Wednesday, May 22, 2019

DISEBALIK DAKWAAN EKONOMI SABAH TENAT

HALATUJU Musa Landasan Kukuh Ekonomi Negeri
MENURUT rekod kewangan Sabah, tahun 2002, hasil negeri hanya RM1.6bilion, dan rizab negeri RM184juta. Rekod inilah yang diwarisi Tan Sri Musa Aman, apabila beliau dilantik ke jawatan Ketua Menteri pada Mac 2003.

Hasil negeri pada tahun 2002, 70 peratus bergantung kepada kayu kayan. Bagi tujuan mengurangkan kebergantungan kepada kayu kayan, maka Musa memperkenalkan HALATUJU pembangunan & kemajuan negeri yang berunsurkan sumber-sumber lain, bukan berpaksi kepada sumber hutan.

Pada Disember, 2017, sebagai impak kepada HALATUJU, keluasan hutan kekal bertambah daripada 838 ribu hektar tahun 2002 kepada 1.87juta hektar, peningkatan 1,032 juta hektar atau 123.15 peratus atau dalam tempoh 15 tahun sebagai Ketua Menteri, purta tahunan penambahan hutan kekal 8.21 peratus.

Demikian juga hasil negeri, pada Disember 2017 berjumlah RM4.1bilion, peningkatan RM2.5bilion atau 156.25 peratus atau dalam tempoh 15 tahun purta kenaikan 10.42 peratus.

Bagi rizab negeri pula telah meningkat RM3.556bilion atau purata 128.84 peratus setahun.

Pada Jun, 2018 semasa sidang DUN Sabah, Datuk Shafie Apdal sendiri mengakui bahawa rizab kerajaan negeri berjumlah RM3.4bilion, makna kata, Kerajaan Negeri tidak lah tenat seperti mana dakwaan kerajaan Parti Warisan Sabah.

Kalau berasaskan rekod pertambahan rizab negeri, dan peningkatan peratusan iaitu purta 128%, maka pada Disember 2018 maka rizab negeri sepatutnya berjumlah RM3.835bilion dan diunjurkan pada Disember 2019 akan berjumlah RM4.326bilion.

Demikian juga hasil negeri, jika berasaskan purata pertumbahan, maka pada Disember 2018 akan berjumlah RM4.158bilion dan seterusnya pada Disember 2019 akan berjumlah RM4.217bilion.

Perlu dingat, pertambahan hasil dan rizab negeri bagi tahun 2019, dibantu oleh kenaikan harga minyak dan gas, kerana Sabah kini merupakan pengeluar minyak dan gas negara terbesar, berbanding sebelum tahun 2009, Sabah berada pada kedudukan ke-3 selepas Terengganu dan Sarawak.

Sebenarnya, ekonomi Sabah berada pada landasan betul sebagai impak kepada HALATUJU yang diperkenalkan Musa sebaik sahaja beliau dilantik ke jawatan Ketua Menteri pada tahun 2003.

Jika kerajaan negeri pada era pemerintahan Warisan, tidak mampu melonjakan rizab dan perolehan negeri, sedangkan landasan yang tersedia cukup kukuh, maka membawa erti, bahawa kerajaan negeri tiada keupayaan memajukan negeri.

Jika pada pembentangan bajet tahun 2020 negeri, tidak mencapai trend sebagai impak kepada HALATUJU yang masih kekal sehingga kini, kerana kerajaan negeri yang diterajui Warisan, belum mengeluarkan sebarang HALATUJU untuk negeri dan rakyat, maka benar lah bahawa kerajaan Sabah hari ini, ibarat kera mendapat bunga.

4 comments:

Anonymous said...

Si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH/PENIPU/PENYANGAK DAP bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael, dan KULI2 depa dr. si BARUA2 PENYAMAQ Melayu/Islam dayus, anwaq PARIA HOMO jijik dan geng HOMO2 PKR dia, serta syafie HOMO ni mmg. PENIPU2 bangkai ANJING!!!

Lihat lagi PENIPUAN si PERASUAH/PEROMPAK syafiee homo/Warisan HOMO bangkai ANJING-PENJILAT DAP tu, selepas PRK Sandakan disyaki diSABOTAJ! Di -

https://sabahkini2.com/en/news/1946/50000-ekar-tanah-adat-pensiangan-diluluskan-kerajaan-warisan-kepada-chia-fook-kung/view


50,000 ekar tanah adat Pensiangan diluluskan Kerajaan Warisan kepada Chia Fook Kung

By SabahKini2

May 18, 2019 !!

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

PEMBETULAN:

Mana juga si BETINA Pelacur Mossad/Soros-CIA dr. SARAWAK REPORT tu - yg. bersama sekoq 'NGO' Soros/Mossad, Bruno Manser Fund, yg. BERPUSAT di SITZERLAND, sdg. berKEMPEN jahat di EROPAH, utk. menJATUHkan INDUSTRI KELAPA SAWIT, yg. disyaki bersama geng DAPembunuh depa, mahu MENJAHANAMkan FELDA, yg. MAJORITI adalah petani2 MISKIN/SEDERHANA Bumiputera kita!!

TAK pula depa SERANG si warisan TAMAK dan PENDATANG2 Cina DAPembunuh,termsk. si PEROMPAK fook kung ni, yg. MEROMPAK berPULUH RIBU EKAR akan TANAH2 ADAT bangsa BUMIPUTERA miskin kita di SABAH ni, utk. penanaman kelapa sawit?!! Itulah PENIPU betul si BETINA Sarawak report/BMF Zionis-EJEN2 CIA/MOSSAD-SOROS tu!!

Anonymous said...

Si PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH/PENIPU/PENYANGAK DAPanjing homo jijik ZIONIS ISrael, dan KULI2 depa dr. si BARUA2 PENYAMAQ Melayu/Islam dayus, anwaq PARIA HOMO jijik dan geng HOMO2 PKR dia, serta syafie HOMO - sdg. memperGUNAkan saudara2 se bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu Filipina kita dr. MINDANAO, utk. MENIPU bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu SABAH!! SEBENAQnya, MAJORITI pati2 yg. akan diberi KERAKYATAN oleh si BETINA Pendatang Cina Indonesia-EJEN DAPembunuh, dr. WARISAN ni, adalah disyaki si PENJAJAH2 Cina dr. CHINA, INDONESIA, dan FILIPINA!!! Lihat di –

1. http://sabahkini2.com/en/news/1910/anak-tanpa-negara-melalui-perkahwinan-pti-akan-diberi-kerakyatan-kata-christina-liew/view

'Anak tanpa negara' melalui perkahwinan PTI akan diberi kerakyatan, kata Christina Liew

By SabahKini2

May 06, 2019; dan di

2. http://sabahkini2.com/en/news/1915/anwar-ibrahim-setuju-ph-beri-dokumen-kepada-pti-tinggal-lama-di-sabah/view

Anwar Ibrahim setuju PH beri dokumen kepada PTI tinggal lama di Sabah

By SabahKini2

May 8, 2019.

Blog Archive