Monday, November 04, 2019

PRK TG PIAI- KESAN SABOTAJ LAWAN MERAJUK

TIDAK pasti sejauh mana kesan sabotaj atau merajuk pada PRK Tg Piai. Calon yang berhadapan dengan sabotaj adalah calon PH, manakalah yang berhadapan dengan merajuk adalah calon BN. 

Antara sabotaj dan merajuk, sabotaj lah lebih banyak kesan, kerana mempunyai matlamat tertentu, sedangkan merajuk hanya berbentuk perasaan sementara. 

Di pihak PH, ada pihak dalam pakatan itu, mahu calon daripada Bersatu kecundang, untuk mempercepat peralihan kuasa Perdana Menteri. Pihak BN telah menghidu keadaan ini, dan para jurukempen Muafakat Nasional mengeksplotasi keadaan. Demikian juga isu merajuk, pihak PH juga mengambil peluang. Namun isu ini, hanya isu sementara dan akan pudar menjelang 2-3 hari sebelum pembuangan undi sebenar pada 16 November. 

Pengundi Parlimen Tanjung Piai akan ke peti undi membawa perbandingan antara sebelum PRU-14 dan pasca PRU tersebut, kerana semua isu yang di bawa semasa PRU-14 masih segar dalam ingatan masing-masing kerana hanya berlalu 18 bulan lalu. 

Kempen di lapangan- BN mempergunakan semaksium mungkin kegagalan PH menunaikan janji Manifesto, kerana memangpun manifesto “tidak mampu ditunaikan” sepertimana pengakuan Tun Dr Mahathir sendiri, selain itu isu-isu ekonomi yang melanda negara seperti kenaikan kos sara hidup, isu menurunnya harga sawit, menjunamnya pasaran saham, rendahnya dividen tabungan Lembaga Tabhung Haji, menjunamnya pulangan kepada tabungan Lembaga Tabung Angkatan Tentera, selain kerugian besar Khazanah Nasional, penjualan aset-aset negara, menguncupnya nilai dagangan antarabangsa, isu PTPTN, isu tol dan sebagainya. 

PH dalam keadaan depensif lumahnya sebuah kerajaan, sedangkan pihak lawan bebas sebebasnya menyerang, seperti mana dialami kerajaan BN sebelum kehilangan kerajaan. 

BN bagaikan singa terluka, selain kemampun para juru kempen menyesuaikan diri sebagai pembangkang, malah kehebatan ditambah dengan pengetahuan data dan fakta yang cukup. 

Dalam tempoh kempen, samalah dengan keadaan sedang berperang, masing-masing bukan sahaja mahu menang pertarungan juga mahu menang peperangan sekaligus. Dalam keadaan begini, pendekatan one-to-one merupakan strategi jitu, ertinya semakin ramai pengundi ditermui secara bersemuka, maka membuahkan ikatan “sementara” yang boleh mempengaruhi pendirian sebelum melangkah ke peti undi. 

Pada PRK kali ini, pihak mana yang menang akan ditentukan oleh kekuatan jentera masing-masing sehingga ke saat-saat akhir, kerana pengundi dalam keadaan bercelaru bersama perasaan dan keadaan masing-masing yang dilalui sejak 18 bulan lalu. Walaupun demikian, secara amnya, PRK kali ini membawa dua mesej- litmus test bagi Muafakat Nasional dan refendrum kepada PH.

2 comments:

Anonymous said...

Tgk. pemimpin ORANG ASAL Islam/Melayu paling BIJAK kita, YAB DS Hishamuddin Tun Hussein Onn terCINTA kita sdg. diSERANG habis2an oleh geng BARUA2 BANGKAI BABI zahid/anwar PARIA HOMO/DAPbangkai BABI homno JIJIK Zionis ISrael - utk. mengHALANG pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu yg. TULEN kita dr. UMNO-PAS-PPBM-KEM AZMIN dari BERSATU segera - utk. MENUBUHkan KERAJAAN baru SEKARANG juga, dan mengHALANG habis2an anwar PARIA HOMO jadi PM HOMO amat JIJIK dan KEJI yg. PERTAMA kat NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan TPM dia dr. PEROMPAK/PERASUAH TUAN guan eng bangkai ANJING dia, si bangkai SAMPAH DAP ANJING kurap HOMO jijik ZIONIS ISrael , serta PENJAJAHAN amat BUAS oleh PENGGANAS2 Hindu hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPpembunuh, dibawah hak asasi 'KESAMAAN' SAMPAH, RASIS, FASIS dan PENIPU Zionis depa!! Lihat blog BANGKAI ANJING ni, di -

http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2019/11/disciplinary-complain-filed-against.html

Disciplinary complain filed against Hishamuddin
November 04, 2019

**Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS si BANGKAI2 BABI DAP/PKR-Anwar paria HOMO!! Lihat anwar paria BANGKAI BABI HOMO plg. JIJIK-si PENJILAT DUB*Q berLENDIR berNANAH HANYIR guan eng/kit siang-DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, di –

https://www.thethirdforce.net/anwar-defends-dap-tells-malays-to-stop-attacking-the-party/

Anwar defends DAP, tells Malays to stop attacking the party

By Raggie Jessy

The Third Force net
November 3, 2019

Anonymous said...

Percayalah, PRU15 juga mungkin akan diSABOTAJ oleh ’NGO‘ pengganas MOSSAD/CIA-SOROS dan KULI2 DAPpembunuh/PariaKR-anwar PARIA HOMO depa, yg. berPUSAT di SWITZERLAND, iaitu BERSIH DAPpembunuh yg. dah kuasai SPR baru haram jadah tu, mcm. PRU14 diSABOTAJ depa, utk. MENAKLUK habis2an SELAT MELAKA kita dan LAUT CHINA SELATAN kita yg. amat KAYA dgn. bahan2 KIMIA spt. ZIRCON/THORIUM/URANIUM, di GUNUNG2 BERAPI bawah laut (SUBMARINE VIOLCANOES), utk. pembuatan SENJATA2 NUKLEAR Barat-ZIONIS, hingga akhir zaman!!!!!

Maka, kalau PRU14 dah TERANGAN diSABOTAJ oleh PENGGANAS BERSIH yg. mengHASUT POLIS/TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR – tak kan si pemimpin2 ISLAM/MELAYU dr. PAS/UMNO, nak ‘BERHEMAH‘ konon dan TUNDUK mcm. KULI kpd. DEMOKRASI Zionis PENIPU, utk. TUNGGU shj. PRU15, mcm. si LEMBU2 diCUCUK HIDUNG oi?!! GILA BABI apakah ini?!!

**Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS si BANGKAI2 BABI DAP/PKR-Anwar paria HOMO!! Lihat anwar paria BANGKAI BABI HOMO plg. JIJIK-si PENJILAT DUB*Q berLENDIR berNANAH HANYIR guan eng/kit siang-DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, di –

https://www.thethirdforce.net/anwar-defends-dap-tells-malays-to-stop-attacking-the-party/

Anwar defends DAP, tells Malays to stop attacking the party

By Raggie Jessy

The Third Force net
November 3, 2019

Blog Archive