Thursday, November 07, 2019

PRK TG PIAI: BOIKOT DAN SABOTAJ

SELEPAS 5 hari berkempen, sangkaan awal, calon BN DR Wee Jeck Seng bakal diboikot pengundi melayu ternyata meleset. Aktiviti ceramah berkelompok atau turun padang calon tersebut dipenuhi pengundi melayu. Tanda-tanda swing juga terlihat daripada kalangan pengundi cina, aktiviti BN menjadi tumpuan mereka. 

Ceramah perdana BN malam tadi dihadiri ribuan pengundi daripada kaum melayu,cina dan india. 

Di lain pihak pula sambutan kempen PH lesu jika dibandingkan dengan PRU-14 lalu. Sambutan kaum cina terhadap kempen PH dikhabarkan sangat kurang, apa yang pelik, ianya berlaku di DUN Pekan Nanas yang mana ADUNnya adalah daripada DAP. 

Berlegar-legar daripada mulut ke mulut, tindakan sabotaj dan boikot terhadap calon Bersatu setidak-tidaknya berimpak pada tempoh 5 hari kempen, tidak pasti apa yang berlaku dalam tempoh 8 hari lagi, sebelum masa berkempen melabuhkan tirainya pada tengah malam 15 November. 

Tidak dapat dipastikan kebenaran berkaitan sabotaj dan boikot terhadap calon Bersatu, namun jika fakta lapangan dijadikan ukuran, maka memang betul, keadaan itu berlaku. Jika calon Bersatu gagal mempertahankan Parlimen Tg Piai, maka membuktikan, bahawa sabotaj dan boikot berjaya. 

Pada PRK ini, jika pada 16 November, Karmaine Sardini tewas, faktor pertama adalah beliau menjadi mangsa keadaan senario politik yang berlegar-legar dalam isu peralihan kuasa Perdana Menteri. Mungkin, keadaan berubah ekoran kenyataan Tun Dr Mahathir, sebelum PRU-15, beliau mengundur diri dan menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Dato Seri Anwar Ibrahim. Perubahan ini akan dilihat dalam tempoh 8 hari kempen, apabila Tun Dr Mahathir dan Anwar turun padang menyertai kempen. 

Jika jangkaan SPR bahawa peratusan pengundi 70%, peluang PH mempertahankan kawasan tersebut tercabar, kerana jika dilihat kemenangan calon daripada 4 parti itu pada PRU lalu disumbangkan oleh pengundi luar. Daripada 27 PDM di Tg Piai, pada PRU lalu, 16 PDM kawasan majoriti melayu menyebelahi calon BN, hanya satu PDM kawasan melayu dimenangi PH, manakala 9 PDM kaum cina khususnya di DUN Pekan Nanas dimenangi calon PH. 

Di atas kertas, daripada 53,500 pengundi, BN mempunyai pengundi tegar antara 15-16 ribu, majoritinya adalah pengundi yang bermastautin di parlimen tersebut, khususnya bagi saluran 1-3, yakni golongan pengundi berusia 40 tahun ke atas. Jika diambilkira 70% yang turun mengundi, maka jumlah pengundi yang menunaikan tanggungjawab hanya berjumlah lebih kurang 37 ribu, separuh daripadanya 18,700, ertinya mana-mana calon mendapat undi 19,000 adalah pemenang. 

Di pihak BN dikhabarkan hanya memperlukan 10% undi tambahan daripada kalangan pengundi melayu (sudah tentu dicukupi oleh penyokong tegar PAS).

Isu dikalangan pengundi hampir sama dengan isu secara umum yang berkaitan kenaikkan kos sara hidup, aktiviti ekonomi yang lembab, namun isu-isu itu hanya merupakan perkara biasa setiap kali adanya PRK, apa yang pasti, pengundi akan menentukan pilihan mereka,

Menurut laporan di lapangan daripada juru-juru kempen untuk tempoh 5 hari kempen, BN masih dihadapan. Walau apapun, tempoh 8 hari, masih banyak yang boleh dilakukan oleh pihak PH, kerana menguasai kerajaan baik pusat mahupun negeri.

3 comments:

Anonymous said...

Cakap sj. banyak pemimipin2 Islam/Melayu DAYUS dr. PAS/UMNO ni!! Buatlah REPOT POLIS dan SAMAN ke atas FITNAH2 dan PENIPUAN2 terbaru oleh si PEROMPAK/PERASUAH guan eng BANGKAI BABI DAP homo jijik ZIonis ISrael dan geng bangkai BABI depa ni, temsk. TAK habis2 MENIPU Undg2 Pelembagaan yg.- kononnya kita bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu adalah ‘pendatang‘ di TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA bezaman kita ni!! Lihat di –

1. https://www.malaysia-today.net/2019/10/28/lim-guan-eng-sudah-melampau-dan-perlu-ditangkap/

Lim Guan Eng sudah melampau dan perlu ditangkap

Video

Oleh Raja Petra Kamarudin

On Oct 28, 2019; dan di -

2. https://www.malaysia-today.net/2019/10/26/kua-attacks-mahathir-for-calling-malays-indigenous-people/

Kua attacks Mahathir for calling Malays “indigenous people”

By MT Webmaster

On Oct 26, 2019

**Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS si BANGKAI2 BABI DAP/PKR-Anwar paria HOMO!! Lihat anwar paria BANGKAI BABI HOMO plg. JIJIK-si PENJILAT DUB*Q berLENDIR berNANAH HANYIR guan eng/kit siang-DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, di –

https://www.thethirdforce.net/anwar-defends-dap-tells-malays-to-stop-attacking-the-party/

Anwar defends DAP, tells Malays to stop attacking the party

By Raggie Jessy

The Third Force net
November 3, 2019

Anonymous said...

Tgk. pemimpin ORANG ASAL Islam/Melayu paling BIJAK kita, YAB DS Hishamuddin Tun Hussein Onn terCINTA kita sdg. diSERANG habis2an oleh geng BARUA2 BANGKAI BABI zahid/anwar PARIA HOMO/DAPbangkai BABI homo JIJIK Zionis ISrael - utk. mengHALANG pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu yg. TULEN kita dr. UMNO-PAS-PPBM-KEM AZMIN dari BERSATU segera - utk. MENUBUHkan KERAJAAN baru SEKARANG juga, dan mengHALANG habis2an anwar PARIA HOMO jadi PM HOMO amat JIJIK dan KEJI yg. PERTAMA kat NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan TPM dia dr. PEROMPAK/PERASUAH TUAN guan eng bangkai ANJING dia, si bangkai SAMPAH DAP ANJING kurap HOMO jijik ZIONIS ISrael , serta PENJAJAHAN amat BUAS oleh PENGGANAS2 Hindu hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPpembunuh, dibawah hak asasi 'KESAMAAN' SAMPAH, RASIS, FASIS dan PENIPU Zionis depa, yg. mahu mengHAPUSkan UNDANG-UNDANG PERLEMBAGAAN 153!! Lihat blog BANGKAI ANJING ni, di -

http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2019/11/disciplinary-complain-filed-against.html

Disciplinary complain filed against Hishamuddin
November 04, 2019

**Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS si BANGKAI2 BABI DAP/PKR-Anwar paria HOMO!!

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

Blog Archive