Tuesday, April 23, 2019

DATUK RAMLEE MARHABAN SAMAN FITNAH SEORANG BERGELAR BRIGADIER JENERAL

Datuk Ramlee Bersama Peguam Beliau
Dalam Sidang Akhabar Di Pejabat
Beliau- KK Times Square-Selesa.
SATU kejadian pada 11 April di perairan Semporna, tepatnya di Pulau Mataking, di mana seorang bergelar Brigadier General yang juga komander Markas Angkatan Tugas Bersama 2 (ATB2) bermarkas di Kem Kukusan Tawau, telah mengeluarkan kenyataan AKHBAR berunsur fitnah terhadap bekas Adun Bogaya-Datuk Ramlee Marhaban, yang turut disiarkan oleh HARIAN METRO.

Kenyataan akhbar yang bersifat fitnah itu telah merosakkan imej mantan Pembantu Menteri Kewangan Sabah itu.

Bertindak atas laporan fitnah itu, Ramlee memfailkan saman selain kepada Brigadier Jeneral tersebut bersama dua anggotanya yang bernama Majer Nizam dan Sarjen Salleh bin Zakaria, juga menyaman  Harian Metro dan The New Strait Times Press (M) Bhd penerbit kepada Harian Metro.

Ramlee seperti mana dipetik THE STAR pada 12 April, menjelaskan bahawa beliau bukan seperti mana kenyataan khabar komander dan laporan Harian Metro.

Mantan ADUN Bogaya tersebut menyifatkan siaran khabar komender tersebut dan laporan Harian itu berniat jahat, bersifat menghasut, membunuh karier politik beliau di mata masyarakat dan rakyat.

Ramlee turut mengakui kejadian pada 11 April merupakan pertama kali berlaku ke atas beliau, kerana sebagai anak watan Semporna, kawasan di mana beliau ditahan di laut merupakan taman permainan beliau sejak kecil. Lagipun, beliau dan keluarga mempunyai 2 bidang tanah di Pulau Mataking, satu bidang dibangun sebagai kawasan pelancongan dan sebidang lagi sebagai tempat kediaman.

Lawatan beliau ke kawasan itu, merupakan perkara rutin, malah sejak beliau tidak menjadi wakil rakyat, kawasan itu kerap dikunjungi beliau untuk tujuan memancing.

Beliau sedar, kawasan itu merupakan kawasan yang termasuk dalam ESSCOM, sebab itu lah setiap kali beliau melawat kawasan pelancongan yang terletak di Pulau Mataking, beliau memaklumkan pegerakan beliau pada pihak berkuasa.

Pada hari kejadian, sebelum beliau, seorang anak beliau dan 3 anak saudara beliau telah memaklumkan pergerakaan beliau ke laut kepada OCPD Semporna dan Komndar ESSCOM di Pulau Mataking.

Ramlee mengakui pada hari kejadian, memang beliau membawa senjata dan sejumlah peluru untuk menjaga keselamatan beliau dan krew lain, hanya pada masa itu, beliau terlupa membawa kad pengenalan diri dan lesen-lesen senjata beliau. Hanya beliau seorang sahaja yang terlupa membawa pengenalan diri, sedangkan anak beliau dan 3 anak saudara beliau lengkap dengan dokumen pengenalan masing-masing.

Sebenarnya, sebelum siaran akbar tersebut, OCPD Semporna telah membuat kenyataan, bahawa "penahanan" Ramlee hanya salah faham, malah Pasukan yang menahan beliau daripada Pasukan Aturgerak Cepat (PAC) dari 8RRD (para) TIADA tindakan lanjut dan mengklasifikasi "pintasan" di laut tersebut SEBAGAI PEMERIKSAAN BIASA.

Menerusi saman itu Datuk Ramlee meminta mahkamah agar (a) An injunction to restraining the 1st, 2nd and 3rd Defendant and each of them by their servants or agents or otherwise from publishing the said aor any similar libel upon the Plaintiff whether by themselves or agents or servants further defamatory statements against the Plaintiff (b) Damages for libel; (c) Aggravated damages; (d) Costs; (e) Statutory Interest; (e) Any relief deems fit by the court.

No comments:

Blog Archive