Saturday, April 20, 2019

KERAJAAN WARISAN BAKAL WUJUDKAN KOLONI BARU PTI

Tahun 70-an Sabah menampung pelarian perang selatan Filipina, di kawasan Prime Land Kota Kinabalu sebagai lokasi penampungan, tidak lama kemudian dapat nama Pasar Pilipin.

Sesuai dengan peredaran masa, sebagai impak kepada tindakan kerajaan itu, maka wujudlah kawasan-kawasan koloni, Pulau Gaya, kemudian merebak di tanah besar Sabah, dan kini koloni ada di mana-mana, malah menjadi akar umbi parti tertentu.

Kerajaan Sabah di bawah Parti Warisan Sabah berdalih untuk selesaikan masalah "pelarian' kini namanya PTI dan bercadang penempatan baru pada sebuah pulau yang jauh daripada daratan.

Oleh kerana cadangan itu adalah inisiatif kerajaan, maka sudah tentu kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, sekolah, klinik dan sebagainya disediakan oleh kerajaan, maknanya duit kerajaan akan digunakan.

Apa yang tidak masuk akal, mengapa Kerajaan Parti Warisan Sabah bersungguh sangat mengwujudkan koloni baru? sedangkan tindakan ini berimpak besar kepada Sabah 10-20 tahun akan datang!!!

Tiada alasan untuk memberikan laluan mudah kepada mereka itu, sebabnya tidak timbul lagi masalah kemanusiaan, kerana tiada perang lagi. Mereka yang datang sebagai PTI itu, bukan pelarian perang, sehinggakan perlu ditampung demi kemanusiaan.

Kerajaan Sabah semasa era Kerajaan Bn yang lalu, telah bertindak MEMBURU, MENANGKAP DAN MENGHANTAR pulang semua PTI pelarian ekonomi ke negara asal, walaupun tindakan itu berakibat negatif kepada parti Bn khususnya daripada Umno dan buktinya parti itu kehilangan 15 kerusi Dun dan 7 Parlimen kepada Parti Warisan Sabah pada PRU-14. Apa kah kerana Kerajaan Parti Warisan nampak fakta PRU-14, maka cadangan itu dibuat?

Rakyat Sabah perlu menolak cadangan ini, kerana ianya bakal diwarisi generasi akan datang, seperti mana impak UNHCR di Sinsuran, Kota Kinabalu.

No comments:

Blog Archive