Friday, November 22, 2019

JANGAN BUNUH PETANI

TAHU kah anda bahawa Pertubuhan Peladang Kebangsaan atau National Farmers Association (NAFAS) mempunyai keahlian hampir 1,000,000 yang tersebar di 279 buah Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) dan 14 buah Pertubuhan Peladang Negeri (PPN). Dan semua mereka itu hampir 100% bumiputera. 

Bekalan untuk keperluan ahli seperti baja, bibit dan sebagainya bernilai RM1.4bilion diberikan kepada NAFAS menerusi rundingan terus, atas sebab pertubuhan ini mempunyai pengalaman 22 tahun mengendalikan input-input pertanian. 

Memang kalau dilihat daripada segi jumlah, memang cukup besar, namun apabila dipuratakan hanya RM1,400 setiap petani. Kalau lah jumlah ini disalurkan secara langsung kepada petani untuk membeli input-input pertanian, ianya tidak menuckupi, akan tetapi apabila disalurkan menerusi NAFAS, pertumbuhan itu dapat menggunakannya sebagai modal pusingan, dan dapat menjual atau membekalkan input-input pertanian pada harga rendah yang terjangkau oleh petani. 

Suara-suara bising daripada MP Ayer Hitam- Datuk Wee Ka Siong dan MP Tanjong Karang-Tan Sri Noh Omar, hanya bermotifkan politik, dan jika dituruti akan membawa kepada pembunuhan petani. 

Sesiapa yang menganggap bahawa NAFAS dikuasai ahli politik PH, sebenarnya tidak tepat, kerana Lembaga Pengarah pertubuhan itu yang berjumlah 11 orang, masing-masing 6PH dan 5BN. 

Tetapi, jika benar lah semasa PRK Tg Piai, NAFAS digunakan untuk menempah bilik penginapan bagi jurukempen PH yang dikatakan mencapaikan lebih RM200ribu, di sini lah letaknya, salah guna kuasa dalam pertubuhan tersebut. Di sini lah timbulnya hujah politik, bahawa pemberian tender secara terus kepada pertubuhan itu mempunyai “kicksback” seumpama ini. Penginapan tiada kait mengaitkan dengan matlamat pertubuhan itu. 

Sepatutnya kalaupun Ka Siong dan Noh Omar mempolitikkan berkaitan tender RM1.4bilion, hendaklah merujuk kepada salahguna kuasa, bukannya mempersoalkan mengapa pertubuhan itu diberikan kontrak RM1.4bilion. Ka Siong dan Noh Omar, jangan bakar kelambu, semata-mata mahu membunuh nyamuk. 

MP Ayer Hitam dan Tanjong Karang itu, perlu meminta atau mendesak SPRM masuk campur dengan menyiasat apa kah betul wang pertubuhan itu digunakan untuk penginapan semasa PRK Tg Piai.

2 comments:

Pak yop said...

Sprm kaa..tkyah laa..

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

Blog Archive