Thursday, March 14, 2019

APA AKAN JADI PADA RAKYAT SABAH?

TIDAK habis-habis sejak awal merdeka, rakyat Sabah dijadikan "arnab percubaan" oleh para pemain politik. Apa yang malangnya, tindakan itu disokong sendiri oleh segelintir rakyat Sabah, semata-mata untuk mencapai kepentingan peribadi.

Sebagai akibat kepada tindakan itu, maka menyebabkan rakyat Sabah berpuak-puak. Sudah lah sebuah negeri yang didiami 32 entik dengan latar belakang yang berbeza, anutan agama yang berbeza, akibat tindakan para pemain politik, pemisahan antara etnik semakin melebar, sehinggakan dalam satu keluargapun terpisah-pisahkan kerana fahaman politik.

Sudah lah, sejak Sabah merdeka, setiap 9 tahun kerajaan berubah, sehinggakan kemajuan dan pembangunan Sabah terbantut, kerana faktor uji cuba oleh kerajaan yang mengambil alih. Sebelum tahun 1994, setiap 9 tahun, rakyat Sabah jadi bahan uji cuba, jadi bahan try and error, sebab itu lah, negeri yang mempunyai kekayaan hutan semulajadi, jatuh miskin dan mundur.

Selepas hampir 25 tahun rakyat Sabah mempunyai kerajaan yang stabil, politik yang stabil, maka muncul lagi rakyat Sabah menjadi petualang pada Oktober 2016, menubuhkan sebuah parti, kembali kepada kaedah sebelumnya, menjadikan rakyat Sabah sebagai bahan uji cuba.

Kini, terasa sudah, kestabilan politik selama 25 tahun (1994-2018) berlerai sudah. Kerajaan yang mengambil alih kembali kepada kaedah lama, try and error. Dalam proses try and error itu, rakyat mendapat kesannya, kerana rakyat sentiasa sebagai mentimun, menggolek atau digolek sentiasa terluka.

Sabah, akan terus membuat sejarah, sebagai negeri yang paling kerap berubah kerajaan. Namun, setiap kali berubah kerajaan, bukannya membawa kebaikan, kemajuan kepada rakyat Sabah, akan tetapi keburukan, kemunduran yang diterima.

Kerajaan yang mengambil alih, bertindak sedaya upaya mencatas jaringan kerajaan yang dikalahkan, di semua peringkat, baik yang melibatkan penjawat awam, apa tah lagi jawatan-jawatan politik. Kerajaan yang mengambil alih, seperti mana kerajaan sebelumnya, pada permulaannya bertindak rakus, seolah-olah baru menang perang dengan harta rampasan perang. Mereka berebut-rebut membahagikan harta perang sesama sendiri, dan sama sekali lupa hak-hak rakyat lainnya.

Apa yang malang lagi, wakil rakyat yang sepatutnya perlu bertindak semak dan imbang, sanggup jual diri, turut sama menyertai gerombolan rakus itu, setidak-tidaknya untuk mendapat tempias, meskipun, hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong.

Malang sungguh rakyat Sabah, kerana permainan segelintir pemain politik, maka rakyat akan menerima padahnya. Tindakan kerajaan Sabah ini dalam polisi pemutihan rakyat asing, dengan mengatas namakan kemanusiaan, akan menjadi pemangkin kepada masalah yang lebih besar di masa akan datang, seperti mana berlaku hari ini di Semenanjung, kerana menerima prinsip jus soli, penduduk asing yang berada di Semenanjung semasa kemerdekaan Tanah Besar Melayu itu pada 31 Ogos, 1957. Fikir-Fikirkan Lah.

2 comments:

Anonymous said...

Sebenaqnya PERKAUMAN yg. makin menjadi2 kpd. bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu Sabah/Sarawak dan Semenanjung, adalah ANGKARA PENGGANAS/PENJAJAH/PENGGANAS/PERASUAH/PEROMPAK DAP KULIT BABI homo jijik ISrael ni!!! Tgk., TAK habis2 nak mengHASUT kpd. KEBENCIAN pd. ISLAM/umatnya, dgn. cuba MENGHALANG akan PENYATUAN umat ISLAM di NEGARA ISLAM kita ni, dgn. MENGAITkan ISLAM dan PENYATUAN umat ISLAM dr. PAS/UMNO sbg. 'Taliban'!! Tgk. RASISMA dan KEBENCIAN terbaru yg. meluap2 pd. ISLAM/umatnya oleh si PENDATANG Cina KULIT BABI HOMO DAP BANGKAI ANJING dr. SARAWAKyg. TAK SEDAQ DIRI ni, selepas TUAN2 BANGKAI BABI guan eng dan kor ming HOMO2 depa - mana PDRM oi, awat hang TAK tangkap PENDATANG2 BANGKAI2 BABI DAP rasis ni oi - lihat di https://www.malaysia-today.net/2019/03/13/kerjasama-umno-pas-ancam-ph-dan-negara-kata-dap-sarawak/ !! MAMPOS lu DAP KULIT BABI oi!!!!

Sebenaqnya Sabah/Sarawak dan LAUT CHINA SELATAN (juga di Semenanjung) yg. amat KAYA dgn. MINYAK/GAS dan THORIUM/URANIUM bawah dasar laut (utk. pembuatan SENJATA NUKLEAR Barat-ISrael sampai ke akhir zaman)- mahu dijadikan DAPeliwat HOMO ni dan TUAN ISrael/MOSSAD-Soros/CIA/NATO depa, sbg. ISrael-no 2, melalui PEMISAHAN amat halus Sabah/Sarawak dr. Kerajaan Persekutuan akhirnya, sbg. permulaan, melalui polisi "Equal Partner"!!

Anonymous said...

Dan tgk., ATM kita ´pun dah HANCOQ!!!

Sebenaqnya ATM dah diKUASAI dan diROMPAK oleh PEN-JAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAP KULIT BABI homo jijik ZIONIS ISrael ni - patutlah depa nak si PENIPU/PERASUAH tanpa apa2 KELULUSAN-yg. diTEN-DANG UiTM (sdgkan rakyat biasa, nak jadi pegawai2 kat ATM perlukan I-JAZAH/DIPLOMA skrg.), si OTAK LEMBU mat sabu HOMO-PENJILAT DUB*Q guan eng KULIT BABI yg. diRASUAH oleh DAP sbnyk. $16,00 SEBULAN menjadi MENTERI PERTAHANAN dan TIMBALAN dia pun dr. PENDATANG Cina KULIT BABI DAP PENGGANAS ni!!!

Dan skrg. si KULIT2 BABI mat sabu/DAP ni nak MEROMPAK pula ASET2 HARTANAH mat BERNILAI Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT)ni, yg. termsk. Hotel Royale Chulan ni kpd. syarikat dr. SINGAPURA, pusat CIA/NATO/CIA!! Disyaki Hotel ni akan dijadikan pula sbg. PENGKALAN MOSSAD/CIA/NATO ni di tgh2 KL kita ni!!

Sbb. itu juga, sbnyk 200, 000 anak2 PATI yg. SENGAJA ditinggalkan,disyaki MAJORITI dr. BUKAN ISLAM termsk. anak2 kecil dan remaja Pengganas2 PARIA TAMIL EELAM Sri Lanka, India dan Nepal, Myanmar, Thailand dan Filipina - mahu segera diberikan IC oleh PENGGANAS DAPeliwat HOMO jijik ZIONIS ISrael (yg. juga dah MENGUASAI dlm. GENGGAMAN depa, si yidddin-GILA SEKS yg. ada SKANDAL dgn. bini Cina HAKIM-disyaki ejen DAPbangkai Anjing) dgn. MEMUTARBELIT atau MENGUBAH UNDG2 PERLEMBAGAAN 15A, termsk. depa ni didaftarkan secara PALSU sbg. 'anak2 angkat' rakyat Malaysia, yg. kononnya berhak jadi warganegara! Lihat juga, si UNICEFZionis KU-LIT BABI ni menggunakan artis Islam/Melayu BANGANG utk. mempromosi isu ni!!! Lihat BLOG KULIT BABI ni, di - http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2019/03/better-deal-for-stateless-kids-but-new.html

Lihat UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara 15A. Kuasa khas untuk mendaftarkan kanak-kanak. Tertakluk kepada Perkara 18, Kerajaan Persekutuan boleh, dalam apa-apa hal keadaan khas yang difikirkannya patut, menyebabkan mana-mana orang yang di bawah umur dua pul-uh satu tahun didaftarkan sebagai warganegara.

Maka, bayangkan BERATUS RIBU anak2 PATI ni, termsk. anak2 PENGGANAS PARIA Tamil Eeelam Sri Lanka, akan dpt. IC kita, dan kemudian MENYERAP masuk ATM/PDRM/APM/RELA/BOMBA/JPA dsbnya!!! Sbb. tu juga, anak2 PATI ni dibenaqkan bersekolah kat SEK.2 KEBANGSAAN oleh si PENDATANG Men. Cina BANGKAI BABI DAP KULIT BABI tu!!!

Tok Terkedu.

Blog Archive