Thursday, December 12, 2019

PRK KIMANIS- BERSATU PERLU DIBERI PELUANG BERTANDING

JIKA Datuk Shafie Apdal hormati pengorbanan Bersatu dengan tidak mengembangkan sayap ke Sabah semasa PRU-14 untuk membolehkan parti itu meletakkan calon, sebaliknya memberi sokongan kepada Warisan menerusi PH untuk menumbangkan kerajaan BN. 

Sokongan Bersatu menerusi PH di peringkat DUN dan Parlimen, Warisan masing-masing menang 21 dan 8 kerusi. Manakala di Parilmen Kimanis bersaing hebat dengan calon BN, tetapi kalah 156 undi. 

Hakikat berlakunya PRK kerana tindakan calon Warisan. Mungkin sebab itu, Warisan mati-matian bertanding, seperti mana PRK Rantau, kerana tindakan calon PKR yang ditolak pencalonan, maka selepas keputusan DUN Rantau pada PRU-14 dibatalkan, maka individu yang mengemukakan petisyen piliahanraya-Dr Stream dicalonkan oleh PKR. 

Di Sabah suka atau tidak, pasca PRU-14, menunjukkan, bahawa perjanjian tidak tertulis antara Datuk Shafie Apdal dan Tun Dr Mahathir, bahawa di peringkat Negeri, Warisan yang berkuasa dan Parlimen adalah PH, sebab itu ADUN Bersatu tidak diberikan apa-apa peranan, kerana kehadiran para ADUN parti itu selepas pembentukan kerajaan Negeri.

Semasa pembentukan Kerajaan Negeri, Warisan tiada pilihan melainkan melibatkan para ADUN PH, kerana tidak cukup kerusi untuk membentuk kerajaan. Berbeza di peringkat Persekutuan, tanpa Warisanpun PH boleh menubuhkan Kerajaan Persekutuan. Pun demikian, PH melantik 3 MP Warisan menyertai Kabinet.

Sudah tibanya PH perlu bertindak untuk menuntut kesaksamaan atau sitausi menang-menang, untuk bertanding pada PRK di Kimanis, dan Warisan perlu memberi laluan, jika benar-benar mempunyai sifat setia kawan, bukannya hanya untuk kepentingan parti Warisan. 

Shafie perlu mengotakan janji, Sabah-Warisan yang perintah, manakala Persekutuan, PH yang perintah. Makna kata, Warisan hanya perlu memperkuat DUN, dan PH perlu memperkuat Parlimen. Berdasarkan janji itu, maka syogianya pada PRK Kimanis- PH perlu diberikan peluang bertanding, dan parti yang paling sesuai bertanding adalah Bersatu.

2 comments:

Anonymous said...

MAJORITY KIMANIS AKAN BERTAMBAH
SESAPA CALON PH AKAN MENGELABAH
MAKLUMLAH SABOTAJ MAKIN BCAMBAH
MAHACAI CEMAS MACAM HARAMJADAH

Anonymous said...

Tun menyatakan akan meletakkan tarikh perletakan jawatan hanya selepas persidangan Apec.

Persidangan apec akan berlangsung pada november tahun 2020.

2020 AKHIRNYA MENJELANG TIBA
WAWASAN 2020 HARAMJADAH SEMUA
KEPALA PEROMPAK MASIH DI TAHTA
22 TAHUN GEBANG BODOH DIJAJANYA

Dalam tempoh tersebut pastinya penyokong anwar akan menyerang Tun dengan lebih agresif lagi untuk mendesak Tun melepaskan jawatan.

Heboh desas desus di katakan ada 3 orang MP dari Amanah, 3 orang dari parti roket dan 15 orang dari PKR sudah bersetuju untuk menyokong kerajaan pintu belakang...

Dikatakan perdana menteri tidak bertukar cuma Timbalan perdana menteri sahaja yang akan ditukarkan.

Perkara ini disahkan lagi apabila seorang pemimpin sebuah parti tiba tiba membatalkan rancangan untuk ke Turki.

ASAL JADI PM KE 2 KALI PASTI GADUH
CIPTA FITNAH JIJIK DAN MEMBATU API
BERIBU U TURN GEBANG BOHONG BODOH
RAKYAT DIKENCING YG KAYA ANAK & KRONI

Malah kesemua MP dibawahnya dilarang sama sekali untuk keluar negara bercuti.

Elok rasanya jadi seperti Rapiji, beratus formula dan hasutan dicipta maka jalan selamatkan dirinya adalah mengundur diri dari donia politik.

“Hebat, setelah rakyat membuat perubahan hasil hasutannya, Rafizi kini tinggalkan rakyat.

“Hebat, setelah berpuluh formula dikarang bagi menipu rakyat, dan beratus ribu duit derma Invoke dirembat, kini Rafizi lari tinggalkan rakyat,”

Ingat formula dibawah untuk lawan formula kelentong Rafizi dan mahacai PH.... insyallah pasti mujarab..!!

FORMULAELAKJADIBANGANG = POP CORN TAMBAH + TEPUKAN PADU + BMF

Blog Archive