Wednesday, May 13, 2020

SIDANG PARLIMEN KE-14 AGENDA POLITIK GAGAL


TS Pandikar
PENULIS terbaca paparan terkini facebook mantan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia berkaitan Urusan Dewan Rakyat adalah bergantung kepada Ketua Majlis sesuai dengan Peraturan Mesyuarat 15 yang menentukan agenda urusan Kerajaan dalam Order Paper.

Menurut Pandikar, semasa beliau bertugas sebagai Speaker selama 10 tahun, beliau tidak mengeluarkan kenyataan akhbar sebelum order paper dimuktamadkan, kerana order boleh diubah oleh kerajaan dengan memberikan notis 24jam.

Sebelum ini, Speaker Dewan Rakyat telah mengeluarkan kenyataan akhbar telah menerima usul tidak percaya daripada ahli parlimen Langkawi dan sebahagian usul daripada MP Batu Sapi untuk dimasukan dalam Urusan Parlimen pada 18 Mei, 2020.

Mungkin kah Speaker terlepas pandang, bahawa di bawah Peraturan Mesyuarat 15, Ketua Majlis lah, iaitu Perdana Menteri yang menentukan agenda mesyuarat bukannya Speaker.

Memang daripada awal-awal lagi telah tersirat kenyataan akhbar Speaker ada unsur politik, kerana tidak mengambil kira keadaan semasa negara yang sedang berhadapan dengan wabak Covid-19.

Kenyataan awal adalah cubaan untuk mengumpul kecaluran untuk mengundang komentar bahawa kerajaan seolah-olah takut mengadakan sidang dewan rakyat kerana khuatir akan kalah dalam undian berbelah bahagi, sedangkan bukan lah demikian, kerana pertimbangan kerajaan adalah berkaitan dengan wabak Covid-19 yang masih sedang dilawan dan belumpun berakhir.

Kerajaan telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac, 2020 menerusi  fasa 1,2,3, dan 4, dan kini pada tahap Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) sehingga 9 Jun, 2020.

Terkini urusan Dewan Rakyat 18 Mei, hanya Titah Diraja, dan TIADA sidang selepas itu.

No comments:

Blog Archive