Tuesday, October 15, 2019

PEMBALAKAN SABAH-DENDAM YANG TIDAK SUDAH

1. KERANA terhalang menjual Yayasan Sabah, maka kejadian itu bukan sahaja punca permusuhan juga menjadi dendam. 

2. Untuk menterbalikkan persepsi rakyat, maka dicipta berbagai cerita, bahawa pembalakan khususnya yang melibatkan konsensi Yayasan Sabah (yang telah dihalang dijual pada tahun 1994) kononnya telah dijamah dengan rakusnya oleh pemimpin Barisan Nasional khususnya Tan Sri Musa Aman. 

3. Mereka ini menafikan bahawa era Musa, kelulusan pembalakan hanya boleh dilakukan oleh Dewan Undangan Negeri (DUN), dan tiada kuasa mana-mana pihak termasuk Ketua Menteri. 

4. Untuk memalitkan imej buruk kepada Musa, maka dibuat dakwaan di mahkamah, bahawa Musa terlibat mendapatkan keuntungan peribadi daripada pembalakan. Kes itu masih dalam pengurusan mahkamah, walaupun Musa telah dituduh lebih setahun yang lalu. 

5. Mereka ini cuba menafikan rekod sebenar perkembangan keluasan hutan Sabah daripada tahun 2002 hingga tahun 2017. Pada tahun 2002 keluasan hutan Sabah adalah 838 ribu hektar. Lima belas tahun kemudian, keluasan itu meningkat kepada 1.87juta hektar. Peningkatan ini, merupakan jawapan kepada dakwaan, kononnya, di era Tan Sri Musa Aman sebagai Ketua Menteri, berlakunya pembalakan yang tidak terkawal. Dalam tempoh 15 tahun, keluasan hutan bertambah lebih satu juta hektar atau purata 67ribu hektar setahun. 

6. Pada era Musa, pembalakan berskala besar Kerajaan Negeri telah diberhentikan sepenuhnya di tiga kawasan utama iaitu Ulu Segama, Malua dan Kalumpang pada 2007. Pemberhentian ini walau pun telah mengurangkan pendapatan Kerajaan Negeri sebanyak RM1 bilion dalam bentuk royalti balak, tetapi ia telah menyelamatkan 240,000 hektar kawasan di bawah Pengurusan Hutan Lestari, pemuliharaan habitat orangutan dan koridor hidupan liar yang lain. 

7. Serentak dengan itu kerajaan negeri memperkenalkan pengurusan hutan secara mampan (SFM) dimana 53% daripada keluasan negeri Sabah atau 3.9 juta hektar diletakkan sebagai rizab hutan, kawasan perlindungan dan kawasan pemuliharaan hidupan liar. Manakala, 30% atau 2.2 juta hektar dijadikan kawasan Perlindungan Hutan Sepenuhnya (Totally Protected Areas); ini termasuklah Maliau Basin dan Danum Valley. Pendekatan ini selaras dengan ketetapan yang diwajibkankan oleh Kesatuan Antarabangsa untuk konservasi Alam semulajadi (IUCN). 

8. Di era kerajaan lalu, walaupun pengguna media sosial kerap berkongsi lori-lori balak mengangkut kayu-kayu bulat, akan tetapi, lori-lori itu bukan daripada Sabah, akan tetapi daripada kawasan lain, seperti Papua New Guinea (PNG) atau negara jiran, Indonesia. 

9. Pada Julai 2018, Kerajaan Baharu Sabah telah mengaktifkan semula Jawatankuasa Pembenterasan Pembalakan Haram di Jabatan Ketua Menteri, selaras dengan peruntukan di bawah Enakmen Hutan 1968, namun apa yang berlaku selepas itu, jalan-jalan di Sabah terutama di kawasan pedalaman di mana hutan kekal berlokasi, siang malam di dapati lori-lori balak mengangkut kayu-kayu bulat yang lurus-lurus, yang biasa jenis kayu seumpama ini, hanya di dapati di hutan-hutan dara. 

10. Pada akhir bulan Julai sehingga awal bulan Ogos, Sabah digemparkan dengan sebuah lori bermuatan kayu bulat terbalik di jalan Sepulut, sehinggakan didapati puluhan lori mengangkut balak tersekat. Ekoran kejadian itu, Pengarah Hutan Sabah, terpaksa membuat kenyataan, bahawa kayu-kayu adalah milik syarikat-syarikat yang mempunyai konsisi membalak, selain milik Yayasan Sabah. Malah salah seorang pengurus syarikat konsisi membuat kenyataan, bahawa kayu-kayu yang ditebang itu berasal daripada kawasan konsisi mereka. 

11. Sebaik Kerajaan Sabah bertukar, Datuk Shafie Apdal telah mengumumkan, bahawa eksport kayu bulat telah dihentikan, sebaliknya, kayu-kayu yang ditebang, hanya untuk indutsri tempatan. Memandangkan jumlah kayu bulat yang ditebang cukup banyak jumlahnya, sedangkan belum ada pengwujudan kilang-kilang memproses yang baharu, maka ada lah cukup diragui kemana kayu-kayu itu di hantar? 

12. Melihat kepada kerapnya lori-lori balak di dapati di jalan-jalan Sabah sejak akhir-akhir ini, maka adalah tanggungjawab kerajaan Sabah hari ini, untuk memberi penjelasan, apa kah polisi pembalakan Sabah telah berubah? Jika telah berubah, maka mencapai 30% keluasan hutan kekal daripada land mass negeri, tidak akan tercapai pada tahun 2025. 

13. Jika polisi pembalakan Sabah berubah, maka rakyat Sabah perlu diberi tahu, bahawa era Tan Sri Musa sebagai Ketua Menteri, merupakan era konservasi hutan Sabah yang amat berjaya, bukan era penebangan hutan seperti mana dakwaan para pemimpin kerajaan sekarang, semasa mereka sebagai pembangkang. 

14. Akhir-akhir ini, Yayasan Sabah sudah menandatangi beberapa MOU bersama syarikat swasta untuk tujuan pembalakan, antaranya di kawasan pedalaman seperti Tenom dan Nabawan. Faktor dendam Shafie kerana terhalang membalak konsensi Yayasan Sabah pada tahun 1994, akhirnya terubati, impaknya nanti, generasi akan datang akan mewarisi tanah-tanah tandus.

4 comments:

Anonymous said...

Mmg. JAHATnya si syafie dan puaka2 WARISAN HOMO-si PENJILAT2 DUB*Q berLENDIR HANYIR berNANAH puaka2 Pendatang2 PARIA/CINA-si BANGKAI2 ANJING Zionis Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai BABI homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Habis si syafie bangkai BABI ni dgn. ANAK BERANAK PEROMPAK/PERASUAH dia dan rejim WARISAN HOMO/PH-DAP bangkai BABI ni MEROMPAK akan YAYASAN SABAH dan rakyat BUMIPUTERA Sabah, serta terus menJAHANAMkan BERIBU2 HEKTAR ALAM SEKITAR Sabah/Borneo yg. begitu INDAH termsk. LAUT dan HUTAN2 ASAL TROPIKA yg. berJUTA thn!!!

Jadi, mana si BETINA Latheefa koya/SPRM bangkai BABI paling TAK guna tu oi??!! Dan mana juga si BETUNA SUNDAL PELACUR MOSSAD dr. SARAWAK REPORT dan si ANJING2 NGO MOSSAD/CIA/PERIOSIK JERMAN Bruno Manser tu, yg. hanya tau MENYERANG pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu kita dr. UMNO/BN oi?!!! Lihat artikel2 mat BERNAS ini, di -

https://sabahkini2.com/en/news/2071/1000-pekerja-sfi-sengsara-komplot-kerajaan-warisan-gtc-syarikat-china-singkir-syarikat-bumiputera-ppsb/view

1000 pekerja SFI sengsara: Komplot Kerajaan Warisan, GTC, syarikat China singkir syarikat Bumiputera PPSB!

SabahKini2 com
Jul 07, 2019;

2. https://sabahkini2.com/en/news/2153/ketua-konservator-hutan-sabah-mengaku-49-lori-balak-tular-libatkan-konsesi-yayasan-sabah-/view

Ketua Konservator Hutan Sabah mengaku 49 lori balak tular libatkan konsesi Yayasan Sabah.

SabahKini2 com
Aug 09, 2019; dan di

3. https://sabahkini2.com/en/news/2299/mengejutkan-yayasan-sabah-dikuasai-keluarga-suku-sakat-shafie-apdal-jamalul-kiram/view

Mengejutkan! ... Rupanya Yayasan Sabah kini dipenuhi Keluarga, suku sakat Shafie Apdal dan Jamalul Kiram ...

SabahKini2 com

Oct 15, 2019


Anonymous said...

Lihat juga KOLEJ UNIVERSITI YAYASAN SABAH (UCSF) yg. MAJORITI tenaga PENGAJAR/PEKERJA dan PELAJAR2nya dr. bangsa BUMIPUTERA kita yg. MISKIN - diANIAYA, diDISKRIMINASI dan diTINDAS habis2an sdgkan boleh pula si PEROMPAK2/PERASUAH2BANGKAI2 BABI syafie HOMO dan rejim WARISAN/PH-DAP bangkai BABI homo JIJIK Zionis ISrael ni - menghabiskan WANG berJUTA2 utk. membeli MERCEDES2 JERMAN utk. KABINET Perompak-PERASUAH depa ni, hasil dr. PEMBALAKAN2 HARAM depa - mcm. wang rakyat SABAH tu, terutamanya bangsa BUMIPUTERA SABAH, si KEPALA2 BAPA PEROMPAK2/PERASUAH2BANGKAI2 BABI syafie HOMO dan rejim WARISAN/PH-DAP bangkai BABI homo JIJIK Zionis ISrael ni punya!!

Patutnya PEKERJA2 dan PELAJAR2 UCSF amat MALANG kita ni - buat LAPURAN POLIS dan pd. SPRM cepat2! Itulah, mana juga si BETINA Latheefa koya/SPRM bangkai BABI paling TAK guna tu oi??!! Lihat artikel2 amat BERNAS ni, di -

1. https://sabahkini2.com/en/news/2292/lagi-kolej-universiti-yayasan-sabah-3-bulan-tiada-gaji-buang-pekerja-aniaya-rakyat/view

Kolej Universiti Yayasan Sabah 3 bulan tiada gaji, buang pekerja aniaya rakyat ...

SabahKini2 com

Oktober 12, 2019;

2. https://sabahkini2.com/en/news/1528/dah-3-bulan-kami-tidak-dibayar-kata-pekerja-kolej-universiti-yayasan-sabah-/view

KOTA KINABALU: Seramai 57 orang kakitangan Kolej Universiti Yayasan Sabah (UCSF)

SabahKini2 com

Dec 21, 2018; dan di

3. https://sabahkini2.com/en/news/2300/sah-kerajaan-warisan-beli-mercedes-benz-e350-harga-rm399888-untuk-menteri-kabinet-sabah/view

Sah! Kerajaan Warisan beli Mercedes-Benz E350 harga RM399,888 untuk Menteri Kabinet Sabah

SabahKini2 com

October 14, 2019;



Anonymous said...

Inisatu lagi LEGASI amat DAJAL si syafiee HOMO ANJING dr. WARISAN jijik-si KULI Anjing SAMPAH PENGGANAS/PENJAJAH/PENIPU/PERASUAH/PEROMPAK/PENIPU/PENYANGAK DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni - nak jual PULAU SULUG, yg. sebhg. dr. TAMAN NEGARA TUANKU ABD. RAHMAN pula pd. PENJAJAH JEPUN!! Kat BARAT pun, tak akan depa JUAL mana2 TAMAN NEGARA depa pd. PENJAJAH ASING!!!

Sebenaqnya, JEPUN amat SIAL ni, bersama GENG PENGGANAS NATO/US-ISrael dia nak MENAKLUK akan LAUT CHINA SELATAN kita (juga di Semenanjung) yg. amat KAYA dgn. MINYAK/GAS dan ZIRCON/THORIUM/URANIUM di GUNUNG2 BERAPI bawah dasar laut (utk. pembuatan SENJATA NUKLEAR Barat-ISrael adn SEKUTU"nya termsk. JEPUN BABI ni, sampai ke akhir zaman)!!! Lihat di –

http://sabahkini2.com/en/news/2075/kerajaan-warisan-akan-jual-pulau-sulug-kepada-syarikat-jepun-/view

Kerajaan Warisan akan jual Pulau Sulug kepada syarikat Jepun?


Sabah Kini2 com

Jul 09, 2019

Anonymous said...

Dan kenapa si BETINA latheefa koya/SPRM PENIPU BANGKAI BABI oi - yg. terus SENYAP psl. KES2 RASUSAH/ROMPAKAN Dana RISDA sbnyk. $15 JUTA sbg. wang pendahuluan yg. terus LESAP, dr. projek PEMBELIAN Tanah di Tongod, Sabah pd. 2014, yg. GAGAL, oleh si syafie HOMO dan geng2 Warisan HOMO dia!!! CELAKA betul!!!!!

1. https://sabahkini2.com/en/news/2267/peguam-menteri-warisan-sabah-michael-p-ubu-antara-21-peguam-diburu-polis-kes-pecah-amanah/view

Peguam Warisan Michael P Ubu bukan saja diburu SPRM malah kini diburu PDRM.

SabahKini2 com
Oct 3, 2019;

2. https://sabahkini2.com/en/news/2101/sprm-digesa-buru-peguam-michael-ubu-skandal-tanah-risda-libatkan-peter-anthony/view

SPRM digesa buru Peguam Michael Ubu skandal tanah Risda libatkan Peter Anthony

SabahKini2 com
Jul 19, 2019; dan di

3. https://sabahkini2.com/en/news/2184/kitingan-gesa-sprm-perlu-adil-siasat-kes-rasuah-risda-shafie-peter-michael-p-ubu/view

Kitingan gesa SPRM perlu adil siasat kes rasuah Risda, Shafie, Peter, Michael P Ubu

SabahKini2 com
Aug 26, 2019

Blog Archive