Thursday, April 25, 2019

PRK SANDAKAN: APA KAH ISU PATI SABAH BAKAL PENGARUHI PENGUNDI?

SELAIN isu janji manifesto pilihan raya tidak tertunai, seperti penurunan harga barang, penurunan harga minyak, juga tindak tanduk Presiden Majlis Perbandaran Sandakan yang arrogant, pengundi Sandakan juga akan dipengaruhi tindakan kerajaan terhadap pandatang asing tanpa izin (PATI).

Pada 11 Mei, 2019, seramai 39,349 pengundi berdaftar akan menentukan parti mana mewakili parlimen tersebut, selepas kematian mendiang penyandangnya Wong Tein Fatt daripada DAP pada 28 Mac lalu.

Daripada 39,349 pengundi tersebut, 20,067 adalah kaum cina, manakala bakinya 19,281 pengundi bumiputera dan lain-lain.

Kawasan Parlimen tersebut telah dimenangi parti DAP pada PRU-13 dan PRU-14. Pada PRU-11 kawasan itu diwakili parti bebas, manakala pada PRU-12 diwakili parti Bn/LDP.

Di atas kertas, calon DAP dan parti PBS akan mempunyai peluang 50:50. Pada pilihan raya ini, logo PBS akan menemui pengundi selepas 20 tahun, kerana kali terakhir parti itu menggunakan logo sendiri dalam pilihan raya adalah pada tahun 1999, kerana selepas itu parti itu menggunakan logo Bn kerana menyertai semula Bn pada tahun 2002.

PBS akan mendapat sokongan daripada parti-parti pembangkang Sabah, seperti Bn (Umno-MCA-MIC), STAR, dan USNO.

Di antara parti pembangkang tersebut, Umno mempunyai ahli teramai di parlimen itu.

Melihat kepada senario politik semasa Sabah, khususnya tindakan Kerajaan Sabah yang mesra PATI, diramalkan akan berlaku swing pengundi khususnya daripada kalangan pengundi cina. Dengan adanya swing tersebut, maka persepsi bahawa undi kaum cina akan memilih calon DAP, dijangka tidak akan nerlaku di PRK tersebut.

Namun, di kalangan pengundi bukan cina, akan berlaku swing kepada calon DAP, khususnya pengundi Parti Warisan Sabah, kerana parti pimpinan Datuk Shafie Apdal itu disukai oleh pengundi bukan rakyat asal Sabah.

Di kawasan parlimen tersebut, khususnya pengundi yang berdaftar di DUN Elopura daripada pengundi bukan kaum cina, dijangka memberi sokongan padu kepada calon DAP.

PBS akan memberikan saingan yang hebat, jika jentera parti itu dapat menembusi pengundi kaum cina, dengan membangkitkan isu berkaitan PATI, penurunan harga kelapa sawit, lembabnya perekonomian, selain kemenangan calon parti itu, boleh menjadi suara rakyat Sandakan di Dewan Rakyat, sebagai semak dan imbang.

1 comment:

Anonymous said...

Tgk. si PENGGANAS/PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH DAP BANGKAI ANJING homo JIJIK ZIONIS ISrael ni, punya ANGKUH - nak sewenangnya "MEMBERSIHkan/MEMUTIHkan" JPA dgn. MENGGERTAK/MENGHINA akan BERIBU2 PENJAWAT2 AWAM kita (yg. yg. MAJORITI adalah bangsa BUMIPUTERA kita) - dgn. MENGGERTAK/MENGHINA dan MEMIJAK akan KUASA dan HAK DYMM YDPA dan DYMM RAJA-RAJA Islam/Melayu kita, serta UNDG2 PERLEMBAGAAN kita!! MAMPOS lu si DAP PENGGANAS!!! Lihat di –

1. https://www.ismaweb.net/2019/04/19/pemutihan-penjawat-awam-serlah-sikap-gila-kuasa-dap/

‘Pemutihan penjawat awam’ serlah sikap gila kuasa DAP: DAP kuat memaksa supaya doktrin peralat jentera kerajaan terlaksana

fazleen safina

Isma Web net
19/04/2019;

Maka, bayangkan ATM/PDRM/RELA/APM/BOMBA/KEDUTAAN2 dan seluruh JPA kita diSERAP masuk oleh PENGGANAS2/PEMBUNUH2 PARIA Hindu yg. amat ANTI-ISLAM/MELAYU spt. dr. hindrafHOMO-TAMIL EELAM Sri Lanka, (yg. senang dpt. IC2 PALSU kita dan diTAJA oleh DAPembunuh di KONDO2 MEWAH yg. PENGURUSANnya dr. DAPembunuh ni)!!!!

Sbb. itu juga, sbnyk 200, 000 anak2 PATI yg. SENGAJA ditinggalkan,disyaki MAJORITI dr. BUKAN ISLAM termsk. anak2 kecil dan remaja Pengganas2 PARIA TAMIL EELAM Sri Lanka, India dan Nepal, Myanmar, Thailand dan Filipina - mahu segera diberikan IC, oleh PENGGANAS DAPeliwat HOMO jijik ZIONIS ISrael ni (yg. juga dah MENGUASAI dlm. GENGGAMAN depa, si yiddin-GILA SEKS, yg. ada SKANDAL dgn. bini Cina HAKIM-disyaki ejen DAPbangkai Anjing) dgn. MEMUTARBELIT atau MENGUBAH UNDG2 PERLEMBAGAAN 15A, termsk. depa ni didaftarkan secara PALSU sbg. 'anak2 angkat' rakyat Malaysia, yg. kononnya berhak jadi warganegara! Lihat juga, si UNICEFZionis KULIT ANJING ni menggunakan artis Islam/Melayu BANGANG utk. mempromosi isu ni!!! Lihat BLOG KULIT ANJING ni, di –

2. http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2019/03/better-deal-for-stateless-kids-but-new.html

Ini dia UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara 15A. Kuasa khas untuk mendaftarkan kanak-kanak. Tertakluk kepada Perkara 18, Kerajaan Persekutuan boleh, dalam apa-apa hal keadaan khas yang difikirkannya patut, menyebabkan mana-mana orang yang di bawah umur dua puluh satu tahun didaftarkan sebagai warganegara.

Maka, bayangkan BERATUS RIBU anak2 PATI ni, termsk. anak2 PENGGANAS PARIA Tamil Eeelam Sri Lanka, akan dpt. IC kita, dan kemudian MENYERAP masuk ATM/PDRM/APM/RELA/BOMBA dsbnya!!! Sbb. tu juga, anak2 PATI ni dibenaqkan bersekolah kat SEK.2 KEBANGSAAN dan SIJIL UEC HARAM diIKTIRAF sewenangnya, oleh si PENDATANG Timbalan Men. PENDIDIKAN Cina BANGKAI BABI DAP KULIT ANJING ni!!!

Blog Archive