Tuesday, May 12, 2020

MUKHRIZ HILANG JAWATAN KALI KEDUA


JIKA kehilangan jawatan MB kali pertama, tiada yang menduga, tetapi kali ke-2 ini, memang dijangka daripada awal lagi apabila PH tumbang.

Kalau diperhatikan daripada awal-awal lagi, apabila majoriti MP dan ADUN Bersatu ikut gerakan Tan Sri Muhiyiddin Yassin, sewajarnya kerajaan Kedah, sudah lama tumbang. Namun peluang diberikan seluas-luasnya kepada Timbalan Presiden Bersatu itu yang juga MB Kedah untuk memutuskan halatuju atau kedudukan beliau, apa kah ikut rentak atau sebaliknya.

Selepas dua bulan, nampaknya Dato Mukhriz tidak mengubah pendirian beliau, sebaliknya terus bersama PH walaupun Bersatu bukan lagi sebahagian daripada pakatan tersebut.

Keadaan dirumitkan lagi, apabila beliau  menyokong tindakan bapa beliau yang mengemukakan usul tidak percaya kepada Tan Sri Muhiyiddin yang juga Presiden Bersatu sebagai Perdana Menteri.

Mukhriz tidak boleh menyalahkan 4 ADUN Bersatu yang tidak menyokong beliau lagi, kerana kerajaan Kedah tumbang dengan sendirinya apabila 2 ADUN PKR keluar daripada parti dan mengumumkan sebagai ADUN bebas tetapi menyokong kerajaan PN.

DUN Kedah yang mempunyai 36 kerusi, yang diwakili oleh Pas-15, PKR-7, Bersatu-6 (asal 5), Amanah-4, DAP-2 dan Umno-2 (asalnya 3). Draipada 36 itu 19 menyokong Mukhriz PKR, Bersatu, Amanah dan DAP. Apabila 2 ADUN PKR menjadi ADUN Bebas, maka hanya berbaki 17. Kemudiannya, 4 ADUN Bersatu menarik sokongan, maka baki 13 bersama Timbalan Presiden Bersatu tersebut.

Perkembangan terkini seramai 23 ADUN telah mengumumkan membentuk kerajaan PN Kedah.  Sultan Kedah akan melantik MB baharu dalam masa terdekat.

Setakat ini, Dato Mukhriz belum mengumumkan perletakan jawatan sebagai MB Kedah.

No comments:

Blog Archive