Monday, May 13, 2019

PERUBAHAN SELERA POLITIK SABAH

TIDAK boleh dinafikan, bahawa selera politik Sabah sudah berubah.

Pertanda perubahan itu, apabila Parlimen Tenom kawasan majoriti bumiputera dimenangi calon DAP pada PRU-14.

Perubahan itu dibuktikan lagi pada PRK Sandakan, apabila dua kawasan majoriti bumiputera Kg Sim-Sim dan Pulau Berhala berjaya ditembusi parti DAP.

Adalah lumrah bahawa perubahan itu dituntut oleh parti-parti seperti Warisan, UPKO dan PPBM, namun pada hakikatnya, memangpun selera pengundi Sabah sudah berubah.

Kerana selera politik Sabah sudah berubah, maka parti-parti seperti Warisan, UPKO dan PPBM, hanya perlu bergerak sesuai dengan selera itu. Manakala parti-parti pembangkang perlu mencari formula menyanggah arus perubahan selera itu.

Menyanggah arus perubahan selera pengundi atau rakyat perlu anjakan paradigma yang mutakhir.

Adalah tidak silap bagi Datuk Hajiji Noor, Pengerusi Penaja PPBM Sabah berkaitan komen beliau pada keputusan PRK Sandakan, bahawa sengatan Umno sudah tidak ampuh lagi di Sabah selepas kemasukkan PPBM ke Sabah.

Penulis melihat, selera perubahan politik Sabah tidak dapat dibendung lagi, dan pilihan mereka pada masa ini adalah parti-parti yang berkolaborasi dengan Pakatan Harapan.

Melihat sejarah politik Sabah, selera perubahan itu biasanya berterusan sekurang-kurangnya dua penggal.

Selera perubahan politik Sabah, tidak semestinya mengikuti selera rakyat Semenanjung, seperti mana ditunjukkan pada PRK Sandakan, walaupun petanda perubahan selera pengundi di Semenanjung telah berlaku selepas PRU-14, seperti mana ditunjukkan menerusi PRK Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau.

7 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

PEMBETULAN:

JGN. dok percaya PENGGANAS SPR PENIPU HARAM JADAH, yg. dah diKUASAI oleh PENGGANAS BERSIH tu!!!!!! Nak MENIPU kononnya, PENGUNDI kurang dan majoriti ‘Islam‘ menyokong DAP anjing ni, di SABAH!!! Lagipun, PATI2 terutamanya dr. FILIPINA dan CHINA, yg. senang dpt. IC PALSU pun, BERLAMBAK kat Sandakan dan seluruh SABAH, termsk. MENYAMAQ skrg. sbg. umat Islam terutamanya dr. FILIPINA tu!! Lagipun, DAPembunuh yg. mat RASIS ni juga berjaya MENGHASUT bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu dr. pelbagai SUKU KAUM di SABAH berpecah, dan juga MENGHASUT supaya bangsa BUMIPUTERA KRISTIAN membenci ISLAM/umatnya, terutamanya bangsa MELAYU kita!!

Si PENGGANAS2 SPR/BERSIH ni disyaki akan BERPURA bagi pihak lawan menang PR yg. amat kecil, tapi yg. lebih besar dan penting mcm. di Sandakan ni - akan diSABOTAJ!!! Inilah juga yg. akan terjadi dlm. PRU 15!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PRU14 dan PRK Sandakan sebenaqnya telah diSABOTAJ habis2an - oleh si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PENIPU/PERASUAH/PENYANGAK DAPbangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael amat RASIS, mcm. dlm. PRU14!! Apalagi SPR baru ni, sudah diKUASAI oleh 'NGO' PENGGANAS/PENJAJAH asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih, yg. diTAJA oleh Pengganas2/Pembunuh2/Perasuah2/Perompak2 Zionis CIA/MOSSAD-SOROS, dan telah bersama NGO Veteran PENGKHIANAT, Patriot, utk. mengHASUT POLIS, TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR, utk. menSABOTAJ PRU14 dan MENDERHAKA kpd. DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH terTINGGI ATM, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN per. 41 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA) dan KETUA UTAMA NEGARA mengikut UNDANG2 PERLEMBAGAAN 32, serta sbg. KETUA UNDG2 dan PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen!!

Kenapa POLIS bah. TERORISMA boleh memBIARkan si PENGGANAS asing ZIONIS Bersih CIA/MOSSAD-SOROS ini, yg. merupakan SENJATA DAPbangkai HOMO jijik ZIONIS ISrael ni, masuk campur hal ehwal NEGARA ISLAM berdaulat kita ni?!!! KURANG AJAQ betul Bersih ini!!! Patut diTANGKAP2 anggota2 ‘NGO‘ Pengganas Bersih ni, yg. sekoq darinya adalah anggota SPR tu, sementara TIMBALAN PENGERUSI SPR yg. baru ini ini adalah penyokong atau anggota Bersih ni serta puak HOMO!! Ya, inilah jenis spesis SPR HOMO KULIT ANJING HARAM JADAH yg. BARU - yg. telah memPERMAINkan ISLAM/umatnya, UNDG2 PERLEMBAGAAN/NEGARA, DYMM YDPA dan TANAH MELAYU/NEGARA ISLAM, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!!! Lihat di -

1. https://www.abuleman.com/2019/02/saya-tak-kisah-lelaki-wanita-nk-tukar-jantina.html

'Saya tak kisah lelaki, wanita nak tukar jantina' – Azmi Sharom


Abu Leman com
Feb 14, 2019

Lihat bagaimana PENTINGnya PERLANTIKAN angota2 SPR yg. BERMORAL dan BERINTEGRITI berdasarkan UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara 114. Keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya.

(1) Suruhanjaya Pilihan Raya hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah terdiri daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang anggota lain.

(2) Pada melantik anggota Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam.

Dahlah bukan main lagi lu si PENJAJAH/PENGGANAS PN /DAPbangkai ANJING/PHomo nak MENIPU dan MEMBULI DYMM YDPA kita terdahulu!! Skrg. nak MEMBULI dan MENIPU pula DYMM YDPA baru kita!! Lihat juga di -

2. http://wak-labu.blogspot.com/2019/01/saya-sedia-letak-jawatan-kata-azhar.html (tapi AWAS: ini blog DALANG DUA MUKA)

Anonymous said...

Tgk. juga si PENGGANAS/PENJAJAH/PEMBUNUH PARIA hindu hindrafHOMO-TAMIL EELAM Sri Lanka DAPembunuh, yg. amat ANTI-ISLAM/umatnya, yg. makin BUAS ni - nak MENUNTUT lagi 'hak' PARIA Hindu depa, yg. kononnya diTINDAS, termsk. ‘hak‘ kerakyatan HARAM JADAH PENIPU utk. hampir SETENGAH JUTA (350,000) si PENJAJAH2 atau PATI2 INDIA (disyaki MAJORITI adalah PATI2 Tamil Eelam Sri lanka yg. mudah dpt. IC PALSU dr. INDIA dan NEPAL utk. masuk ke negara kita ini)!!! Ini TAK termsk. yg. mudah dpt. IC2 PALSU kita kemudiannya dan 200,000 anak2 PATI Bukan Islam dr. PARIA2 PENGGANAS Tamil Eelam SRI LANKA, NEPAL, INDIA, CHINA, FILIPINA,THAILAND, MYANMAR yg. akan dpt. KERAKYATAN tak lama lagi, melalui PENIPUAN ke atas UNDG2 PERLEMBAGAAN 15A, oleh si yiddin-GILA SEKS dgn. bini CINA Hakim (si BETINA ni disyaki EJEN DAPembunuh, maka yiddin dah kena BLACKMAIL oleh DAPembunuh sampai dia MAMPOS!!)!!! CELAKA betul!!! Lihat di –

https://www.ismaweb.net/2019/05/12/hindraf-2-0-minta-tambah-tujuh-kerusi-parlimen-wakil-india/ (AWAS: ini blog DALANG DUA MUKA)

Hindraf 2.0 minta tambah tujuh kerusi Parlimen:

Wakil India Wakil rakyat BN,PH dituduh ketepi isu berkaitan masyarakat India

fazleen safina

12/05/2019.



Anonymous said...

Ini disyaki SEBAB utama Presiden Angkatan Skuad Mubaligh Malaysia - saudara PENDAKWAH amat MULIA kita, Muhammad Zamri Vinoth Abdullah diSERANG habis2an oleh DAPembunuh, utk. MENUTUP MULUT beliau, oleh PENGGANAS ramasamy DAPembunuh-si PENAJA PENGGANAS/PEMBUNUH Tamil Eelam Sri Lanka (yg. masuk dgn. IC2 PALSU dr INDIA dan NEPAL, dan BERSARANG di KONDO2 MEWAH dgn. PENGURUSANnya dr. DAPembunuh, dan kemudian diberikan IC-IC negara kita yg. PALSU) kat NEGARA ISLAM kita ni!! Tgk. REPOT POLIS terhdp. PENGGANAS ramasamy ni, antara yg. BERLAMBAK - yg. telah diTUTUP sewenangnya oleh POLIS/KDN atau PEGUAM NEGARA PARIA rasis BANGKAI ANJING DAPembunuh tu!! CELAKA betul PENIPUAN ni!!! Lihat di –

1. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/454725/siasat-ngo-sokong-ltte
Siasat NGO sokong LTTE

Oleh Syalikha Sazili
Berita Harian Online

27 Julai 2018;

2. https://www.bharian.com.my/node/190189

Suspek serang Pesuruhjaya Tinggi Sri Lanka direman tiga hari

Oleh Nor Azizah Mokhtar

Berita Harian Online
6 September 2016; dan di

3. http://www.bhplus.com.my/berita/kes/2018/07/449963/laporan-polis-ke-atas-p-ramasamy

Laporan polis ke atas P Ramasamy

Oleh Mohd Helmi Irwadi Mohd Nor

Berita Harian Online
16 Julai 2018:

SEREMBAN: Pengerusi Skuad Mubaligh Negeri Sembilan, Mohd Umry Abdul Khois membuat laporan di Balai Polis Rahang di sini, semalam meminta siasatan dilakukan terhadap Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, P Ramasamy yang didakwa menyokong pemberontak Pembebasan Harimau Tamil Ealam (LTTE) di Sri Lanka.

Mohd Umry berkata, sewaktu berada di Wisma Mubaligh di Jalan Tuanku Antah, di sini, jam 2 petang kelmarin, beliau terbaca artikel dipaparkan di Facebook milik Presiden Angkatan Skuad Mubaligh Malaysia, Muhammad Zamri Vinoth Abdullah.

Katanya, artikel itu mendedahkan pembabitan Ramasamy yang menyokong LTTE malah terdapat sekeping foto menunjukkan ahli politik itu menyembah lambang AK-47 yang menjadi ritual puak pemberontak berkenaan. "Dr Ramasamy adalah Timbalan Ketua Menteri yang dibimbangi menggunakan kedudukan beliau untuk menyebarkan ideologi keganasan.

Keadaan ini begitu menggusarkan malah boleh mengancam keamanan negara," katanya ketika dihubungi, di sini, hari ini. Mohd Umry berkata, pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) digesa menjalankan siasatan segera berikutan tindakan itu boleh menggugat keharmonian masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Katanya, beliau percaya rakyat di negara ini akan menolak agenda mempromosi aktiviti keganasan dan mahukan kehidupan aman sejahtera. Sementara itu Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Thiee Hock dihubungi mengesahkan menerima laporan yang dibuat.......



tokwancha said...

Dlm politik sabah wang sangat berkuasa. Semua boleh dibeli. Jika anda masih ingat pr sabah 1994 macam mana tindakan last minute datuk lajim lompat parti ....itulah watak2 yg banyak dalam politik sabah. Termasuk ini Hajiji. Erti kesetiaan tidak ada. Yg penting wang.

Anonymous said...

Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafie HOMO warisan JIJIK-KULI DAP BANGKAI ANJING Zionis ISrael - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukri HOMO BANGKAI PARA-SIT/SPRM BANGKAI BANJING yg. makin TAK GUNA dan PEGUAM NEGARA PARIA PENIPU BANGKAI ANJING tu (sbb. tu shafiee HOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 mahathir PARIA kERALA tu sampai ada hampir 100 syari-kat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. Timbalan Setiausaha Bahagian Infrastruktur KKLW yg. TERLIBAT dlm. kes RASU-AH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia! Lihat di -

3. https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice wordpress com

July 6, 2018; dan di -

4. https://sabahkini2.com/en/news/1855/selepas-banglo-rm13-juta-kini-rumah-shafie-apdal-rm53-juta-no5-albion-street-london-terbongkar/view

Selepas Banglo RM13 juta kini rumah Shafie Apdal RM53 juta No.5 Albion Street London terbongkar

SabahKini2 com

April 15 2019.

Sendiri mau ingat la said...

Nak pru..duit mencurah2 lah masuk..klu mcm tu..kaye...kaye...kaye...

Blog Archive