Friday, February 08, 2019

BEZA PPBM DAN WARISAN YANG PERLU DIFAHAMI

Rakyat Sabah jangan keliru antara Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Parti Warisan Sabah (PWS).

PPBM adalah parti khusus untuk pribumi sahaja, manakala PWS adalah parti berbilang kaum.

Dakwaan PPBM dan PWS adalah adik beradik, adalah tidak tepat, kerana asas yang berbeza.

PPBM untuk menjadi kenderaan bagi mantan-mantan ahli dan pemimpin Umno yang keluar daripada parti itu, sama dengan semasa Umno menjadi kenderaan bagi ahli dan pemimpin USNO.

Dalam pengertian demikian, tidak wajar ada sesiapa yang menghalang kemasukkan PPBM ke Sabah.

Dalam politik seharusnya tidak timbul paksaan, untuk menyertai sesebuah parti politik, kerana menyertai sesebuah parti merupakan sukarela, dan sudah tentunya yang menyertai itu mempertimbangkan asas atau perjuangan sesebuah parti yang disertai, dan tentunya sesuai dengan hala tuju masing-masing.

Dalam sejarah politik Sabah, parti berbilang kaum, tidak bertahan lama. Untuk mengwujudkan kestabilan politik yang mapan, maka perlu ada parti seperti PPBM, supaya tidak timbul lagi, isu mengenainya, seperti mana Umno, di mana ada sesetengah pihak mempolitikkan perkataan "melayu" pada parti itu.

Hakikat perlu diterima, kemajuan dan pembangunan akan terwujud apabila adanya kestabilan politik. Untuk mencapai matlamat itu, maka sepatutnya kemasukkan PPBM perlu dialu-alukan, bukannya cuba dihalang.

Baru-baru ini, sempena sambutan Tahun Cina anjuran PBS, ADUN Sulaman Datuk Hajiji Haji Noor yang merupakan mantan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah memberi tahu, bahawa PPBM akan mengembangkan sayapnya ke Sabah dalam masa terdekat.

2 comments:

Anonymous said...

Dan si BANGKAI PARASIT shafieeHOMO/warisanHOMO-KULI DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dan PUAK PENJILAT depa ni - mmg. mcm. PUAK LANUN dr. FILIPINA!! Sbb. tu, depa nak banjiri SABAH dgn. puaka2 LANUN dr. FILIPINA tu - utk. jadi militan PENGGANAS buas depa kat SABAH!!!

TERLALAK kononnya perjuangkan 'demokrasi' dan 'integriti' - PALA HOTAK betul si PENIPU2 amat BANGSAT ni!! Kalau PariaKR HOMO/DAP bangkai ANJING boleh sewenangnya ada cawangan2 di sana - kenapa nak mengHALANG PPBM tu pula?!!

DANUM VALLEY pun nak diCEROBOH, selain dr. MALIAU BASIN?! Kenapa berita DASYAT ni diSEMBUNYIkan dr. RAKYAT?! KEJAHATAN amat DAJAL oleh si PEROMPAK/PERASUAH LANUN syafieeHOMO ni mesti diHALANG habis2an!

Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafieeHOMO wari-sanANJING-KULI DAPbangkai ANJING Zionis - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukriHOMO BANGKAI PARASIT-si PENJAHANAM SP*M yg. makin TAK GUNA ni (sbb. tu shafieeHOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 madey PARIA tu sampai ada hampir 100 syarikat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. timbalan setiausaha yg. TERLIBAT dlm. kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia!

Lihat di - https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice

July 6, 2018

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Tgk. juga si shafieeHOMO ni, KULI si rejim PENJAJAH PARASIT Zionis madey kerala/DAPbangkai ANJING JIJIK Zionis CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS kepa-rat - yg. nak MELOMBONG Arang Batu (mungkin juga EMAS dan KAYU2 BALAK) di "The Lost World of Borneo", MALIAU BASIN/LEMBANGAN MALI-AU/MALIAU BASIN Conservation Area, HUTAN SIMPAN TROPIKA liar yg. amat INDAH dan sebesar SINGAPURA, serta penuh MISTERI di Pantai Timur Sabah tu!!
Lihat di –
http://sabahkini2.com/en/news/1249/demi-arang-batu-kerajaan-warisan-bakal-korbankan-maliau-basin/view

Demi Arang Batu Kerajaan Warisan bakal korbankan Maliau Basin?

SabahKini2
Sep 27, 2018

Blog Archive