Tuesday, February 05, 2019

APABILA KEMAJUAN TIDAK DIHARGAI

Kata peribahasa kerana nila setitik, maka susu sebelanga rosak binasa, kerana seekor kerbau membawa lumpur semua terpalit. Senario ini lah yang berlaku pada PRU-14, apabila akibat fitnah maka nila dicipta, seekor kerbau membawa lumpur dicipta. Apa yang mendukacitakan lagi, ada kawan-kawan menjadi pengkhianat, dan menikam kawan sepasukan. Semua itu berlaku, kerana ketamakan, dan kepentingan diri sendiri.

Sudah lah ada kawan khianat, menikam belakang, malah ada yang menjadi dalang/konspirator untuk menjatuhkan kawan dan pasukan.

Pada PRU-14, rakyat Sabah dipersimpangan, ada yang menghargai pembangunan dan kemajuan yang di bawa kerajaan dan pemimpin dahulu, tetapi ada juga terperdaya dengan fintah yang diselebungi dengan dendam.

Dalam bahasa komputer, jika sampah sebagai input, maka output juga sampah, what you see what you get, sebab itu lah selama 10 bulan pertukaran kerajaan, yang berlubuk dalam hati rakyat, hanya maki hamun, marah, namun kata peribahasa, nasi sudah menjadi bubur.

Ada lah sia-sia pengguna jalan raya Telupid Beluran, yang mengalami kemalangan, kerana jalan raya yang tidak diselenggara, walaupun Menteri yang menjaga jalan raya berjanji jauh sebelum Tahun Baru Cina, jalan itu akan dibaiki, namun ianya tidak juga dibaiki, sehinggakan ramai jadi mangsa jalan tersebut.

Kepada pengundi muda, yang beria-ia sangat mengubah kerajaan, kerana termakan janji-janji, kini bukan sahaja putih mata, PTPTN tetap sahaja membayar, BRIM untuk bujang mansuh, peluang pekerjaan bukan bertambah, tetapi ramai yang dibuang kerja, harga barangan tidak turun, malah terus meningkat, maka sara hidup terus juga meningkat.

Malah sempena perayaan Tahun Baru ini, para peniaga  mengalami penurunan jualan yang sangat ketara sekali, apabila kompleks beli belah, lenggang daripada pelanggan. Mereka terpaksa menerima impak daripada tindakan sendiri yang tidak menghargai sebuah kemajuan yang dirancang sedemikian baik sekali oleh kerajaan dahulu. Benar lah kata peribahasa, jangan sesekali mencurahkan air di tempayan, apabila mendengar guruh di langit, jangan sama sekali percaya, pada janji bulan bintang, kerana bintang yang diharap, terbit di waktu siang hari.

No comments:

Blog Archive