Saturday, February 29, 2020

PM8- EPISOD BARU: PH CALONKAN TUN BUKAN LAGI ANWAR

BUKAN sahaja rakyat atau pemerhati, malah YDP Agong juga mungkin merasakan celarunya perebutan PM8.

SETAKAT tengah malam 28 Februari, 2020, nama Tan Sri Muhiyiddin Yassin (TSMY) masih mengungguli Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai calon PM8, ini kerana selain dikatakan mendapat sokongan parti beliau sendiri, Bersatu, juga sokongan Bn, Pas, PBRS dan warisan. 

TSMY hanya menunggu sokongan daripada GPS-Sarawak yang bermesyuarat esok (1 Mac), namun isyarat telah diberikan bahawa gabungan itu akan menyokong, pihak yang tidak berkolaborasi atau berpakat dengan parti DAP. 

Secara matematik, PM8 akan berpihak kepada TSMY. Mungkin atas sebab itu, bagi membuka ruang lagi kepada DSAI menjadi Perdana Menteri, maka episod baru timbul pagi ini, semasa semua ketua-ketua parti sedang dalam perjalanan ke Istana Negara menghadap YDP Agong, Pakatan Harapan yang mana sebelum ini menamakan Presiden PKR-DSAI sebagai calon PM8 semasa sesi temuduga YDP Agong kepada semua ahli parlimen yang diadakan pada 25 & 26. 

Menerusi episod baru ini, PH menukar calon PM8 daripada DSAI kepada Tun Dr Mahathir. 

Menerusi episod baru ini, akan berlaku kah hanya Tun Dr Mahathir sahaja dinamakan sebagai calon PM8? atau kah TSMY meneruskan sebagai pesaing?

Terlalu sukar untuk diulas!!!!

2 comments:

Anonymous said...

Gone Eng takut kehilangan kedudukan... Kan dah masuk perangkap TDSDrMM..��

akmy said...

Masa madeyy jadi pm, parti dia hanya ada sebelas kerusi, jadi apa yg telah digadainya kpd dap yahudi evengalis komunis? Sebab inilah dia tidak dapat membebaskan dirinya dari cengkaman dapig walau pun pd permulaan krisis yg diciptanya kali ini, dia menerima sokongan majoriti tanpa dapig. Dia guna alasan tak boleh terima umno sedangkan dialah bekas presiden umno paling lama. Kalau bukan kerana umno, mana boleh anak2nya memiliki berpuluh malah beratus syarikat tempat duit disalurkan hingga menjadi jutawan dan billionaire! Madey pun disokong oleh tokeh2 cina yg semuanya berjiwa raga dapig. Dia telah mencubanya kali ini tapi gadaiannya dulu adalah roh bangsa melayu dan Islam yg mustahil dilepaskan oleh laknat dapig. Madeyy telah terbelit simpul mati, kalau dia mati pun, anak cucunya akan terus diperah. Jadi yg sebenarnya, madeyy
bukan pantang dgn umno tapi pantang tiada dapig disebelahnya.

Blog Archive