Tuesday, October 15, 2019

MELAUNG SAJA-TIDAK AKAN KE MANA

6 Oktober lalu, penulis sempat menghadiri kongres Maruah melayu di stadium melawati, shah alam yang berkapasiti tempat duduk 15,000 manakala gelanggang pula 1,000 kerusi.

Walaupun ada kerusi kosong, samada di tempat duduk stadium atau gelanggang, ianya tidak sampai ratusan. 

Saya tidak mengira berapa orang yang berada dalam stadium, namun melihat kedudukan kerusi yang hampir penuh, baik di tempat duduk stadium mahupun digelanggang, jumlah yang hadir paling sedikitpun 14,000. Jumlah itu hanya dalam stadium,belum mengambil kira mereka yang duduk dalam kemah-kemah yang disediakan, yang jumlahnya sekilas pandang, separuh daripada yang ada dalam stadium. 

Sebenarnya, samada di luar atau dalam stadium, semua yang hadir akan dapat mengikuti apa yang berlaku, kerana telah disediakan skrin-skrin besar yang memberi gambaran suasana sebenar. 

KMM itu merentasi sempadan politik, kerana ianya dianjurkan oleh 4 IPTA, UM, UPM, UiTM dan UPSI. Acara itu dilain dirasmikan oleh Tun Dr Mahathir juga dihadiri oleh para pemimpin melayu merentasi sempadan politik, termasuklah daripada Umno dan Pas. 

Penulis juga sempat melihat para pemimpin daripada Sabah, khususnya wakil rakyat daripada PPBM Sabah, termasuklah Datuk Hajiji Haji Noor, walaupun penulis hanya ternampak daripada jauh. 

Kehadiran penulis pada acara itu, sebenarnya dapat melihat sendiri, bagaimana perasaan kaum melayu dalam senario politik tanah air pasca PRU-14. 

Tun Mahathir dalam ucapan perasmian beliau, tidak dapat menyembunyikan daripada segi bahasa badan dan lenggok ucapan, bahawa beliau dalam keadaan tersepit, bagaikan durian dengan timun, meskipun mempunyai kedudukan sebagai Perdana Menteri. Berasaskan kepada keadaan itu, maka menerusi kongres itu, perkara pokok yang cuba digambarkan oleh Tun, adalah kedudukan melayu hanya boleh diubah oleh kaum melayu sendiri. 

Melayu di negara ini sudah berpecah enam, menurut Perdana Menteri. Kerana berpecah itu, maka kaum melayu bergantung kepada kaum lain untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan. Kerana keadaan itu, maka berlakulah ketergantungan dan terhutang budi, sebab itu, kaum melayu dalam senario sekarang terpaksa menerima hakikat itu. 

Penulis sebenarnya tidak faham apa yang cuba disampaikan menerusi kongres itu, kerana kongres itu hanya bercorak laungan kata-kata, terlalu sukar dizahirkan menerusi perbuatan. Mengapa? Seperti kata Tun Dr Mahathir melayu telah berpecah 6!!!. Dalam senario politik sekarang, melayu Bersatu (PPBM), Amanah, PKR bergabung dalam Pakatan Harapan, manakala melayu UMNO dan Pas dalam Muafakat Nasional, manakala melayu PUTRA (Perkasa) bersendirian. 

Di Sabah pula, terbahagai kepada beberapa bahagian, (meskipun ada yang alergi mengunakan istilah melayu, kerana kononnya melayu tidak terdapat di Sabah), kerana Sabah menggunakan istilah bumiputera. Baik lah, penulis guna istilah bumiputera. Bumiputera Sabah terbahagi juga kepada beberapa kelompok, kelompok Warisan, Umno Sabah, PBS, STAR, PPBM Sabah dan parti kecil seperti USNO dan parti kecil lain yang berasaskan bumiputera. 

Seperti di Semenanjung, jika melayu di Semenanjung merasa tersepit seperti mana digambarkan oleh Tun Dr Mahathir, bumiputera di Sabah bukan berkeadaan demikian, akan tetapi perbuatan pimpinan bumiputera Sabah lebih suka menekan sesama bumiputera sendiri, pada masa yang sama mendodoi kaum lain.

4 comments:

Anonymous said...

BUDAK2 SEKOLAH AGAMA pun nak diJAHANAMkan MORAL dan AQIDAH depa - utk. KETAGIH gila SEKS HOMO mcm. ANJING2 KURAP BUAS TERTONGGENG DUBOQ JIJIK!!! LIhat di -

https://www.ismaweb.net/2019/10/15/haram-pertikai-hukum-allah/

Haram pertikai hukum Allah

Tajuk Pertandingan Debat Piala Tun Razak unsur pemikiran liberal

Oleh Siti Hafidah

Isma web net
15/10/2019

Makin GILA BABI si BARUA2 BANGKAI2 BABI-si JANTAN2 HOMO 'Islam'/'Melayu' BANGKAI2 BABI-si PENJILAT2 PENJILAT2 DUB*Q berLENDIR HANYIR BERNANAH KEPALA2 BUTOH Anwar PARIA HOMO/kit siang/guan eng/ramasamy/kulasegaran/gobind DAP bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael ni!! Bila nak MAMPOS puaka2 BINATANG GILA SEKS HOMO ni oi?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mana POLIS oi?!! Ini mengHINA/mengGERTAK ISLAM/umatnya, Agung sbg. KETUA AGAMA ISLAM dan UNDG2 PERLEMBAGAAN 3, serta MENIPU psl. ISLAM!! TANGKAP cepat PENGANJUR2 GILA SEKS HOMO BANGKAI2 BABI kat SEKOLAH AGAMA ni cepat!!!!!

Anonymous said...

Tgk. lagi bagaimana ISLAM/umatnya terus diSERANG habis2an oleh si si BARUA2 BANGKAI2 BABI 'Islam'/'Melayu' G25 NAZI LIBERAL EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS-si puaka2 HOMO-PENJILAT2 DUB*Q berLENDIR HANYIR BERNANAH si BANGKAI2 BABI Anwar PARIA HOMO/kit siang/guan eng/ramasamy/kulasegaran/gobind DAP parti sampah DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING!!!

Adakah patut si NAZI KEPALA2 BUTOH G25 HOMO LIBERAL yg. amat RASIS/FASIS/SUPREMASIS ni juga menggelar pihak PENGURUSAN Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Universiti Malaya (UM), Universiti Teknologi MARA (UiTM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM), yg. termsk. SULTAN2 Islam/Melayu kita serta PM MAHATHIR/PPBM - sbg. puak ‘NAZI' - kerana MENGANJURkan KONGRES MARUAH MELAYU; sdgkan HAK/IDENTITI/WARISAN/SEJARAH bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita dan bangsa BUMIPUTERA lain diLINDUNGI mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 153?!!! BABI lu si puaka2 HOMO G25 BANGKAI BABI! Sdgkan si anwar paria HOMO dan pelajar2 dr. puaka2 PENDATANG DAP bangkai BABI boleh pula berDEMO atau menganjurkan SEMINAR2 politik HARAM JADAH rasis/fasis/supremasis depa selama ni kat UNIVERSITI2, termsk. mengHINA YAB DS Najib terCINTA kita dgn. poster2 'badut' !! Lihat di -

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2019/10/14/g25-asks-four-public-universities-to-explain-role-in-malay-dignity-congress/1800099

(AWAS. Ini media SAMPAH BANGKAI BABI DAPpembunuh!!!)

G25 asks four public universities to explain role in Malay Dignity Congress

By john Bunyan
14 Oct 2019

Nota:

Bangsa Orang Asal/Pribumi/Bumiputera ISLAM/MELAYU kita - adalah dari pelbagai suku kaum atau subetnik, cthnya suku kaum Sungai, Jawa, Bugis, Melanau, Banjar, Sulu, Sulok, Irranun, Cagayan, Bajau, Acheh, Minang, Deli, Melayu Brunei, Obiyan dan sbgnya, dr. Sabah/Sarawak dan Semenanjung kita!!

Anonymous said...

Maka, demi ALLAH SWT, ISLAM/umatnya, seluruh bangsa BUMIPUTERA kita dan TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni – mmg. pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu yg. TULEN kita dr. UMNO-PAS-PPBM-KEM AZMIN mesti BERSATU segera - utk. MENUBUHkan KERAJAAN baru SEKARANG juga, dan mengHALANG habis2an anwar PARIA HOMO jadi PM HOMO amat JIJIK dan KEJI yg. PERTAMA kat NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan TPM dia dr. TUAN guan eng bangkai ANJING dia, si bangkai SAMPAH DAP ANJING kurap HOMO jijik ZIONIS ISrael , dibawah hak asasi 'KESAMAAN' SAMPAH, RASIS, FASIS dan PENIPU Zionis depa - kerana PRU 15 dan masa hadapan, mmg. akan diSABOTAJ habis2an oleh PENGGANAS2 SPR-Bersih DAPpembunuh tu, mcm. PRU14 (apalagi pengganas MOSSAD/CIA-SOROS dan KULI2 DAPpembunuh/PariaKR-anwar PARIA HOMO depa, yg. berPUSAT di SWITZERLAND, iaitu BERSIH - dah kuasai SPR baru haram jadah tu HABIS2an)!!

Lihat artikel amat BERNAS dan BERANI ni dr. Timbalan Presiden UMNO, YAB DS Mohamad Hasan ni, di -

https://www.ismaweb.net/2019/10/08/esok-tubuh-kerajaan-baru-kalau-betul-pm-jujur-nak-perkasa-islam/

Esok tubuh kerajaan baru kalau betul PM jujur nak perkasa Islam

Ucapan Tun M di kongres sahkan Islam, Melayu terhakis di bawah PH

Oleh Siti Hafidah

Isma Web net
08/10/2019

Anonymous said...

Kenapalah UM ni TAKUT sgt. dgn. PELAJAR2 PENGGANAS DAP bangkai BABI ni oi?!!!

Tgklah sebuah pertubuhan pelajar PENGGANAS/PENJAJAH Cina NAZI Rasis/Fasis/Supremasis DAP Bangkai BABI homo JIJIK Zionis ISrael ni, Umany homo KEPALA BUTOH - punyalah KURANG AJAQ; berDEMO dan memPROVOKASI terhdp. seorg. lagi PEMIMPIN Orang Asal Islam/Melayu kita, Naib Canselor UM Islam/Melayu kita, YAB Dr Abdul Rahim Hashim, masa KONVOKESYEN UM sdg. berLANSUNG, yg. juga dihadiri oleh Sultan Perak (sblm. ni si NAZI pelajar PENGGANAS Cina DAP BABI ni telah menSABOTAJ akan program YAB DS Najib terCINTA kita di RESTORAN UM)!!

Patutnya dipanggil POLIS dan TANGKAP si pelajar PENGGANAS DAP BABI ni!!!! Jadi mana juga suara puaka2 HOMO 'Melayu' liberal G25 NAZI tu utk. MENGUTUK si Pendatang NAZI Cina DAP ANJING ni yg. asyik bebas berDEMO POLITIK rasis/FASIS/SUPREMASIS DAP bangkai BABI depa kat UNIVERSITI2 kita ni oi, tapi asyik nak TUTUP mulut pemimpin2 dr. bangsa2 ORANG ASAL Islam/Melayu kita?!! Itulah, si puaka2 Pendatang2 NAZI PARIA/CINA-si BANGKAI2 ANJING Zionis Parasit EKSTREMIS/RASIS/FASIS/SUPREMASIS sampah DAP PERASUAH/PEROMPAK/PENJAJAH/PENGGANAS/PENIPU/PENYANGAK bangkai BABI homo jijik ZIONIS ISrael tu, yg. amat KOTOR dan BUSUK mcm. BANGKAI ANJING ni - hanya nak KEBEBASAN BERSUARA utk. depa shj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KEPALA BUTOH lu DAP BANGKAI BABI!!!

Kat BARAT pun - TAK kan berlaku mcm. ni di mana KONVEKESYEN sesebuah UNIVERSITI boleh diSABOTAJ dan diHINA/diGERTAK pula, Canselor dan Naib Canselor, apalagi oleh PENDATANG2 Rasis/Fasis/Supremasis mcm. si PENDATANG Cina NAZI DAP BABI ni!!! Kat Malaysia sj. PENDATANG2 NAZI Cina/Paria DAP BABI PENAKUT ni berani nak tunjuk KEANGKUHAN depa dgn. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita di TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!! Lihat di -

1. http://taipingmali.blogspot.com/2019/10/majlis-konvo-um-tercemar.html

Majlis Konvo UM Tercemar

Taiping Mali Blogspot com
15 Oktober 2019; dan di

2. https://sabahkini2.com/en/news/1781/video-dap-arah-mahasiswa-cina-umany-raykat-provokosi-program-santai-najib/view

(VIDEO) DAP arah mahasiswa cina 'Umany Raykat' provokosi program santai Najib.

Sabah Kini2 com
Mar 23, 2019

Blog Archive