Monday, December 09, 2019

KUASA TYT SABAH- LANTIK/PECAT KETUA MENTERI?

DI Sabah telah berlaku kecelaruan perlantikan Ketua Menteri sebanyak 3 kali, iaitu pada tahun 1985, 1994 dan 2018. Nampaknya, kecaluran ini akan berulang di masa depan, jika tiada undang-undang yang memuktamadkan berkaitan campur tangan TYT terhadap politik, khususnya perlantikan atau pemecatan seorang Ketua Menteri.

Ingatan penulis masih segar pada tahun 1985, apabila Tun Mustapha Datu Harun dilantik sebagai Ketua Menteri, meskipun jumlah kerusi sedikit berbanding jumlah kerusi Datuk Pairin (kini Tan Sri) menerusi PBS yang menang 25 kerusi daripada 48 yang dipertandingkan. Walaupun Tun Mustapha mengangkat sumpah, akhirnya terbatal, kerana beliau tidak mempunyai sokongan majoriti mudah, selain tidak mengikut perlembagaan negeri yang menggariskan, bahawa hanya parti yang mempunyai kerusi terbanyak mempunyai hak dilantik ke jawatan Ketua Menteri atau dengan kata lain membentuk kerajaan negeri.

Pada tahun 1994, berulang lagi, Datuk Pairin terpaksa berkampung di luar Istana menunggu dilantik. Seperti juga keputusan PRN tahun 1985, pada PRN 1994, PBS juga menang 25 kerusi daripada 48 kerusi yang dipertandingkan. Meskipun Pairin dapat mengangkat sumpah, akan tetapi kabinet beliau belum sempat mengangkat sumpah, dan tidak sampai sebulan kehilangan jawatan itu kerana terpaksa meletakkan jawatan, kerana kehilangan majoriti mudah, apabila 2 ADUN berpaling tadah.

Tahun 2018, tepatnya selepas PRU-14, 9 Mei,2018, Tan Sri Musa Aman juga melalui fasa yang hampir serupa dengan keadaan tahun 1985 dan 1994, bezanya Musa diberikan jadual majlis angkat sumpah daripada 9 pagi 10 Mei, ke pukul 3 petang, ke pukul 8 malam, dan akhirnya dapat mengangkat sumpah pada 11.15 malam.

Antara perlantikan Musa dan Pairin agak berbeza, kerana selain Musa mengangkat sumpah, kabinet beliau juga turut mengangkat sumpah, malah mesyuarat kabinet pertama telah dilaksanakan.

Asas kepada perlantikan Musa pada malam 10 Mei, selain mewakili parti yang mempunyai jumlah terbanyak iaitu 29, juga mempunyai majoriti mudah daripada 60 kerusi yang dipertandingkan apabila 2 ADUN STAR berkerjasama untuk membentuk kerajaan campuran.

Dalam situasi Musa, beliau tidak menyedari bahawa selepas kerjasama dengan parti STAR, telah menyebabkan parti UPKO yang masih dalam remote control Tan Sri Bernard Dompok tidak berpuas hati, sehinggakan meminta Datuk Madius Tangau berpaling tadah. Kerana proses berpaling tadah ini dalam perundingan, maka menjadi penyebab mengapa perlantikan Musa dilengah-lengahkan, malah 6 ADUN yang berpaling tadah sempat membuat akuan bersumpah sebelum TYT membuat perlantikan Ketua Menteri baru pada malam 12 Mei,2018.

Di antara kejadian perlantikan Ketua Menteri Sabah, pada tahun 1985, 1994 dan 2018, tiada yang boleh dirujuk sebagai sama. Perlantikan tahun 2018, hanya boleh disamakan dengan isu Kalong Ningkan di Sarawak, iaitu, jawatan Ketua Menteri perlu ke Sidang DUN untuk mengetahui apa kah Musa mempunyai sokongan majoriti mudah?. Dalam kes Musa, selain mempunyai 31 ADUN pada malam 10 Mei, juga telah ada senarai 6 ADUN yang bakal mengangkat sumpah pada persidangan DUN. 

Secara matematik, kalaupun 6 ADUN yang berpaling tadah diambilkira, maka jumlah ADUN akan sama, iaitu 31-31. Dalam situasi ini, ketua menteri yang sah mempunyai 2 pilihan, apa kah mahu meletakkan jawatan, atau mencadangkan pembubaran DUN untuk pilihanraya.

Pilihanraya adalah pilihan sebaik-baiknya supaya rakyat dapat memberi mandat kepada kerajaan yang benar-benar disokong.

Dalam senario sekarang, kerajaan yang dibentuk bukan daripada rakyat, akan tetapi kerajaan konspirasi antara para ADUN yang khianat.

1 comment:

pakresky said...

Assalamualaikum wr.wb,saya pak arianto pekerjaan saya sehari-harinya cuma seorang TKI pembantu di negara tentangga yaitu di malaysia yang pendapatannya tidak seberapa dan suami saya cuma kerja di kelapa sawit,buat biaya anak sekolah aja tidak cukup di kampung apalagi untuk mencukupi kebutuhan hidup keluarga sehari-harinya dan suatu malam saya buka internet dan tidak sengaja saya temukan number HP EYANG WORO MANGGOLO langsung saya telpon beliau dan menceritakan semua keluahan saya dan akhirya di kasih ANGKA GHAIB 6D benar-benar tembus dengan adanya EYANG semua hutang-hutang saya di kampung sudah lunas semua ,bahkan sekarang saya sudah buka usaha WARUNG MAKAN di malaysia!!! sekali lagi saya mengucapkan banyak terimah kasih kepada EYANG WORO MANGGOLO atas bantuan AKI kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan EYANG WORO MANGGOLO pula yang telah memberikan angka ghaib hasil ritual,beliau kepada saya yaitu 6D dan alhamdulillah telah berhasil memenangkan 5x berturut-turut tembus .
Solusi yang tepat jangan anda putus aza karna EYANG akan membantu anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB apa bila anda butuh angka togel 2D-3D-4D-5D-6D, dijamin 100% jebol.
Apabila ada waktu silahkan/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 .
DAN BELIAU JUGA BISA MENBANTU ANDA TUK PUTARAN YANG ADA DI BAWA.

angka;GHOIB: singapur
angka;GHOIB: hongkong
angka;GHOIB; malaysia
angka;GHOIB; toto magnum 4d
angka"GHOIB; laos…
angka"GHOIB; macau
angka"GHOIB; sidney
angka"GHOIB: vietnam
angka"GHOIB: korea
angka"GHOIB: kudalari

sekali lagi makasih yaa KI waktu itu saya cuma bermodal uang cuma 300 ribu dan akhirnya saya menang banyak dan berkat angka gaib hasil ritual KI saya sudah buka usaha Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yang ingin seperti saya silahkan HUB/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 insya allah beliau akan menbantu anda semua.trimakasih....?

Blog Archive