Monday, April 22, 2019

PRK SANDAKAN: RAMAI CALON CUBA NASIB

Datuk Yong Teck Lee
PRK Sandakan, boleh membuahkan keputusan mengejut, kerana keadaan itu pernah berlaku pada PRU-2004, apabila calon bertahan daripada Bn/ LDP kalah kepada calon bebas.

Pada PRU-2004 Lau Ngan Siew MP dua penggal kalah kepada calon bebas Chong Hon Min dengan majoriti 1,330 undi. PRU-2004 merupakan pertama kali Datuk Ahmad Abdullah Badawi sebagai Perdana Menteri ke-5 mengetahui PRU. Pada PRU tersebut, menyaksikan kemenangan luarbiasa calon-calon Bn di seluruh negara, apabila menang dengan super majoriti, manakala di Sabah Bn menang 24 kawasan Parlimen daripada 25, di peringkat Dun pula menang 59 daripada 60.

Di atas kertas, memang calon DAP mempunyai kelebihan, memandangkan pada PRU-14, 9 Mei 2018, hanya hampir setahun, calon parti itu mendiang Wong Tien Fatt menang dengan majoriti 10,098 undi apabila mendiang mendapat 19,094 undi berbanding Lim Ming Hoo 8,996 undi yang mewakili Bn/LDP.

Oleh kerana pernah berlaku kejutan di kawasan Parlimen Sandakan, maka ramai calon samada mewakili parti-parti atau bebas akan mencuba nasib.

Menurut khabar-khabar angin, selain DAP, parti-parti yang bakal menyertai, antara lain LDP, SAPP, Gerakan, MCA dan GBS serta bebas.

Bagi LDP bakal mencalon pemangku Presiden parti itu- Datuk Chin Shu Phin, SAPP-Datuk Yong Teck Lee, Gerakan-Datuk Raymond Tan, MCA (akan ditentukan kemudian), GBS-Linda Shen, manakala DAP kemungkinan akan mencalonkan anak mendiang Wong-Vivian Wong.

Sandakan merupakan kawasan majoriti kaum cina. Dua Dun parlimen itu Tanjong Papat dan Elopura sedang diwakili wakil rakyat DAP.

Pemenang pada PRK kali ini akan ditentukan oleh 39,777 pengundi berdaftar. SPR telah menentukan 27 April hari penamaan calon, dan hari pengundian pada 11 Mei.

Kebarangkalian keputusan akan berlaku, jika peratus yang turun mengundi rendah, apabila pengundi yang menetap di luar Sandakan tidak pulang mengundi.

Pengundi Sandakan cukup unik khususnya pengundi yang berdaftar di Dun Elopura, kerana ramai pengundi adalah "pengundi neutralisasi". 

Sebenarnya, tiada yang perlu dilihat daripada keputusan PRK ini, kerana ianya tidak mencerminkan kecenderungan pengundi samada untuk Sabah atau Nasional, tidak sama dengan PRK Rantau, Semenyih mahupun Cameron Highlands.

1 comment:

Anonymous said...

Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafie HOMO warisan JIJIK-KULI DAP BANGKAI ANJING Zionis ISrael - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukri HOMO BANGKAI PARASIT/SPRM BANGKAI BABI yg. makin TAK GUNA dan PEGUAM NEGARA PARIA PENIPU BANGKAI ANJING tu (sbb. tu shafiee HOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 mahathir PARIA tu sampai ada hampir 100 syarikat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. Timbalan Setiausaha Bahagian Infrastruktur KKLWsaha yg. TERLIBAT dlm. kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia!

Lihat di -

1. https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice

July 6, 2018; dan di -

https://sabahkini2.com/en/news/1855/selepas-banglo-rm13-juta-kini-rumah-shafie-apdal-rm53-juta-no5-albion-street-london-terbongkar/view

Selepas Banglo RM13 juta kini rumah Shafie Apdal RM53 juta No.5 Albion Street London terbongkar

SabahKini2

April 15 2019.

Blog Archive