Monday, February 04, 2019

STATUS BUGIS DAN JAWA-AKAN DIKAJI: SHAFIE

Benarlah anggapan penulis sebelum ini, bahawa suku bugis dan jawa diseraf sebagai penduduk asal Sabah merupakan cadangan kerajaan, kerana semalam Ketua Menteri Sabah semasa ditanya berkaitan kenyataan Datuk Aidi Moktar, berkenaan isu itu, Datuk Shafie meneggaskan, bahawa kerajaan sedang mengkaji status bugis dan jawa menjadi sebahagian Anak Negeri Sabah.

Status bugis dan jawa, ada kaitan dengan perlantikan Ketua Anak Negeri, kerana Sabah mempratikkan perlantikan KAN sesuai dengan suku kaum yang tersenarai sebagai Anak Negeri Sabah. 

Kemungkinan besar, kerajaan Sabah hari ini, melihat, keseimbangan antara kaum, kerana hanya bugus dan jawa sahaja belum mendapat status KAN, manakala kaum cina diberikan melalui istilah "kapitan cina".

Dalam segi politik Sabah, suku bugis dan jawa tidak mudah diketepikan, kerana sokongan kaum itu boleh menjadikan sesebuah parti kuat, khususnya di kawasan Tawau, Kalabakan dan kawasan-kawasan lain, termasuk juga Sepanggar.

Kini jelas, suku kaum itu akan melihat, parti mana yang perlu mereka sokong, kerana cukup jelas pendirian masing-masing parti itu, apabila Menteri Undang-Undang dan Hal Ehwal Anak Negeri Sabah bertindak "testing the water" mengenainya.

Para pemimpin politik, kena berhati-hati membuat kenyataan berkaitan isu bugis dan jawa, kerana ianya berakibat negatif terhadap sokongan dua kaum itu kepada parti yang mereka dokong.

Melihat kepada senario yang berlegar-legar pada isu bugis dan jawa, nampaknya Shafie mendapat sokongan kaum itu, ertinya, kawasan-kawasan di mana kaum itu bermastutin, akan mudah dimenangi oleh parti Warisan Sabah pada PRU akan datang. Fikir-Fikirkan.

2 comments:

Anonymous said...

Kita JANGANlah nak RASIS pd. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu BUGIS dan JAWA kita! Benci WARISAN sekali pun - JANGAN lukita nak jadi mcm. PENJAJAH DAP KULIT BABI pula oi!!

Dulu, SABAH dan seluruh KEPULAUAN BORNEO, serta TANAH MELAYU kita ini, adalah adalah sebhg. dr. KEPULAUAN MELAYU (MALAY ARCHIPELAGO), yg. diIKTIRAF oleh SAINTIS Penjajah British sendiri, Alfred Russel Wallace, walau pun dia sendiri amat RASIS pd. bangsa (RACE) ORANG ASAL Islam/Melayu yg. PELBAGAI etnik (suku kaum), cthnya Melayu Bugis, Melayu Brunei, Melayu Bajau, Melayu Kenyah, Melayu Melanau, Melayu Jawa, Melayu Minang, Melayu Batak, Melayu Bali, Melayu Sulu, Melayu Irranun dsbnya! Bahkan mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 161 (A), bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu pun diIKTIRAF sbg. bangsa ORANG ASAL !!!

Tgk. si PENDATANG Cina kit siang KULIT BABI DAP BANGKAI ANJING HOMO JIJIK Zionis ni - terus nak MENIPU dgn. amat BUAS lagi dgn. MULUT BANGKAI BABI dia tu, psl. isu KEWARGANEGARAAN bangsa BUMIPUTERA ORANG ASLI dan skrg. mengHI-NA/´mengGERTAK/MENIPU pula psl. bangsa BUMIPUTERA Melayu kita (yg. SEJUMLAH, diBUKTIkan kajian2 SAINTIFIK, berKONGSI DNA atau BERASAL dr. OPRANG ASLI) adalah PENDATANG kat TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERAberzaman kita ni!! Maka ini juga mengHINA/mengGERTAK/MENIPU psl. DYMM RAJA-RAJA MELAYU kita adalah PENDATANG2!!!

CELAKA lu PENDATANG CINA KULIT BABI kit siang - mana POLIS oi?!!!! TANGKAP si PENIPU/PENDATANG kit siang KULIT BABI DAP BANGKAI ANJING ni!!!

Lihat di - https://blog.limkitsiang.com/2019/01/24/i-have-never-said-that-the-orang-asli-who-are-the-first-inhabitants-of-the-country-are-not-citizens-but-asked-whether-they-are-full-citizens-of-malaysia/

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Lihat juga KAJIAN2 SAINTIFIK yg. dr. PELBAGAI bidang, oleh para2 SAINTIS Barat, Latin Amerika dan Melayu kita ini, ttg. ASAL USUL bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, di seluruh KEPULAUAN MELAYU kita, dr. zaman PURBA lagi, di -

1. http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kajian-dna-bukti-orang-8232-melayu-penghuni-terawal-1.718824 ; dan di

2. https://www.bharian.com.my/node/41009 :

Asal usul Melayu

Oleh Siti Haliza Yusop

15 March 2015

......Dekan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan, Prof Emeritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh .........

Menurut Wan Hashim, kajian mengenai asal usul Melayu di Malaysia bukan setakat bersumberkan daripada satu kaedah, tetapi meng-gabungkan penemuan arkeologi, antropologi daripada aspek budaya dan bahasa linguistik serta kajian DNA.

Katanya, hasil kajian oleh sejarawan tempatan menunjukkan alam Melayu sudah diduduki manusia sekitar 72,000 SM, atau kira-kira 2,000 tahun sebelum meletusnya gunung berapi Toba yang menggegarkan kawasan Tenggara Asia.

"Ia juga selari dengan teori Out of Sundaland oleh Ahli Sains Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer bera-saskan analisis DNA, arkeologi dan etnologi yang mengatakan Asia Tenggara sebagai pusat awal peradaban dunia dinamakan Sundaland sekitar 16,000 tahun lalu.

"Melalui penemuan data DNA juga, didapati masyarakat di alam Melayu adalah tamadun kedua tertua di dunia mencecah 70,000 tahun selepas Afrika yang mempunyai manusia tua paling kuno sekitar usia 150,000 tahun," katanya.

Teori Oppenheimer yang selari dengan bukti genetik oleh Human Genome Organisation, mengatakan benua Sunda ditenggelamkan banjir besar disebabkan kenaikan paras air laut menyebabkan hanya kepulauan Melayu tinggal di atas paras air.

Disebabkan itu, sebahagian besar penduduk benua Sunda terpaksa berhijrah ke tempat lain termasuk ke Indochina dan Taiwan di utara dan ke pulau Pasifik Selatan di timur serta ke Madagascar di barat.

Menurut Wan Hashim yang juga penulis Rumpun Melayu: Teori Migrasi dan Diaspora itu, satu lagi rumpun masyarakat Melayu ialah bangsa Polynesia termasuk masyarakat Samoa di Hawaii dan Kepulauan Solomon yang berhijrah ke kepulauan Pasifik atas pelbagai faktor.

"Mereka ini berasal dari alam Melayu dan banyak menggunakan bahasa Melayu. Mungkin berlaku satu bencana alam atau malapetaka yang menyebabkan mereka berhijrah ke Kepulauan Pasifik. Kebanyakannya sudah berhijrah lebih awal sekitar 5,000 sm," katanya.

Kata Wan Hashim lagi, Oppenheimer dan Pensyarah University of Campinas Sao Paulo, Brazil, Profesor Dos Santos turut menamakan Benua Sunda sebagai 'The Lost Continent of Atlantis' seperti digambarkan ahli falsafah Greek, Plato dalam Timaeus and Critias.

"Pada mulanya The Lost Continent of Atlantis dikatakan berada di Sepanyol tapi Oppenheimer dan Santos me-rumuskan ciri Atlantis banyak menyamai alam Melayu atau Sundaland.

"Menurut mereka, alam Melayu yang bersambung dari Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan pulau sekitarnya hingga ke Filipina, membentuk satu benua yang saiznya ialah dua kali ganda daripada benua India sebagai Atlantis yang hilang," katanya…….

(Tok Terkedu)

Blog Archive