Saturday, February 22, 2020

SHAFIE PERLU LUCUT JAWATAN CHRISTINA LIEW

JIKA Datuk Shafie Apdal masih menghormati undang-undang, walaupun sebelum ini mengarahkan Pengarah Jabatan Air Sabah meneruskan kerja UNTUK tidak mematuhi keputusan mahkamah berhubungan dengan perlantikan pengarah itu adalah tidak sah, lebih bersifat teknikal pentadbiran, namun beliau tidak dapat mengelak berkaitan kedudukan Christina kerana ADUN Api-Api dan MP Tawau itu, sebelum ini telah didapati bersalah oleh mahkamah, dengan bebanan RM577juta.

Rayuan Christina di Mahkamah Persekutuan (mahkamah tertinggi negara) telah ditolak dan diminta membayar kos RM30,000. 

Walaupun kos yang dikenakan mahkamah bukan denda ke atas Christina, akan tetapi kos perkara  di mahkamah melebihi RM2.000.00 akan tetapi tidak menyebabkan beliau kehilangan status sebagai wakil rakyat. 

Asas kepada desakan pelucutan jawatan daripada kerajaan, adalah berkaitan moral, kerana bebanan berjumlah RM577 juta ke atas Christina atas kapasiti peribadi bukan sedikit jumlahnya, selain bebanan itu ada unsur melanggar undang-undang,  maka untuk mengelak berlakunya persanggahan kepentingan, maka beliau tidak patut memegang sebarang jawatan dalam kerajaan, apa tah lagi, kes beliau berkaitan dengan agensi kerajaan. 

Kerajaan tidak patut mempunyai menteri apa tah lagi Timbalan Ketua Menteri yang berhadapan dengan bebanan yang cukup besar, kerana ianya mengundang salah guna kuasa, malah boleh menjurus kepada tindakan menghalalkan cara. 

Sebuah kerajaan, bukan sahaja pemimpinnya perlu bebas daripada sebarang isu, akan tetapi perlu kelihatan bersih. 

Dalam segi politik pula, para pemimpin yang bernaung dalam Pakatan Harapan, khususnya parti-parti komponen dalam pakatan tersebut, perlu membuat pendirian berkaitan status Christina sebagai Pengerusi Pakatan Harapan Sabah. Para pemimpin parti-parti perlu bertindak, termasuk meminta Christina mengosongkan jawatan sebagai Pengerusi, untuk mengelak imej negatif kepada pakatan tersebut.

1 comment:

Anonymous said...

TERPULANG PADA SAYA'.., awak, otai dan rakyat menilai moral akhlak perangai kata kata Sang Fitnah Lidah Bercabang

sementara ada waktu lagiiii..'terpulang pada saya' nak tulis apa..

'Terpulang Pada Saya' sementara ada waktu lagii... lidah bercabang atok sudah tumbuh balikkk..!!

'Terpulang pada saya' dan anda menilai nya..!!

KIKIKI SAYA NNPAKNYA KENA SABAU
ITU BANG NON BAIT2 KATA AKHIRNYA
TERPULANG PADA SAYA LA LAHABAU
LIDAH BERCABANG TUMBUH SEMULA

'Terpulang pada saya' selagi fitnah boleh memberi kuasa dan kaya utk anak dan kroni ....!!!

Rakyat sudah jijik meluat dengan si kepala penipu dan kepala perompak negara.. 'Terpulang pada korang suma'..!!

satu untuk kau satu untuk aku..
dua untuk parti kau dua untuk parti aku...
tiga untuk anak kau tiga untuk anak aku..
empat untuk cucu kau empat untuk cucu aku
GLC untuk aku Menteri jadi barua aku..
Ladang TH untuk aku menteri jadi barua aku..
Hotel untuk aku.. kau jadi barua aku...
Babi untuk kau babi untuk barua aku...

Sementara ada waktu kini.. 'terpulang pada saya'..,awak dan macai semua..!!

'Terpulang pada saya' hendak Ronggeng sampai mati sebelum siksa sakarat menjemput sang fitnah lidah bercabang

Sedang bertiup kencang bahawa perdana menteri Dr Mahathir Mohamad bakal menerima tekanan ala halalintar supaya melepaskan jawatannya dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) yang akan diadakan pada *Khamis atau Jumaat* depan.

Sementara ada waktu ini...'terpulang pada saya..'rakyat Malaysia anda macai semua..!!

Sumber dari PH sendiri memberitahu sebuah akhbar bahasa Inggeris utama di Malaysia bahawa "suatu yang sangat besar akan berlaku tak lama lagi".

sementara ada waktu lagi otai reformis beri kata dua pada Tun dan Tun kata 'terpulang pada saya..'

KALAU JANJI ATOK DNG BAKAL PM KE 8 DI CAPATI
OTAI REFORMIS SIAP SEDIA BUKA BAJU GULING2 NANTI
20 TAUN OTAI SEDIA GULING2 DI JALAN LAGI SKLI
BIAR TELOR DAH KECUT, DAH LABUH OTAI TETAP GULING GILA BABI..!!

sementara masih ada waktu

Hari ini Anwar saya kena bersabar..!! atok kata 'terpulang pada awaklahh...'

Lepas ni banyak lah telor telor kecut dan telo labuh dan telo kendur dari otai reformasi (maklum lah dah 20 tahun berlalu mau tak labuh telo menunggu nok jadi PM..) acara guling guling jalanraya

Anwar kata mesyuarat peralihan kuasa boleh selesai dalam setengah jam..'Terpulang pada saya' dan korang suma nak caya atau tidak..!!

sementara ada waktu saat ini...'terpulang pada rakyat..'

Rakyat jelata sudah lokos dikencing hancing siang malam boleh lah sediakan pop corn tambah sambil tepok tangan..!! kannnn..!!

FormulaTerpulangPadaSaya = Haahh tepok + Pop corn tambah

Blog Archive