Friday, June 28, 2019

EMPANGAN PAPAR : JIKA SAYA PEMIMPIN? SAYA SOKONG

JIKA saya pemimpin mana-mana parti politik, saya pasti menyokong pembinaan empangan di Sabah, kerana ianya boleh menjamin bekalan air kepada pengguna. 

Air merupakan keperluan asas rakyat, selain boleh juga menyokong perindustrian, misalnya industri "air minuman botol". 

Bagi kawasan Pantai Barat, daripada Papar sehingga Tuaran, bekalan yang sedia ada hanya mencukupi sehingga tahun 2022, dan jika tiada tambahan bekalan, maka kawasan-kawasan yang disebutkan akan mengalami kekurangan bekalan yang amat teruk.

Melihat kepada keadaan itu, maka kerajaan lalu telah mencadangkan membina empangan di Ulu Papar pada tahun 2008 kerana hanya kawasan itu memenuhi persyaratan untuk dibina empangan.

Empangan yang dicadangkan itu kemudiannya dinamakan Empangan Kaiduan, telah mendapat halangan daripada pihak-pihak pembangkang masa itu, kononnya rakyat tidak memerlukan.

Pihak-pihak pembangkang berselindung atas nama NGO untuk menentang pembinaan itu, malah mereka mendapat sokongan daripada MP pembangkang masa itu.

Terlalu banyak masa dan perbelanjaan yang terpaksa ditanggung masa itu, untuk menerangkan kepada mereka yang membantah/menolak selain dibahas di Persidangan Dewan Undangan Negeri bertahun-tahun.

Antara para penentang itu, kini telah sebahagian pemimpin kerajaan hari ini. 

Memangpun empangan itu perlu dibina, jika tidak, masalah air akan berlaku.

Jika kerajaan sekarang mahu membina empangan itu, bermakna, semasa membangkang dahulu, mereka belum nampak betapa mustahaknya empangan tersebut. Adalah menjadi pengajaran kepada sesiapa sahaja, termasuk ahli poiltik, jangan hanya membangkang, kerana berada pada pembangkang, akan tetapi perlu juga bertindak rasional dan bersesuaian dengan fakta. Kalau sesuatu cadangan adalah betul, maka ianya perlu disokong, tanpa mengira, kedudukan dan fahaman politik.

Kerajaan lalu, telah mengambil kira, bahawa pertambahan penduduk bagi kawasan Pantai Barat akan berlipat ganda, dan memerlukan bekalan air sekurang-kurang 1,000 MLD sehingga tahun 2050.

2 comments:

Anonymous said...

GILA BABI betul si PENDATANG PARIA amat RASIS pd. ISLAM/umatnya, si BANGKAI ANJING kulasegaran DAP PENGGANAS/PENJAJAH homo JIJIK Zionis ISreal ni! Nak ambil PEKERJA2 ASING dr. AFRIKA pula - sdgkan MENYUSAHkan PEKERJA2 se ISLAM Indonesia/Bangladesh kita utk. dpt. PERMIT2 KERJA, termsk. di mana DOKTOR2 DAPembunuh sengaja MENGGAGALkan pemeriksaan kesihatan depa supaya depa terus jadi PATI2 yg. dpt. diLAYAN mcm. HAMBA2 ABDI, termsk. diBUNUH sewenangnya oleh MAJIKAN2 DAPembunuh, terutamanya sbg. BURUH2 KASAR!!! Lihat di -


https://www.malaysia-today.net/2019/06/29/putrajaya-pertimbang-pekerja-asing-dari-afrika/

Putrajaya pertimbang pekerja asing dari Afrika

By MT Webmaster

Malaysia Today net
On Jun 29, 2019

Maka, ini amat BAHAYA pd. bangsa Orang Asal ISLAM/MELAYU kita kerana PENGGANAS2/PEMBUNUH2 Afrika ZIONIS terutamanya puaka2 ZIONIS Biafra dr. NIGERIA yg. amat GANAS dan BUAS, yg. amat BENCI akan ISLAM/umatnya dan diTAJA oleh ISrael/MOSSAD-CIA - bahkan depa sudahpun makin MENGGANAS kat NEGARA ISLAM kita ni!!! Depa inilah disyaki sbg. PENYAMAQ2 PENGGANAS Boko Haram tu (mcm. Pengganas kanibal DAESH/IS diTUBUHkan oleh CIA/MOSSAD) – utk. MENAKLUK Lautan Atlantik dan URANIUM/THORIUM yg. BERLAMBAK kat NIGERIA dam seluruh LAUTAN ATLANTIK tu!! Lihat di -

Group declares independence fromNigeria: The Biafra Zionist Federation leader, Benjamin Onwuka also declared himself, the interim President of Biafra.

Pulse NG
08/01/2017

Dah jelas DAPembunuh amat dajal sdg. MENGEPUNG Orang2 Asal ISLAM/MELAYU kita utk. diBUNUH dlm. GENOSID tak lama lagi- melalui MILITAN2 PENGGANAS depa dr. HindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka dan ZIONIS Afrika spt. puak BIAFRA Zionis dr. NIGERIA ni!!!

CELAKA lu si si yiddin-GILA SEKS dgn. bini CINA Hakim PARIA oi(si BETINA ni disyaki EJEN DAPembunuh, maka yiddin dah kena BLACKMAIL oleh DAPembunuh sampai dia MAMPOS)!!!!!!

Anonymous said...

Lagipun ini PENIPUAN pg. UNDG2 NEGARA - sbb. KUASA Pengambilan Pekerja2 ASING terletak pd. KDN, bukan bawah KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni - sbb. ini paling UTAMA, berkaitan dgn. KESELAMATAN negra dan rakyat!!!! Mana KETUA POLIS NEGARA oi?!!!

Blog Archive