGAR - NEW NORMAL-ABNORMAL

HARI ini Tun Dr Mahathir masuk Pejabat Bersatu dan duduk di bilik pengerusi. Beliau sempat tweet lagi, menunggu yang memecat.

Semalam Setiausaha Kerja Bersatu mengeluarkan surat kepada 5MP bersatu menyatakan keahlian mereka terhenti dengan sendirinya, kerana melanggar Perlembagaan parti Fasal 10.2.2 dan 10.2.3.

Hari ini keputusan tersebut diperkuat oleh Setiausa Agung parti, dengan menguraikan sebab-sebab mengapa keahlian 5MP tersebut terhenti atau terlucut.

Tun Dr Mahathir dan 4 yang lain tidak mengiktiraf tindakan yang dibuat terhadap mereka, malah MP Langkawi itu menganggap beliau masih Pengerusi Bersatu.

Tun Dr Mahathir pada 24 Februari telah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri ke-7. Pada masa yang sama juga beliau meletakkan jawatan sebagai Pengerusi parti, selepas Tan Sri Muhiyiddin mengumumkan Bersatu keluar daripada Pakatan Harapan.

Menurut Perlembagaan Bersatu, jika pengerusi meletakan jawatan, maka Presiden akan memangku sehingga pemilihan akan datang. Makna kata, TSMY adalah pemangku pengerusi sebaik sahaja pengerusi meletakan jawatan.

ROS telahpun mengeluarkan surat pada 5 Mei, bahawa perletakan jawatan Tun adalah sah, demikian juga pemangkuan TSMY adalah sah.

Berasakan kepada keputusan ROS, sebenarnya Tun bukan lagi pengerusi tetapi hanya lah sebagai ahli biasa sehingga keahlian beliau dilucutkan semalam.

Melihat tidak tanduk Tun hari ini, nampak sangat, tindakan Tun tidak lagi berasaskan apa yang tertulis atau norma-norma yang diterima, melainkan bertindak MAIN LANGGAR, seperti mana impak covid-19 terhadap manusia sejagad termasuk di negara kita, berubah kepada NEW NORMAL!!!. dan ABNORMAL!!!.

Manusia normal, hanya boleh mengurus manusia normal.. bukan lawan kepada normal!!! Penulis berpandangan seluruh jajaran kepimpinan Bersatu juga sedang pening sekarang ini, bagai mana mengurus tindakan abnormal.

Seronok diikuti perkembangan ini, kerana ianya satu pengajaran baharu pada penulis. Apa kah solusinya???.

5 comments:

Anonymous said...

Dah giler ke apa org tua ni??

Aku tak nak org tua giler jadi PM aku!

John Rouse said...

Dia ni memang kaki gaduh, diktactor, putar belit, bongkak, penipu dan tak reti bahasa.Mcamana nak bagi org tua giler tu sedar..masa dia dah habis dan ramai lg yg layak jd PM di Msia ni.

Anonymous said...

Salahkan Mahathir dia yang pilih nak letak jawatan bukan kami.

Kami sangat terkejut keputusan itu tanpa dibawa berbincang.

“Selepas menyertai Bersatu, perbincangan berlaku dari semasa ke semasa.

Dr Mahathir minta arahkan parti bukan hanya perkukuhkan kedudukan, tapi juga mengurangkan keyakinan rakyat terhadap DAP.

Dalam erti kata lain Tun yang nak sabotaj Pakatan Harapan.

“Ketika itu, parti buat kerja atas arahan Perdana Menteri ketika itu, dan apa yang patut dilakukan, contohnya Kongres Maruah Melayu dilakukan secara besar-besaran dan mungkin tidak dapat parti lakukan jika tiada arahan Perdana Menteri (ketika itu),” kata seorang pemimpin Bersatu.

Menurutnya, berlaku perbincangan untuk membawa Bersatu keluar daripada PH.

“Dalam beberapa perbincangan, termasuk antara dia, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Peja (Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu) dan Datuk Dr Abd Latiff Ahmad bersama Dr Mahathir di rumahnya, mencari jalan macam mana Bersatu keluar daripada PH.

“Ini permintaan (Dr Mahathir). Kita kata, buat bersama-sama dan yang lainnya sudah menjadi sejarah apabila Dr Mahathir sendiri letak jawatan sebagai Perdana Menteri,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Bersatu, di Petaling Jaya, hari ini.

Katanya, semua pihak termasuk Muhyiddin yang juga Presiden Bersatu terkejut dengan peletakan jawatan Dr Mahathir kerana ia dilakukan tanpa sebarang perbincangan.

Malah, ketika Yang di-Pertuan Agong perlu memilih Perdana Menteri baharu Februari lalu, Hamzah mendakwa beliau dan pimpinan Bersatu lain bekerja keras memastikan Dr Mahathir kekal sebagai Perdana Menteri apabila namanya antara yang dicalonkan kepada Istana Negara.

“Namun, sejarah membuktikan Dr Mahathir tidak mendapat sokongan. Bukan saya yang memecahbelahkan parti, tapi beliau yang letak jawatan dan tak dapat sokongan.

Kenapa sekarang nak ambil semula jawatan Perdana Menteri...!?

Anonymous said...

Parti Ciput macam sudah jadi tepung golmal kari kalbatak (dilog Keluarga 69). Kalau bab bergaduh Atok paling ke depan skli

Apa sudah jadi dengan parti PPBM?

Apakah Presiden PPBM, Muhyiddin, sudah hilang kawalan terhadap partinya sendiri atau PPBM sudah menjadi parti sarkas atau Dr. Mahathir sudah meroyan kerana dipecat dari PPBM?

Perkembangan terkini, selepas SUK PPBM, Kapten (B) Suhaimi memecat Dr. Mahathir bersama 4 lagi

Ahli Parlimen PPBM, Marzuki Cambridge pula memecat SUK PPBM, Kapten (B) Suhaimi. (Cambridge fake degree)

You scratch my butt, I scratch yur buty

Persoalannya, adakah 'pemecatan' yang Marzuki Cambridge lakukan itu sah?

Marzuki Cambridge sebenarnya sudah dipecat dari jawatan Setiausaha Agung PPBM berkuatkuasa 18 Mac 2020

Ini bermakna, Dr. Mahathir mengarahkan orang dari luar PPBM memecat Setiausaha Kerja PPBM yang sah mengikut perlembagaan.

'Rule of law' mana yang atok gunakan untuk mengambil tindakan tersebut?

Jelas Dr. Mahathir sudah berjaya menjadikan PPBM sebuah parti yang menjadi bahan lawak bukan sahaja di Malaysia, malah di seluruh dunia. kah kah kah ..!!

Elok juga dijadikan bahan lawak untuk hilangkan stress dalam musim PKPB nie... Parti samseng kaki gaduh@ kampung dusun sepanjang zaman .. kah kah kah..kah

Namun dari satu sudut, timbul pertanyaan, apakah Muhyiddin sudah hilang kawalan ke atas PPBM atau Dr. Mahathir and the gang tengah meroyan sebab kena pecat?

Bring it on atok... jangan acah acah power.. sack TSMY now..!!

Anonymous said...

Atok tu cuma nak alih fokus rakyat jer dlm isu atok dipecat.

Konon2nya atok nak tunjuk power seolah2 dia 'memberontak' agar nampak atok tak khianat Anwar dan pH selama ini.

Berdramalah atok selagi boleh berdrama bagi tunjuk sikit pada khalid dan mat sabu rasa teruja.

Semua tahu Atok perancang utama sehingga pH tumbang.

Kalau Atok benar2 ingin menentang Muhidin dan PN..dengan jumlah mp 129 yg dikatakan melebihi jumlah mp pn...atok dan bang non silakan mengadap YDP Agong utk tukar kerajaan sekarang. Tak perlu tunggu Julai ini

Kalau dah tukar pastinya Anwar yg ada majoriti dlm pH sebagai PM dan bukannya tua nyanyuk nie.

Itu jer...

Kpd mahacai2 yg bodoh bistari, drama Atok kau tu rakyat senang sangat nak baca.

Jalan ceritanya dah basi direcycle kembali agar menampakkan Atok lah manusia yang paling suci dan terbaik di alam maya ini dan orang lain semua salah.

Tak dpt tambat hati Anwar dan DAP yg tahu strateginya...sekurang2nya dpt ambik hati mahacai2 bodoh bangang bistari di luar sana pun cukup lahh..

kikikiki..

Yes, there is no such thing as ‘129 MPs’, but something is definitely cooking

So Brother Anwar Bin Ibrahim if you say it 129 MPs on your side now...

Bring SD to Agong now....!!! No need to wait until July...

Bring it SD to Yang Dipetuan Agong now. Atok dont acah acah power lagi atok... Bring it on

Blog Archive