Sunday, April 14, 2019

PRK RANTAU- APA KAH MEWAKILI PERASAAN RAKYAT SECARA UMUM?

KESIMPULAN yang boleh diambil, berpaksikan kepada 3 PRK terakhir, secara umumnya, rakyat negara ini menzahirkan ketidak setujuan mereka terhadap Kerajaan hari ini.

Penulis secara sengaja mengenepikan PRK Sungai Kandis, Balakong, Seri Setia dan Port Dickson, kerana PRK itu terlalu awal berlaku, yang mana rakyat secara umunya belum sempat merasai kesan pertukaran kerajaan.

Masa 6 bulan atau lebih, selepas perubahan kerajaan adalah tempoh masa yang dianggap adil untuk rakyat melihat, sedar, dapat merasai sendiri hasil daripada perubahaan kerajaan.

Rakyat di Semenanjung, secara umumnya, telah menunjukkan manifestasi mereka terhadap kerajaan apabila calon kerajaan gagal mempertahankan kawasan sendiri, Dun Semenyih.

Penolakan rakyat itu berterusan di PRK Rantau, kerana bukan sahaja calon kerajaan kalah, malah majoriti kemenangan calon lawan cukup siginifikan.

Jika melihat semula rekod-rekod PRK lampau, biasanya jika berlaku PRK, kalau pun calon kerajaan kalah, akan tetapi kalah dengan majoriti yang kecil. Tetapi biasanya, jika berlaku PRK, calon kerajaan boleh menang, seperti mana PRK Telok Intan sebelum PRU-14, kawasan yang dimenangi pembangkang dengan majoriti yang cukup besar, akan tetapi berjaya dirampas oleh calon kerajaan walaupun dengan majoriti kecil.

Di Semenanjung tidak dapat disangkal, bahawa rakyat di Tanah Melayu itu secara umumnya telah menunjukkan pendirian mereka, khususnya kaum melayu dan islam. 

Apa kah manifestasi rakyat Semenanjung itu berlaku juga di Sabah dan Sarawak? akan di lihat pada PRK Sandakan pada 11 Mei, 2019.

Kawasan Sandakan boleh dikatakan wilayah DAP sejak dahulu kala, walaupun sekali sekala diwakili calon lain seperti calon bebas dan Bn. Sejak kemasukkan Umno ke Sabah pada tahun 1991, 3 kali  kawasan itu dimenangi calon Bn, iaitu pada pada tahun 1995,1999 dan  2008, menerusi calon Bn/LDP.(penulis berterima kasih pada mantan Setiasuaha Politik Kementerian Kewangan Sabah era Bn- Puan Maizatul Akma, kerana memberi input pembetulan fakta).

Melihat rekod kawasan Parlimen Sandakan, dan senario politik negeri Sabah, di atas kertas kawasan itu bakal dimenangi calon DAP, apatah lagi sekarang, DAP merupakan sebahagian daripada Kerajaan, rekod juga menunjukkan bahawa kawasan itu boleh dimenangi calon lain, seperti mana berlaku pada PRU 1995, 1999 dan 2008.

Jika melihat kepada kecenderungan pengundi Semenanjung, apa kah keputusan PRK Sandakan akan berlaku kejutan?

Di Sabah, mata tertumpu di PRK Sandakan, kerana untuk pertama kalinya, para pemimpin PPBM akan menjadi sebahagian jentera PH di Sabah. 

Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) DAP menang dengan majoriti 10,098 undi.

7 comments:

Anonymous said...

SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. KEMENANGAN YAB DS Tok Mat kita di Rantau, tapi, kita JANGAN lalai!

Tgklah nanti, PRU15 akan diSABOTAJ habis2an - ini yg. puak DAPbangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael tunggu!! Apalagi SPR baru ni, sudah diKUASAI oleh 'NGO' PENGGANAS/PENJAJAH asing yg. berPUSAT di SWITZERLAND, Bersih, yg. diTAJA oleh Pengganas2/Pembunuh2/Perasuah2/Perompak2 Zionis CIA/MOSSAD-SOROS, dan telah bersama NGO Veteran PENGKHIANAT, Patriot, utk. mengHASUT POLIS, TENTERA dan disyaki PEKERJA2 SPR, utk. menSABOTAJ PRU14 dan MENDERHAKA kpd. DYMM YDPA sbg. PEMERINTAH terTINGGI ATM, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN per. 41 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA) dan KETUA UTAMA NEGARA mengikut UNDANG2 PERLEMBAGAAN 32, serta sbg. KETUA UNDG2 dan PARLIMEN, Per- 44. Keanggotaan Parlimen!!

Kenapa POLIS bah. TERORISMA boleh memBIARkan si PENGGANAS ZIONIS Bersih ini, yg. merupakan SENJATA DAPbangkai HOMO jijik ZIONIS ISrael ni, masuk campur hal ehwal NEGARA ISLAM berdaulat kita ni?!!! KURANG AJAQ betul Bersih ini!!! Patut diTANGKAP2 anggota2 ‘NGO‘ Pengganas Bersih ni, yg. sekoq darinya adalah anggota SPR tu, sementara TIMBALAN PENGERUSI SPR yg. baru ini ini adalah penyokong atau anggota Bersih ni serta puak HOMO!! Lihat di –

1. http://www.utusan.com.my/berita/nasional/bersih-2-0-desak-mohamad-dihukum-.882023

Anonymous said...

Maka, sepatutnya 'NGO' Teroris Bersih BANGKAI ANJING ni diHARAMkan oleh PDRM dan diSIASAT sampai ke LUBANG CACING oi!!!! Begitu juga, ‘NGO‘, Patriot dan PENGERUSI SPR dan Timbalannya, serta anggota2 SPR ni, juga patut diSIASAT habis2an!!! PDRM bah. TERORISMA - hang TIDOQkah?!!!

Lihat di -

1. http://landdestroyer.blogspot.com/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html

US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

Tony Cartalucci

Land Destroyer
August 24, 2015;

2. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower

by William Blum ;

3. https://www.globalresearch.ca/the-national-endowment-for-democracy-ned-is-now-officially-undesirable-in-russia/5468215

The National Endowment for Democracy (NED) is Now Officially “Undesirable” in Russia,

By F. William Engdahl

Global Research
August 10, 2015;

4. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

Tony Cartalucci

New Eastern Outlook
02.09.18;

5. https://journal-neo.org/2018/07/20/how-us-influence-is-co-opting-malaysias-governance/

How US Influence is Co-Opting Malaysia’s Governance Joseph Thomas

New Eastern Outlook
20.07.2018;

6. https://www.malaysia-today.net/2018/05/31/how-patriot-helped-defeat-barisan-nasional/

How Patriot helped defeat Barisan Nasional

By MT Webmaster
On May 31, 2018;

7. https://www.malaymail.com/s/1354307/armed-with-big-data-opposition-gears-up-for-ge14-fight-against-bn
(AWAS: ini media BANGKAI ANJING pro-PH)

Armed with big data, Opposition gears up for GE14 fight against BN

12 April 2017
BY BOO SU-LYN; dan di -

8. https://www.malaysia-today.net/2019/04/13/now-lets-talk-about-pkrs-funder-john-soh/

Now let’s talk about PKR’s funder, John Soh

By Raja Petra Kamarudin

Malaysia Today
Last updated Apr 13, 2019.

Anonymous said...

*Kumpulan Pejuang Kemerdekaan Bangsa Orang Asal/Pribumi Melayu Malaysia (Malaysian Indigenous Malay Pe-oples Liberation Group).

Motto:

Berjuang untuk KEMERDEKAAN Bangsa Orang Asal/Pribumi Melayu Malaysia dari Penjajahan Parti Anti-Islam/Anti-Melayu DAP, yang amat rasis, ganas, persuah dan rakus (Fighting for the LIBERATION of Malaysian Indigenous Malay Peoples from the extremely racist, violent, corrupted and greedy Colonization by the Anti-Islam/Anti-Malay DAP Party)

Nota:

Sesiapa dari bangsa Orang Asal/Pribumi MELAYU kita, yg. dari pelbagai suku kaum atau etnik, cthnya suku kaum Sungai, Jawa, Bugis, Melanau, Sulu, Sulok, Irranun, Cagayan, Bajau, Acheh, Minang, Melayu Brunei, Obiyan dan sbgnya, dari seluruh Malaysia, yg. ingin menyertai kumpulan kami atau ingin dana utk. Berdemo, termasuk PELAJAR2 di UNIVERSITI2 AWAM/SWASTA, termsuk dengan POSTER2 BADUT sebenar dlm. KES2 RASU-AH/ROMPAKAN/PENGGUBAHAN WANG HARAM guan eng/mahathir/kit siang/mazlee/anwar dsbnya, serta dana utk. tambang pengangkutan, sila hubungi kami, di Pn. Noor Brenner, di – jhm4614@gmail.com

Anonymous said...

Bila pihak polis nak siasat geng2 samseng LUTONG JELUTONG yang menahan dan memeriksa kereta polis semasa kempen pilihanraya di Rembau baru2 ini. IANYA SUATU YANG AMAT SERIUS! KALAULAH IANYA BERLAKU DI USA, SUDAH LAMA GENG2 SAMSENG LUTONG JELUTONG TERSEBUT DITEMBAK MATI OLEH SHERIFF!

Anonymous said...

Jom semua kakitangan swasta, kakitangan KERAJAAN, pensyarah2, guru2, para petani, peneroka, nelayan2, peniaga pasar malam, mufti2, ustaz2, orang2 kampung dan bandar, nurse2, doktor2, sama2 kita ISTIQAMAH menyokong pembangkang dan PENYATUAN UMMAH. InsyaAllah akan berjaya dalam PRU15 nanti. Sampaikan mesej ini kepada PM Kutty dan bakal PM yang punyai record terburuk dimahkamah!!!

Anonymous said...

Betul tu anon 22:17!! Dahlah ramai PENGGANAS2 TAMIL EELAM Sri Lanka yg. diSOKONG dan disyaki diTAJA oleh ramasamy DAP BANGKAI ANJING homo jijik ZIONIS ISrael,yg. berpusat di KONDO2 MEWAH dgn. PENGURUSANnya dr. puaka2 PEMBUNUH DAPbangkai, dan menggunakan IC2 PALSU kita atau PASSPORT2 PALSU dr. INDIA dan NEPAL - bayangkan PENGGANAS2 Tamil Eelam ini MENYAMAQ dan punya SAMSENG, sewenangnya MENAHAN, MENYELONGKAR kereta POLIS dan MENGGERTAK/MENCULIK POLIS2 Islam/Melayu kita ni(kalau di Barat, ini dikira jenayah MENCULIK, dan tak akan berlaku jenayah BINATANG mcm. ni pd. POLIS2 depa), mcm. UNDG2 OERLEMBAGAAN/NEGARA, KEPALA2 BAPAK Pendatang2 depa punya!! BINATANG betul!! PDRM bah. TERORISMA tu - mmg. TAK guna betul!! POLIS jangan lagi jadi PENGECUT2 mcm. ni oi!!!

Dan adakah PEGUAM NEGARA India BANGKAI ANJING PENIPU/PENJENAYAH itu akan BELA Pengganas2 yg. patut diHUKUM PENJARA ni - dgn. TUTUP kes ini spt kes PERUSUH2/PENGGANAS2 Hindu amat GANAS di Kuil HARAM Seafield dan lain2 KUIL HARAM depa, yg. BERIBU2, utk. MEROMPAK akan TANAH2 KERAJAAN dan PERSENDIRIAN sewenangnya??!

Maka, makin naik muka PENGGANAS2 Pendatang2 India hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka-diTAJA DAPbangkai ANJING ni , sampai POLIS2 dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita pun diperlakukan mcm. SAMPAH mcm. ni!!! Bayangkan kalau puaka2 PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAP BANGKAI ANJING homo jijik ZIONIS ISrael ni dpt. MEMERINTAH secara MUTLAK satu hari nanti, TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ini, serta MENGUASAI akan PDRM/ATM/APM/BOMBA/KASTAM/JPA kita, sdgkan dah dpt. sedikit kuasa pun, bukan main SAMSENG lagi termsk. dgn. POLIS2 Islam/Melayu kita!! Maka, akan HANCORlah ISLAM/umatnya, bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, serta KESULTANAN Islam/Melayu kita dan UNDG2 PERLEMBAGAAN kita!! Sbb. tu si guan eng BANGKAI ANJING nak MEMBUBARkan RELA (yg. anggota RELA, hampir 4 JUTA) dan 80,000 pekerja2 JPA (yg. kedua RELA dan JPA ini, MAJORITI adalah dr. bangsa BUMIPUTERA kita)!!

Anonymous said...

Lihat di - https://www.amenoworld.org/2019/04/wajah-2-suspek-yang-tahan-kereta.html

Blog Archive